تماس
021-66582923
خشکی لب در بارداری

علت و درمان خانکی خشکی لب در بارداری

بارداری در زنان با علائم زیادی همراه است ؛ در برخی زنان با تهوع و استفراغ و یا غش بروز می‌کند و در عده ای نیز با خشکی لب یا علائم دیگر ، که هر یک از این علائم در واقع واکنش بدن به نیازهای خاصی می باشد در این مقاله می خواهیم علت خشکی لب در بارداری را بررسی کنیم و برای درمان آن راهکارهایی را ارائه دهیم .

علت خشکی لب در بارداری چیست؟

عوامل متعددی هستند که باعث خشکی لب در بارداری می شوند و بسته به علت بروز این حالت راه درمان متفاوت است در ذیل به برخی از این علل اشاره می شود :

▪︎دهیدراتاسیون(کم آبی بدن):

درصد زیادی از بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد و اگر بنا به هر علتی میزان از دست دادن آب بدن از میزان دریافت آن بیشتر شود به اصطلاح علمی بدن دهیدراته شده و با کاهش آب بدن همراه است ؛ این کم آبی در سالمندان و زنان باردار خطرناک است زیرا در بدن زن باردار جنین در حال رشد است و برای رشد خود نیاز به آب فراوان دارد ؛در صورت عدم دریافت آب کافی ، جنین دچار نواقص مادرزادی می شود و یا مادر زایمان زودتر از موعد خواهد داشت .

زن باردار با مشاهده هر یک از علائم کم آبی بدن مانند: احساس گرمای زیاد ، تیره شدن رنگ ادرار ، تشنگی زیاد، ضعف و خستگی ، سرگیجه ، سردرد و خشکی لب ها باید مواد سرشار از آب مصرف کند مانند میوه ها و سبزیجات تازه ، آب سالم و نوشیدنی های مجاز دیگر .

▪︎ابتلا به دیابت بارداری :

این نوع از دیابت همانطور که از نامش پیداست و در دوره بارداری ممکن است در برخی زنان بروز نماید و از آنجا که بدن زن باردار به انسولین بیشتری نیاز دارد و بدن او نتواند به هر علتی این انسولین را تولید نماید به دیابت بارداری مبتلا می شود که بعد از زایمان از بین خواهد رفت و البته باید ذکر کرد در مدت زمان ابتلا به دیابت ، بدن مادر و جنین در خطر جدی هستند و فقط با تغذیه مناسب و انجام حرکات ورزشی و تزریق انسولین می توان آن را کنترل کرد .

دیابت بارداری با علایمی مانند: خشکی لب ها ، تشنگی زیاد ، خستگی و تکرر ادرار همراه است البته در عده ای  نیز بدون علامت است و فقط با آزمایش می توان به وجود این بیماری پی برد .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی لکه بینی در بارداری نشانه چیست؟ را حتما مطالعه نمایید ))

▪︎ایجاد برفک دهانی :

علت این بیماری وجود عفونت قارچی با منشا ای به نام علمی کاندیدا آلبیکنس است . رشد سریع قارچ ها باعث اختلال در سیستم ایمنی شده و ایجاد عفونت و برفک می‌کند علائم آن برفک به صورت پنبه ای دهان و زبان و خشکی لب ها و دهان است و با بروز این مشکل فرد حس چشایی خود را نیز در طول ابتلا به برفک دهانی از دست خواهد داد .

▪︎نداشتن خواب با کیفیت :

بارداری باعث می شود زن باردار مدام از این پهلو به آن پهلو شود و لازم است ، مدام در طول شب چندین بار بیدار شود و یا مشکلات تنفسی داشته باشد و با دهان تنفس کند و در ترشح بزاق اختلال ایجاد می‌شود و همگی باعث می‌شوند تا دهان و لب فرد خشک و بی‌آب شود .

▪︎کمبود مواد مغذی و ویتامین ها :

برخی مادران به دلیل نداشتن تغذیه مناسب و سالم،مواد مغذی لازم را به بدن خود نمی رسانند موادی مانند :روی، آهن ،انواع ویتامین مانند A,C,گروهB و این مهمترین علت خشکی لب در بارداری است .

دیگر علائم موجود همزمان با خشکی لب خود به تنهایی بروز نمی کند؛ بلکه موارد دیگری نیز به همراه او می آیند مانند: گلو درد همیشگی، مشکل در عمل بلع ، خشک شدن مجرای بینی ،سوزش در دهان و گلو ، اختلالات تکلمی و گفتاری ،خدشه یا گرفتگی در صدا ، کاهش یا از بین رفتن حس چشایی،  آسیب‌دیدگی دندان یا لثه .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی درمان خانگی اضافه وزن در دورانه بارداری را حتما مطالعه نمایید ))

آشنایی با راهکارهای درمانی با توجه به علت خشکی لب در بارداری

مانند تمام مشکلات و بیماری ها ، روش های درمانی با علت اصلی بروز بیماری و مشکل در ارتباط مستقیم است .جهت درمان هم می‌توان از طریق مراجعه به پزشک و دارو درمانی به نتیجه مطلوب رسید و هم از روش های خانگی و طب سنتی استفاده کرد .

علل و درمان خشکی لب در بارداری

درمان های خانگی یا طب سنتی

¤مکیدن آب نبات های بدون قند :

این کار باعث تحریک غدد بزاقی شده و باعث ترشح آب دهان یا بزاق می‌شود‌ و از خشکی دهان و لب جلوگیری می نماید .

¤جویدن آدامس بدون قند :

جویدن این نوع آدامس، باعث افزایش بزاق شده و به درمان خشکی لب کمک میکند .

¤نوشیدن مایعات :

رساندن آب کافی به بدن توسط نوشیدنی های سالم و انواع آب میوه طبیعی و آب معدنی بسیار موثر است .

¤مکیدن تکه ای از یخ :

این کار هم به درمان بی آبی بدن و هم به از بین رفتن حالت تهوع کمک زیادی می‌کند .

¤مالیدن کرم مرطوب کننده به لب :

شب ها به علت اینکه چیزی نمی خوریم ؛ می توانیم به راحتی لب خود را چرب کنیم و به خواب برویم و صبح لب های نرم و عاری از خشکی داشته باشیم .

¤استفاده از دهانشویه :

دهانشویه ها هم به سلامت و بهداشت دهان و دندان کمک می کنند و هم باعث جلوگیری از خشکی لب می شوند .

¤عدم مصرف کافئین :

حذف مواد حاوی کافئین کمک زیادی به برطرف شدن خشکی لب می کند .

درمان های دارویی

در صورتی که علت خشکی لب در بارداری ، وجود نوعی بیماری جدی و یا تأثیر و عوارض برخی داروها باشد با مشورت پزشک می توان اقدامات ذیل را انجام داد:

▪︎تعویض داروهای مصرفی

▪︎استفاده از سینی های فومی حاوی فلوراید

▪︎استفاده از داروی تجویزی برای درمان خروپف یا آپنه

▪︎استفاده از دارو جهت از بین رفتن عفونت قارچی و برفک دهان

▪︎تزریق انسولین برای افرادی که به دیابت بارداری مبتلا هستند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × 1 =

فهرست