تماس
021-66582923

11علت خمیازه زیاد در کودکان و راه های درمان آن

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
علت خمیازه زیاد در کودکان

خمیازه کشیدن یک عملکرد طبیعی و نرمال در میان کودکان و بزرگسالان می باشد. این واکنش در اراده و اختیار شخص نمی باشد و در صورتی که اندازه و دفعات آن غیر نرمال باشد علت‌ های خاصی دارد ما در این مقاله قصد داریم در مورد علت خمیازه زیاد در کودکان اطلاعاتی را در اختیار شما قرار بدهیم . این مقاله توسط کارشناسان بخش سلامت موسسه پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت تهیه و تنظیم شده است . با ما همراه باشید.

دلایل خمیازه کشیدن :

محققان به این نتیجه رسیدند که خمیازه کشیدن دلیل واضحی ندارد اما این روند می‌ تواند بنابر یک سری از علت‌ ها روی دهد . در زیر دلایل مختلف خمیازه در کودکان را برای شما شرح داده ایم امید است مطالب برای شما و پرستار کودک در منزل مفید واقع باَشد.

1- احساس خواب آلودگی :

اکثر کودکان زمانی که نیاز به خواب داشته باشند معمولاً خمیازه می کشند اما باید حواستان به خمیازه کودک باشد اگر بیش از حد احساس خواب‌ آلودگی داشته باشند باید او را نزد پزشک ببرید .

2- احساس خستگی داشتن :

یکی دیگر از علت‌ های خمیازه در کودکان خستگی در آن ها می باشد این است که خستگی می‌ تواند به دلیل تغذیه ناکافی و عدم انرژی لازم باشد بنابراین باید توجه لازم را به تغذیه کودک خود داشته باشید تا میزان انرژی و فعالیت آن را بسنجید .

3- بروز اختلالاتی در قلب :

یکی دیگر از علت‌ های خمیازه کشیدن در کودکان عدم اکسیژن رسانی به قلب می باشد زمانی که خون و اکسیژن کافی به قلب کودکان می رسد آن ها به دفعات زیادی خمیازه می کشند با مشاهده همچین وضعیتی در کودک او را به نزد پزشک ببرید .

4- چاقی کودک :

چاقی و اضافه وزن داشتن یک کودک دلیل بر خمیازه های زیادی می باشد که باید به آن توجه شود .

5- بیماری صرع و تشنج :

زمانی که یک نوزاد تازه به دنیا آمده به تعداد دفعات زیادی خمیازه می کشد به سادگی از آن نگذرید شاید دلیل آن بروز صرع در نوزاد باشد .

6- تعادل فشار درون گوش :

یکی دیگر از علت‌ های خمیازه کشیدن کودکان این است که کودک با خمیازه آن فشار روانی داخلی و خارجی گوش را متعادل و منظم می کند و لوله شیپوری درون گوش را باز می کند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله راه های خواباندن نوزاد را مطالعه نمایید )

7- استعمال بعضی از داروها :

اگر کودک شما به دفعات زیادی خمیازه می کشد علت آن می تواند مصرف یک سری از دارو ها مانند دارو های تسکین‌ دهنده یا آنتی هیستامین در کودکان باشد .

8- ایجاد توده های مغزی :

بروز یک سری از توده های مغزی در کودکان می‌ تواند از علت‌ های خمیازه زیاد در کودکان باشد که برای آن ها معمولا سردرد و اختلالاتی در بینایی به وجود می آورد .

9-عکس العمل نشان دادن بدن به کم شدن اکسیژن:

یکی دیگر از علت‌ های خمیازه کشیدن زیاد در کودکان که به آن اشاره می‌ کنید واکنش یا عکس العمل است که بدن کودک به کم شدن میزان اکسیژن بدن می دهد اکسیژن بدن کودک کاهش پیدا کند احساس نیاز به خمیازه در او بیشتر خواهد شد این عملکرد می تواند شبیه ضربه زدن به زانو و پرش ناگهانی آن باشد که از اراده ما خارج است این عملکرد در مورد خمیازه کودک نیز کاملاً غیر ارادی است .

10- ریلکس کردن عضلات :

کودک زمانی که خمیازه زیاد می کشد می تواند از علت‌ های آن این باشد که از طریق آن خستگی عضلات خود را در می‌ کند یک نوزاد هنگام خمیازه به تمامی عضلات دست و پاهایش کش و قوس می‌ دهد و آن ها را ریلکس می‌ کند و به یک آرامش بدنی می رسد .

11- عصبانیت و استرس کودکان :

یک کودک زمانی که می‌ خواهد یک کار مهم انجام دهند و برای انجام آن استرس دارند یا عصبانی می شود دائم خمیازه می کشند مثل زمانی که می خواهند امتحان بدهند و دچار استرس هستند .

مسری بودن خمیازه صحت دارد :

بسیاری از افراد بر این باورند که خمیازه کشیدن می‌ تواند موثر باشد و به صورت تقلید کردن از رفتار فرد دیگر آن را انجام دهید اما نمی توان آن را در تمامی افراد عمومیت داد .

میزان طبیعی خمیازه کشیدن :

کودکان به طور کلی کودکان در طول شبانه روز بین ۳۰ تا ۵۰ مرتبه به طور طبیعی خمیازه می‌ کشد حتی زمانی که تازه از خواب بیدار شدند باز هم خمیازه می‌ کشند و دلیل آن این است که زمانی که یک کودک تازه از خواب بلند می شود مغزش به اکسیژن و خون رسانی بیشتری نیاز دارد از این رو به خمیازه کشیدن نیاز پیدا می‌ کند .

درمان خمیازه زیاد در کودکان :

برای درمان کردن خمیازه نوزادان خود چیزی که در وهله اول باید به آن توجه داشته باشید این است که علت اصلی خمیازه زیاد کودک خود را شناسایی کنید به طور مثال اگر کودک شما به دلیل احساس نیاز به خواب و استراحت خمیازه می کشد محیط خواب را برای او مهیا کنید و یا اگر بر اثر خستگی و عدم تغذیه مناسب خمیازه زیادی می کشد روی خوراک و رژیم غذایی کودکان توجه لازم را داشته باشید تا بتوانید تمامی ویتامین ها و مواد مغذی لازم را به بدن او برسانید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × 4 =

فهرست