تماس
021-66582923
خواب زیاد در بارداری

دلایل و مضرات خواب زیاد در بارداری

خواب زیاد در بارداری می تواند برای سلامتی مادر مضر باشد. آیا شما جزو آن دسته از مادرانی هستید که  مرحله بارداری را پشت سر گذاشته اید و یا تجربه آن را دارید. در واقع شاید یکی از عواملی که باعث می شود مادران برای تصمیم بارداری کمی دچار تردید شوند نگرانی و استرس هایی است که از دوران بارداری دارند جدای از تغییر ظاهر و شکل بدن مادر، عوامل زیاد دیگری هستند که شاید زیاد برای مادران خوشایند نباشند از جمله اینکه احساس خستگی، سنگینی و خواب آلودگی که در این دوران پیش می آید بسیار کسل کننده و رنج آور است.

در واقع مادران باردار در سه ماهه اول و همچنین سه ماهه آخر بارداری دچار این استرس خستگی و خواب آلودگی می‌شوند. در این دوران سوالات زیادی برای مادران مطرح است که آیا مادران باردار نیاز به خواب بیشتری نسبت به افراد عادی دارند؟ آیا خواب شما به نظر خودتان اندازه است یا دچار خواب زیاد یا بی خوابی هستید؟ در واقع سعی میکنیم در زیر به این سوالات پاسخ دهیم.

میزان نسبی خواب در دوران بارداری:

در واقع ما هیچ وقت نمی‌توانیم میزان و رو‌تینگ خواب دو مادر باردار را باهم مقایسه کنیم به دلیل اینکه خواب یک فرایند نسبی است و به عوامل زیادی بستگی دارد . یکی از این عوامل شاید سن و سال افراد است یا میزان خستگی و مصرف انرژی آنها در طول روز و غیره.

اما به طور متوسط میانگین خواب یک‌مادر باردار بین ۷ تا ۹ ساعت است اما همچنان که گفتیم این میزان بسته به شرایط افراد می‌تواند کم یا زیاد شود. گاه پیش می آید که یک مادر باردار بین ۹ تا ۱۰ ساعت می‌خوابد اما ممکن است به علت بیدار شدن های مکرر در طول زمان خواب، کیفیت خواب او مناسب نباشد یا اینکه فعالیت او در طول روز زیاد بوده و او خیلی خسته شده است و این زمان را  برای خواب نیاز دارد. 

در این صورت این فرد را نمی‌توانیم به عنوان یک فرد باردار پر خواب محسوب کنیم اما اگر یک مادر باردار زمان مناسب را با کیفیت خواب خوب می‌خوابد و بازهم بدنش احساس نیاز به خواب دارد و مدام خسته است باید عوامل دیگری را بررسی کنیم.

احساس خستگی و خواب آلودگی در بارداری:

بسیاری از افراد بر این باور غلط اند که خواب زیاد در بارداری به احتمال زیاد فرزند آنها دختر است در صورتی که این باور هیچ پایه علمی و ثابت شده ای ندارد. در واقع خواب نیاز بدن شما است و در واقع مغز در زمان استراحت بدن و خواب به پردازش اطلاعات زمان بیداری افراد می پردازد.

اما علت اینکه این خواب آلودگی در دوران بارداری بیشتر می شود در واقع به علت این است که در سه ماهه اول بارداری حجم خون بدن مادر افزایش پیدا می‌کند و همین امر احساس خستگی و خواب آلودگی را بوجود می‌آورد. در سه ماهه آخر بارداری نیز  افزایش وزن جنین و تکمیل مراحل رشد او در داخل شکم مادر و همچنین نگرانی های مادر در مورد تولد نوزادش سبب می شود که مادر بیشتر احتیاط کند و سعی کند استراحت بیشتری داشته باشد.

گاهی اوقات مادران باردار به دلیل به هم ریختگی هورمون هایشان همچنین نگرانی هایی که در این دوره دارند خواب آرام و کافی در طول شب ندارند و در واقع شب را در حالت خواب و بیدار میگذرانند و خستگی آنها به طور کامل بیرون نمی‌آید و همین باعث می شود در روز احساس خواب‌آلودگی زیادی بکنند.

( در ادامه توصیه می شود مقاله تاثیر خواب مادر بر جنین را مطالعه نمایید )

مضرات خواب زیاد در بارداری

مضرات خواب زیاد در بارداری:

در واقع شاید خواب زیاد در بارداری در ماه‌های اولیه و مخصوصاً سه ماهه اول چندان زیانی نداشته باشد اما در ماههای پایانی و نزدیک شدن به زمان زایمان برای مادر و نوزاد خطراتی دارد در این دوران خواب زیاد ممکن است به فرزند نوزاد آسیب بزند و خدای نکرده  موجب مرگ او شود. در واقع در خواب زیاد فرزند نوزاد شما نمی‌تواند تحرک کافی داشته باشد و همچنین از طرف دیگر خواب ناکافی می‌تواند موجب آسیب به نوزاد شود. بنابراین مادران باردار باید آگاه باشند اگر احساس میکنند در شب خوب نخوابیده اند در روز ساعاتی استراحت کنند و بخوابند.

عواملی که در بارداری سبب افزایش خواب آلودگی  مادر می شود:

یکی از عواملی که سبب افزایش خواب در بارداری می شود به هم ریختگی در کار کرد برخی هورمونها از جمله هورمون پروژسترون است که خود افزایش هورمون سبب خواب زیاد می شود. یکی دیگر از عواملی که سبب خواب زیاد در بارداری می شود این است که به دلایل مختلفی مانند آهن زیاد بدن یا کم شدن اسید فولیک، فرد حالت نا آرام و بی قرار دارد. مخصوصاً این بی‌قراری در پاها است که باعث می شود فرد شب نخوابد و خوابش به هم بریزد و مجبور شود کل روز در حال چرت زدن باشد .

معده درد در بارداری یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است مادر باردار با آنها مواجه شود، احساس سنگینی تنفس هم یکی دیگر از عوامل خواب بهم ریخته و حالت خواب آلودگی است این حالت به گونه ای است که مادر باردار در خواب دچار وقفه در تنفس می شود و همین خواب آرام فرد را مختل می کند . همچنین دفعات زیاد دفع ادرار در شب توسط مادر سبب به هم خوردن ریتم خواب او و خواب آلودگی مادر می شود.

راهکار هایی برای مادر که در دوران بارداری خواب آرامی داشته باشد:

مادران باید سعی کنند هر روز ورزش خاصی را که برای این دوران مناسب باشد انجام دهند. انجام  حرکات ورزشی شما را سرحال و پر انرژی می‌کند و از خواب آلودگی و خستگی نجات می دهد. مادران بهتر است قبل از خواب برای آرامش بیشتر و خواب آرام ماساژ ببینند همچنین بهتر است مادران باردار لباس مناسب و راحت در زمان خواب بپوشند.

در هنگام خواب بهتر است محیط اطراف را آرام و به دور از وسایل و لوازم اشعه دار کنند. خلاصه کلام اینکه خواب آرام سبب آرامش و تجدید انرژی می شود. پس مادران بهتر است به  هر روشی متوسل شوند که خواب راحتی داشته باشند اما باید این نکته را فراموش نکنند که خواب زیاد در بارداری مضر می باشد .در ضمن مادران باید روش صحیح خوابیدن دوران بارداری را بدانند که مشکلی برای خودشان و نوزادشان بوجود نیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهارده − 11 =

فهرست