تماس
021-66582923

به حرکت درمانی سالمندان ورزش‌ درمانی هم گفته می‌ شود ، در گاهی اوقات افراد دچار اختلالات و بیماری‌ هایی می‌ شوند که فقط می‌ توان به وسیله ی حرکت درمانی این بیماری ها و اختلالات را بهبود بخشید ، بیماری‌ ها و اختلالاتی که در دوران سالمندی بروز می‌ کند و با ورزش‌ درمانی می‌ توان به بهتر شدن و بهبود آن‌ ها کمک کرد عبارت‌ اند از :

وجود درد در ناحیه ی کمر و ستون فقرات ، بیماری‌ های مربوط به مفاصل ، داشتن اضافه‌ وزن ، اختلالات قلبی و عروقی ، بالا بودن فشار خون ، شکننده بودن استخوان‌ ها و نیز مشکلات مربوط به ریه و مجاری تنفسی.

اما به‌جز این بیماری ها و اختلالات جسمی، حرکت درمانی و ورزش‌ درمانی می‌ تواند به بیماری و مشکلات مربوط به روح و ذهن کمک به سزایی کند که این حرکات می تواند جزو بهترین حرکات برای نگهداری و پرستاری از بیمار باشد.

فایده‌ های انجام حرکت درمانی سالمندان در چیست ؟

۱. کم کردن احتمال مبتلا شدن به شکننده شدن و نرمی استخوان:

شکننده شدن و نرمی استخوان از رایج‌ ترین و متداول‌ ترین بیماری هایی است که به سراغ افراد مسن می‌ آید و با استفاده از تکنیکی به نام حرکت درمانی می‌ توان از زود شکسته شدن استخوان‌ ها در افراد مسن پیشگیری به عمل آورد و همچنین سبب بالا بردن قدرت استخوان‌ ها می‌ شود .

۲. بالا بردن فرایند سوخت‌ و ساز بدن ؛

انجام حرکت درمانی سالمندان و انجام حرکت های ورزشی، اندام‌ های بدن به کار گرفته می‌ شوند و دچار تحرک می‌ شوند و همین تحرک باعث بالا بردن سوخت‌ و ساز در بدن افراد مسن می‌ شود که برای تاثیر گذاری بیشتر باید به‌ طور روزانه و مرتب از حرکت‌ های فیزیکی متناسب بهره گرفت .

۳. بالا بردن توان بدن در جهت حفظ تعادل :

در دوران سالمندی اندام‌ های بدن ضعیف‌ شده و تحلیل می‌ روند و از توان این اندام‌ ها کم می‌ شود و همین ضعیف شدن توان اندام‌ ها باعث بروز مشکلاتی برای افراد مسن مثل بر هم خوردن تعادل آن‌ ها می‌ شود که با انجام حرکت درمانی (Motion therapy) می‌ توان از بروز این مشکل جلوگیری کرده و باعث حفظ تعادل در فرد سالمند شد .

۴. بهتر شدن کارکرد دستگاه تنفسی ؛

در زمانی‌ که سن بالا می‌ رود حرکت جسمی و بدنی فرد نیز کاهش می‌ یابد و با کم شدن حرکت بدنی نیاز فرد به مواد غذایی و اکسیژن نیز به همان نسبت کم می‌ شود که این روند بر روی کارکرد طبیعی بافت ریه و مجاری تنفسی و در کل دستگاه تنفسی اثر گذار است و از توان و قدرت دستگاه تنفسی و مجاری آن کم می‌ کند که با حرکت درمانی سالمندان می توان این مشکل را حل کرد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله فواید یوگا در سالمندان را مطالعه نمایید)

 فواید حرکت درمانی سالمندان

۵. به تعادل رساندن و نرمال نگه داشتن فشار خون ، قند خون و کلسترول خون:

با انجام حرکت درمانی فعالیت بدن منظم می‌شود و با منظم شدن حرکت و فعالیت بدن و نیز بالا رفتن تحرک اندام ها چربی های اضافی که در بافت‌ ها جمع‌ شده کم می‌ شود و همچنین باعث تنظیم عملکرد در رگ‌ ها شده و فشار خون در افراد مسن را به تعادل می‌ رساند و با توجه به تحرک بافت‌ ها و اندام‌ های بدن مواد قندی موجود در بدن بیشتر به مصرف سلول‌ها می‌ رسد و بدین‌ ترتیب حرکت درمانی از بالا رفتن قند خون جلوگیری کرده و سطح قند خون در بدن را به تعادل می‌ رساند .

۶. نرم کار کردن مفصل‌ های بدن و پیشگیری از خشک شدن آن‌ ها ؛

استفاده از حرکت درمانی و ورزش‌ درمانی برای مراقبت از سالمندان باعث می شود که اندام های بدن به‌ طور طبیعی به کارکرد خود ادامه دهند. از جمله قسمت‌ های بدن که حرکت درمانی مانع از خشک شدن آن‌ ها شده و به نرم کارکردن آن قسمت‌ کمک می‌ کند مفصل‌ های بدن می‌ باشد که با افزایش جریان خون در ناحیه ی مفصل ها به بهبود عملکرد آن‌ ها کمک می‌ کند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله تاثیر یوگا بر روحیه و اعتماد به نفس سالمندان را مطالعه نمایید)

۷. بالا بردن اعتماد به نفس ؛

با توجه به این‌ که در دوران سالمندی اندام‌ های افراد مسن ضعیف می‌ شود و مانند گذشته قدرت لازم برای انجام امور را ندارند ولی با استفاده از ورزش‌ درمانی قدرت و توان لازم به اندام‌ها تا حدی بر می‌گردد و فرد مسن می‌ تواند از پس کار های روزمره ی سبک خود بر آید و چون در گذشته نمی‌ توانسته این کارها را انجام دهد ولی الان به کمک حرکت درمانی موفق به انجام کارهای روزمره ی خود می‌شود ، همین امر به او کمک می‌ کند که اعتماد به نفس بالایی پیدا کند .

۸. تقویت روحیه:

استفاده از حرکت درونی به فرد مسن قدرت لازم را می‌ دهد که بتواند کارهایی را که در گذشته توان انجام آن‌ ها را نداشته‌ است مثل خرید کردن و گردش در بیرون از منزل را انجام دهد و به‌ سبب همین امر حرکت درمانی باعث بالا بردن روحیه در فرد مسن می‌ شود .

۹. ایجاد انگیزه و انرژی در فرد مسن ؛

با انجام حرکت درمانی سالمندان و حرکت‌ های ورزشی به‌ صورت روزانه و مرتب که معمولاً این حرکت‌ ها در ابتدای روز و صبح‌ ها انجام می شود باعث ایجاد انگیزه و انرژی در فرد سالمند می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

16 + هفده =

فهرست