تماس
021-66582923
حمام کردن نوزاد آتیه

روش حمام کردن نوزاد ( قابل توجه مادران و پرستار نوزاد )

همان طور که می دانید اولین حمام کردن نوزاد برای والدینی که اولین بار صاحب فرزند شدند کمی سخت به نظر می‌ آید و یک مسئولیت ارزشمند برای آن ها تلقی می شود ما در این مقاله می‌ خواهیم در ارتباط با روش شستن نوزاد و اقدامات لازم برای تمیز کردن قسمت های مختلف بدن او توضیحاتی را به شما ارائه بدهیم تا بتوانید ضمن آشنایی با حمام کردن نوزاد بتوانید بدون استرس و ترس  این مسئولیت را انجام بدهید تا پایان بحث  ما را دنبال کنید

حمام کردن نوزاد تازه متولد شده :

 لازم است بدانید نوزادی که تازه متولد شده است نیاز به حمام روزانه ندارد و استحمام برای او در طول هفته دو یا سه مرتبه کفایت می‌ کند اما به شرط این که قسمت های پوشک  ،دست و گردن او  را تمیز نمایید این که  اولین حمام یک نوزاد چه موقعی باشد بستگی به خود والدین دارد بسیاری از آن ها به محض این که نوزاد را از بیمارستان به منزل می‌ آورند او را حمام می‌ کنند و بسیاری از والدین چند روز بعد او را به حمام می برند و در روز های اول فقط قسمت های مختلف بدن را پاک می کنند .

چگونگی شستن بدن نوزاد بدون استحمام :

 همان طور که گفته شد نیازی نیست نوزاد خود را هر روز به حمام ببرید اما باید روزانه بدن او را تمیز کنید و به اصطلاح شستن بدون حمام برای نوزاد انجام بدهید و آن به این صورت است که صورت  ،گردن ، دست  و پایین بدن نوزاد را تمیز کنید که این مسئله توصیه متخصصان می باشد که می‌ گویند باید تا زمانی که بند ناف نوزاد نیفتاده نوزاد را به این شیوه بگوئید شما می توانید مقداری پنبه تمیز بردارید و برای هر یک از اعضای کودک خود استفاده کنید و بعد آن را تمیز نمایید

قبل از این که بخواهید بدن نوزاد را تمیز کنید به چه چیز هایی نیاز دارید  ؟

  • یک ظرف و یا لگن آب گرم
  • یک حوله نرم
  • مقداری پنبه
  • یک عدد پوشک
  • لباس های نوزاد

بعد از این که لوازم ذکر شده را آماده کردید یک لباس نازک به نوزاد بپوشانید و او را  بین یک حوله قرار بدهید سپس مقداری از پنبه را با آب گرم  مرطوب نمایید و دور چشم نوزاد خود را پاک نمایید برای چشم دیگر سعی کنید از یک پنبه دیگر استفاده کنید و سپس به سراغ گوش ها  ،صورت و دست نوزاد بروید  توجه کنید برای هر قسمت  یک پنبه جدید بردارید سپس پوشک را از بدن نوزاد بردارید و نوزاد را تمیز کنید توصیه می‌ شود اگر نوزاد شما دختر است برای پاک سازی بدن او پنبه را از جلو به عقب حرکت دهید

تا میکروب به واژن  او راه پیدا نکند اگر نوزاد پسر است اطراف بیضه های او  را کاملا پاک نمایید سپس بدن او را خشک نمایید و مجددا پوشک نمایید این کار روش حمام دادن نوزاد بدون بردن او به حمام می باشد .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله راه های درمان خانگی رفلاکس نوزاد را حتما مطالعه نمایید ))

روش حمام کردن نوزاد آتیه

روش حمام کردن نوزاد درون حمام :

اولین حمام یک نوزاد برای یک مادر کمی سخت و نگران کننده است اما با انجام یک سری از  تمرینات به زودی این استرس و نگرانی‌ ها برطرف خواهد شد. توصیه می‌ شود برای اولین حمام  نوزاد از مادر بزرگ نوزاد یا همسر خود و یا از شرکت های اعزام پرستار نوزاد به منزل کمک بگیرید. قبل  از بردن نوزاد به حمام از گرم بودن آن مطمئن شوید و تمامی لوازم نوزاد را فراهم نماید.

بهتر است تا یک ماه اول از صابون برای شستن پوست نوزاد استفاده نکنید و فقط با آب بدن او را بشویید. بعد از گذشت یک ماه زمانی که پوست نوزاد یک حالت محافظتی روی آن ایجاد شد می‌ توانید از صابون برای شستن پوست او استفاده کنید.

اما اگر پوست نوزاد خشکی دارند توصیه می‌ شود از کرم نرم کننده برای او استفاده نمایید زیرا کرم نرم کننده خشکی پوست نوزاد را کاهش می دهد و یک لایه محافظتی روی پوست ایجاد می کند.

روش حمام نوزاد به این طریق است که می باید یک ظرف را پر از آب کنید ظرفی که حداقل ده سانت عمق  داشته باشد سپس دمای آب را با دست خود بررسی کنید که گرم باشد اما پوست او را نسوزاند. ابتدا  نوزاد را روی پای خود بگذارید صورت او را از قسمت بینی به بیرون و سپس چشم های او را تمیز کنید سپس نوزاد را روی پاهای خود بگیرید.

  صورت او را از قسمت بینی به بیرون و سپس دور چشم های او را  تمیز کنید سپس نوزاد را درون ظرف آب نگه دارید و موهای او  را بشویید سپس پوشک او را خارج نمایید و قسمت های پایین بدن را شستشو دهید بعد با حمایت سر و شانه های نوزاد  او را به آرامی داخل آب تمیز قرار دهید دقت کنید سر او داخل آب نرود و حواستان به بند ناف نوزاد باشد سپس را از حمام بیرون بیاورید و با حوله کاملاً خشک نمایید و پوشک و لباس های او را بر تن کنید .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله علت در رفتگی لگن نوزاد همراه با تشخیص و راه های درمان آن را حتما مطالعه نمایید ))

نکات قابل توجه در زمان استحمام نوزاد  :

۱)  نوزاد خود را بعد از حمام کمی ماساژ بدهید تا آرامش لازم را پیدا کند و بتواند راحت بخوابد

۲)  با کودک خود در حین حمام کردن صحبت کنید و برایش ترانه بخوانید شنیدن صدای شما به او حس آرامش القا می‌ کند

۳)  از لوسیون یا کرم مناسب در صورتی که نوزاد دارای پوستی خشک می باشد  بعد از حمام استفاده نمایید

 ۴ )هرگز چیزی به آب  اضافه نکنید بهتر است ماه های اول پوست نوزاد را فقط با آب شستشو دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیست − 14 =

فهرست