تماس
021-66582923

یکی از عادت های نا مناسب و خطرناکی که بسیاری از افراد بعد از خوردن غذا دارند این است که بلافاصله بعد از خوردن دراز می کشند و می خوابند خصوصا بعد از خوردن ناهار که باعث تنبلی در اشخاص می‌ شود و آن ها تمایل به خوابیدن پیدا می کنند. لازم است بدانید این حالت نا مناسب می‌ تواند اگر ادامه‌ دار باشد روی سلامتی بدن شما تاثیرات منفی بگذارد و شما را به یک سری از بیماری‌ها مبتلا کند.

هدف و قصد ما و همچنین کارشناسان مراقبت های پرستاری در منزل ( آتیه پرستاران سلامت ) از ایجاد این مقاله در مرحله ی اول آموزش به پرستاران منزل و در مرحله بعد عموم مردم می باشد تا با پیامد ها و تاثیرات منفی خوابیدن بعد از غذا آشنایی لازم را پیدا کنید و بتوانید این رفتار ناصحیح را از خود دور نمایید .

عوارض خوابیدن بعد از غذا شامل موارد زیر می باشد :

 ۱)  رفلاکس معده :

 یکی از عوارض خوابیدن بعد از غذا عارضه ی رفلاکس معده می باشد بنا بر نظریه کارشناسان مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت اگر بلافاصله بعد از خوردن یک وعده غذایی سنگین دراز بکشید اسید معده برای هضم شما شروع به ترشح می کند در صورتی که حالت دراز کش قرار گرفته باشید ترشح این اسید بازگشت می‌ کند و باعث می‌شود شما در سر معده خود احساس سوزش پیدا کنید که اگر ادامه پیدا کند مشکلات گوارشی روی معده شما ایجاد خواهد کرد .

۲)  به درستی هضم نشدن مواد غذایی :

 از دیگر عوارض خوابیدن بعد از غذا هضم نشدن مواد غذایی درون معده شما می باشد زیرا زمانی که می خوابید بدن در حالت استراحت قرار می‌ گیرد و فعالیت خود را متوقف می‌ کند از این رو غذای شما هضم نخواهد شد .

۳) چاق شدن :

 همان طور که در قسمت بالا اشاره شد  زمانی که بعد از سرو غذا می خوابید فعالیت بدن متوقف می شود از این رو سوخت و ساز بدن کاهش پیدا می کند پس اگر جزو افرادی هستید که بلافاصله بعد از غذا می خوابید با کاهش متابولیسم بدن منتظر اضافه وزن و چاقی در خود باشید .

۳) مبتلا شدن به بیماری دیابت  :

از دیگر عوارض خوابیدن بعد از غذا به وجود آمدن بیماری دیابت در اشخاص می باشد زیرا زمانی که غذا می خورید قند در بدن شما افزایش پیدا می‌ کند و اگر بلافاصله بعد از غذا بخوابید بدن نمی تواند تمامی این قند را جذب کند و باعث می‌ شود مقدار زیادی از آن وارد خون شود و شما را به قند خون و دیابت مبتلا کند اگر افراد دیابتی باشید و این عادت نادرست را داشته باشید برای شما بسیار خطرناک خواهد بود .

۴)  ایجاد شدن سکته مغزی از عوارض خوابیدن بعد از غذا :

همان طور که می دانید آپنه خواب یکی از  عوامل سکته مغزی در افراد محسوب می‌ شود زمانی که شما بعد از غذا خوردن می خوابید باعث بازگشت اسید معده به مری می شوید  این مسئله می‌ تواند آپنه خواب را در شما شکل بدهد که نهایتا منجر به سکته های مغزی می گردد .

۵)  معده پر و اختلال در خواب  :

هر گاه با معده پر بخوابید به مراتب چربی‌ های غذایی که مصرف کرده اید در معده انباشته می شود و سوخت و ساز بدن کاهش پیدا می‌ کند این مسئله روی خواب خوب و با کیفیت شما مخصوصا سالمندان و افرادی که پا به سن گذاشتند تاثیر منفی می گذارد بنابراین افرادی که خدمات پرستاری در منزل برای سالمندان انجام می دهند حتما باید با یک سری ترفند ها نگذارند که سالمند بعد از غذا بخوابد.

توصیه های مهم در ارتباط با خواب و غذا  :

_ توصیه می‌ شود در هنگام شب قبل از مصرف غذا های سنگین خودداری نمایید و غذا های زود هضم را به مصرف برسانید

_  اگر می‌ خواهید غذای سنگین در شب مصرف کنید توصیه می شود آن را در ساعت‌ های اولیه شب به مصرف برسانید

_  سعی کنید بعد از سرو غذا کمی پیاده روی کنید و قدم بزنید

چه موقع برای خوابیدن بعد از سرو غذا مناسب است ؟

طی  تحقیقاتی که انجام شده است به این نتیجه رسیدند که حداقل فاصله زمانی بین خوابیدن و غذا خوردن باید بین ۲ تا ۳ ساعت باشد در این تایم سیستم بدن عمل هضم را به درستی انجام می‌ دهد و دیگر برای شما از لحاظ گوارشی مشکلی پیش نمی آید توصیه می‌ شود شام خود را در ساعت‌ های اولیه شب یعنی حدود ساعت ۷ میل کنید  تا سیستم گوارشی بدن شما زمان لازم را برای سوخت و ساز بدن پیدا کند و شما بتوانید یک خواب خوب و راحت را داشته باشید .

علت خواب آلودگی بعد از غذا خوردن از دیدگاه سنتی :

  • از دیدگاه طب سنتی خواب آلودگی بعد از غذا خوردن مربوط به مشکلات معده می‌باشد عقیده آنان این است که اگر دهانه معده سفت و محکم نباشد و مشکل در هضم غذا داشته باشد دهانه ی آن  نمی تواند به خوبی منقبض شود و مقداری از بخار معده که تحت تاثیر غذا خوردن حاصل می‌ شود  روی مسیر عصبی نشست می‌ کند و این مسئله خواب آلودگی را در فرد ایجاد می‌ کند .
  • از دیگر دلایل خواب آلودگی این است که انرژی که بعد از غذا خوردن به دست می آید به جای آن که به سمت مغز جریان پیدا کند راهی روده ها می شود و این به معنی آن است که جریان خون به اندازه لازم به مغز نمی‌رسد و برای شخص خواب آلودگی را ایجاد می کند .
  • داشتن کبد چرب و کم خونی نیز از عواملی هستند که شخص بعد از غذا خوردن احساس خواب آلودگی به او دست می دهد .
  • تند و سریع غذا خوردن غذا های که نفاخ هستند بخاری را در بدن ایجاد می‌ کند که باعث بد هضمی ا غذا می شود در نتیجه خواب آلودگی را نیز به همراه خواهد داشت
  • و اما آخرین مورد خواب آلودگی بعد از غذا خوردن سردی مزاج می باشد همان طور که می دانید مغز طبیعت سرد و تری دارد و حالا اگر غذای سرد نیز به مصرف رسانید رطوبت در مغز افزایش پیدا کند و کسلی و خواب آلودگی را برای شخص ایجاد می‌ کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه + 11 =

فهرست