تماس
021-66582923

تاثیر خودمراقبتی بر سلامت انسان با 15 روش را حس کنید

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
خود مراقبتی در سلامتی 15 روش

تاثیر خودمراقبتی بر سلامت مبحثی است که امروز در این بخش می خواهیم راجعب آن صحبت کنیم . خود مراقبتی سلامتی یعنی هر اقدامی که باعث شود ما انسان ها زندگی مفرح و متعادل داشته باشیم این اقدامات باید روی جسم و روح و ذهن تاثیر گذار باشد و به گونه‌ ای باشد که باعث توفیق و بالا رفتن سطح کیفیت زندگی مان شود و جزئی از زندگی ما را تشکیل می‌ دهد که ما باید آن را به دست بیاوریم . این مبحث توسط کارشناسان موسسه پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت تهیه و تنظیم شده است که به این تاثیرات اشاراتی داشته اند که امید است مورد رضایت شما قرار بگیرد .

تاثیر خود مراقبتی در سلامتی انسان :

  • خود مراقبتی باعث می‌ شود به هر انسانی توانایی لازم برای استمرار زندگی به او داده شود
  • خود مراقبتی می تواند از سلامتی روح و جسم را محافظت نماید
  • ما را برای رسیدن به هدف هایی که در زندگی داریم و برای آن ها تلاش می‌کنیم با انرژی می سازد
  • عدم رعایت خود مراقبتی روی جسم و روح ما تاثیر منفی می گذارد .

روشهای خود مراقبتی برای سلامت انسان شامل:

در ادامه تاثیر خودمراقبتی بر سلامت انسان در زیر می خواهیم به روشهای خود مراقبتی بپردازیم . که این روشها شامل:

1- تنفس عمیق کشیدن :

نفس عمیق کشیدن در طول روز یکی از خود مراقبتی ها در سلامتی انسان می باشد زیرا میزان جریان گردش خون را بالا می برد اکسیژن لازم را به مغز و سایر قسمت‌ های بدن می‌ رساند و باعث می‌ شود شخص پر انرژی و سرحال تر شود .

2- تغذیه متعادل داشتن :

شما برای خود مراقبتی از خود باید یک تغذیه مناسب و سالم را در طول روز داشته باشید تا بتواند موارد معدنی و ویتامین‌ های مورد نیاز شما را تأمین کند و برای جسم شما تاثیرات مثبتی ایفا کند .

3-نوشیدن آب به اندازه کافی:

همان طور که می دانید بیشتر از نیمی از بدن ما را آب فرا گرفته پس بدن برای سلامتی خود به آب زیادی نیاز دارد تا می توانید آب بنوشید .

4-خواب با کیفیت خوب داشتن:

یکی از خود مراقبتی ها در سلامتی انسان خوب خوابیدن در شب می باشد خوابیدن می تواند روی کیفیت زندگی افراد تاثیر مثبت داشته باشد پس علی رغم تصور افرادی که فکر می‌ کنند خواب ماله تنبل‌ ها ست سعی کنید به اندازه لازم بخوابید تا جسمی سالم داشته باشید .

5- زیاد شکر کنید :

برای این که بخواهید به زندگی که مورد علاقه تان است و با آن تمایل دارید برسید باید شکرگزار این چیزی که دارید باشید یکی از قویترین خود مراقبتی ها در سلامتی انسان شکر گذاری خداست پس به خاطر چیز هایی که دارید شاکر باشید تا بهترین آن نصیب شما شود .

6- استفاده از ویتامین ها و مواد معدنی استفاده کنید:

شما می توانید برای خود مراقبتی از ویتامین‌ ها و مواد معدنی مکمل طبق نظریه پزشک برای رفع خستگی و بی انرژی بودن خود و حتی کاهش استرس از آن ها استفاده نمایید .

7- بغل کردن را امتحان کنید:

بغل کردن شخصی از اعضای خانواده یا فردی را که دوست دارید تاثیر زیادی روی خود مراقبتی در سلامتی انسان دارد به گونه که زمانی که شخصی را بغل می کنید هورمون های اکسی توسین بیشتری ترشح می شود و باعث کاهش فشار خون بالا رفتن سیستم ایمنی بدن و تمدد اعصاب می گردد .

8- قولنج گرفتن :

همان طور که می دانید فشارهای عصبی روی افراد در بدن آن ها می‌ ماند اما لازم داریم برای آرامش گرفتن به نحوی آن ها را تخلیه کنیم یکی از راه‌ خای تخلیه آن قولنج شکستن می باشد که این روش همانند ماساژ دادن می تواند فشار عصبی را کاهش دهد و روی سلامتی ما تاثیر مثبتی داشته باشد .

9- قدم زدن را انجام دهید:

قدم زدن و پیاده روی اگر روزی نیم ساعت انجام شود و برای آن از کفش های مناسب استفاده کنید می‌ تواند روی سلامت جسمی و همچنین وزن ایده آل تاثیر گذار باشد.

10- رسیدگی به ظاهر را فراموش نکنید:

یکی دیگر از راه های خود مراقبتی در سلامتی انسان این است که افراد باید به ظاهر خود اهمیت بدهند مو های خود را اصلاح نمایند ناخن های خود را مانیکور کنند و لاک بزنند این نظم و آراستگی حس خوب و دلنشین در شما ایجاد می کند که در سلامتی شما بی تاثیر نخواهد بود .

11- به دل طبیعت بروید:

گشت و گذار در دل طبیعت روی روح انسان تاثیرات شگرفی دارد و میزان هورمون های استرس زا را کمتر می کند .

12- از فکر کردن به موضوعات منفی پرهیز کنید:

سعی کنید برای خود مراقبتی از افکار منفی دور بمانید و به چیزهایی منفی فکر نکنید حتی با افرادی که حس منفی به شما می دهند و حال شما را بدتر می کنند در ارتباط نباشید . در زیر به روشهای ساده اشاره شده است که می توانید با این روشها افکار منفی را از خود دور نمایید.

13- تاثیر دوش گرفتن بر خود مراقبتی سلامت:

دوش گرفتن یکی دیگر موارد تاثیر خودمراقبتی بر سلامت انسان می باشد. دوش گرفتن شاید به ظاهر یک روش پیش پا افتاده به نظر برسد اما می‌ تواند باعث سرحال شدن شما رفع خستگی عضلات گردد.

14- به تغذیه روح خود بپردازید :

مطالعه کردن و آموزش تکنیک‌های جدید می‌ تواند روی تجربیات شما نقش مهمی ایفا کند و زمانی که آگاهی و اطلاعات شما از چیزی افزایش پیدا کند به مراتب ارزشمندی درون شما شکل می‌گیرد و یک اثر خوب درونتان به وجود خواهد آمد

15- تاثیر نظم داشتن :

در زندگی خود نظم داشته باشید تا حس آرامش پیدا کنید کمد لباسها و تخت خود را مرتب کنید این کار های ساده راه کارهای بهتری برای جریان زندگی به ما القا می کند .

رفتار های خود مراقبتی بر سلامت از مهم‌ ترین راه‌ های پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری های مزمن می باشد و در ارتقاء سلامت بسیار مورد توجه قرار گرفته است این رفتار ها شامل رفتار های مربوط به تغذیه های سالم و ورزش ها ،کنترل استرس ، ارتباط با دیگران و غیره می باشد که در مورد آن ها توضیحاتی ارائه گردید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × 3 =

فهرست