تماس
021-66582923
خوراکی های مفید برای ترک سیگار

خوراکی های مفید برای ترک سیگار

خوراکی های مفید برای ترک سیگار مبحثی است که امروز می خواهیم راجعب آن صحبت کنیم. سیگار کشیدن و اعتیاد به آن یکی از معضلات و مشکلات اکثر جوامع است.که امروزه قشر زیادی از افراد در گروههای سنی مختلف شامل زن و مرد درگیر آن هستند این مشکل و عادت ناپسند هر چند که در ابتدا با هدف تفریح و نوعی سر گرمی صورت می گیرد، اما به مرور به صورت عادت و نوعی اعتیاد در می آید که رهایی از آن مانند هر عادتی کار دشواری است .

در حقیقت سیگار کشیدن یک عادت ناپسند است که علاوه بر اینکه برای سلامتی خود فرد مشکلاتی را بوجود می آورد بلکه برای افراد در ارتباط با او واطرافش نیز مضر است. و دود ناشی از کشیدن سیگار برای دیگران نیز مضر است .

همانطور که گفتیم ترک سیگار کار ساده ای نیست و نیاز به اراده قوی و عزم راسخ دارد و اینکه فرد سلامت خود و اطرافیانش را در اولویت قرار دهد، و همین انگیزه ای میشود برای ترک کشیدن سیگار. در حقیقت شما با ترک سیگار بدنتان را از دریافت چیزی که به آن وابسته شده است محروم می کنید . سیگار حاوی نیکوتین است و با ترک آن بدن محرومیت خود را نسبت به نیکوتین احساس میکند.

یکی از راههایی که بدن راحتتر بتواند این کمبود را تحمل کند مصرف زیاد مایعات و آب است مصرف زیاد آب باعث میشود که سمی که بر اثر مصرف سیگار در بدن شما باقی مانده است دفع شود .در واقع روزهای اولی که شما اقدام به ترک سیگار کرده اید بدن کمبود این ماده را با علائمی مانند تپش قلب، خشکی دهان، اضطراب و افزایش اشتها نشان می دهد . حدودا سه هفته زمان لازم است که بدن به کمبود کربن و نیکوتین سیگار عادت کند و این زمان سخت ترین زمان برای ترک این ماده است در این زمان تغذیه نقش مهمی دارد،اینکه شما از مواد غذایی استفاده کنید که در این روند ترک به شما کمک کند.

مواد غذایی که در ترک سیگار به شما کمک می‌کنند

1-مصرف لبنیات:
گروه لبنیات جزو نوشیدنی ها و مواد غذایی هستند که در نقطه مقابل و مخالف مصرف سیگار هستند .به گونه ای که با مصرف لبنیات و خصوصا شیر قبل از کشیدن سیگار دهان شما مزه ی تلخی به خودش می گیرد و همین باعث میشود که فرد علاقه ای به مصرف سیگار نداشته باشد این یعنی طعم و مزه لبنیات متناقض با مصرف سیگار است.

۲_مصرف گروه سبزیجات و میوه جات:
تجربه و تحقیقات انجام شده نشان می دهد که افرادی که سیگار می کشند عادت خوردن سبزی و میوه را کنار گذاشته اند و سیگار را جایگزین آنها کرده اند. حال کسانی که خود را به مصرف میوه و سبزی عادت داده اند میل بیشتری به ترک سیگار دارند.

۳_مصرف مواد مغذی وآجیل:
یکی دیگر از خوراکی های مفید برای ترک سیگار مصرف آجیل می باشد. افراد با مصرف آجیل هم می توانند بسیاری از مواد مغذی و پروتئین دار را وارد بدن خود کنند که برای بدنشان مفید است هم اینکه خوردن آجیل افرد را سرگرم میکند و از مشغول شدن آنها به کشیدن سیگار دور می کند.

( در ادامه توصیه می شود مقاله مزایای ترک سیگار در سالمندان را مطالعه نمایید )

۴_مصرف انگور بصورت منجمد شده:
افرادی که در صدد ترک سیگار هستند علاقه زیادی به مصرف شیرینی دارند از طرف دیگر اگر چه مصرف شیرینی جات ممکن است باعث شود قند خون شما که بر اثر ترک سیگار پایین آمده است بالا رود اما مصرف زیاد آن نیز ممکن است دوباره میل و علاقه به کشیدن سیگار را در افراد بالا ببرد از این رو مصرف کشمش به صورت منجمد میتواند این علاقه به شیرینی را ارضا کند بدون اینکه بدن آسیبی ببیند.

۵_ مصرف حبوبات:
افرادی که اقدام به ترک سیگار میکنند ممکن است این مشکل برای آنها پیش آید، از آنجایی که برای سرگرم شدن خود و دور شدن از سیگار ممکن است مدام در حال خوردن و ریزه خواری باشند در نتیجه احتمال افزایش وزن در آنها زیاد است.در نتیجه مصرف حبوبات با فیبر بالا می تواند به شما کمک کند که وزن خود را در حد متعادل نگه دارید .

۶_ مصرف گروه سبزیجات میله ای و ساقه ای:
سبزیجات یکی از خوراکی های مفید برای ترک سیگار می باشد. مصرف برخی از گروه سبزیجات مانند هویج و کرفس به صورت میله ای میتواند این حس را برای شما القا کند که در حال کشیدن سیگار هستید .همچنین این گروه سبزیجات جزو خوراکی های هستند که در نقطه مقابل مصرف سیگار هستند یعنی شما با مصرف آنها دیگر علاقه ای به کشیدن سیگار ندارید.

۷_ مصرف مواد غذایی که دوست دارید:
در ابتدای امر که شروع به ترک سیگار کرده اید سعی کنید از غذاهایی که خیلی دوست دارید استفاده کنید تا همیشه ذهنتان لذت مصرف آن را به شما یاد آوری کند و شما را بابت مصرف سیگار و محرومیت از این غذاها سر زنش کند.

مواد غذایی که هنگام ترک سیگار نباید مصرف کنیم

۱_ مصرف مواد غذایی که کالری کمی دارند
همانطوری که گفتیم ترک سیگار ممکن است موجب چاقی شود اما ترس از این مشکل نباید باعث شود که شما تغذیه مناسبی نداشته باشید و مواد غذایی کم کالری مصرف کنید زیرا همین امر شما را به کشیدن سیگار سوق میدهد.

۲_ مصرف قهوه
کافئین موجود در قهوه موجب تاثیر مضاعف اثر سیگار می شود شما با مصرف قهوه لذت سیگار کشیدن را برای خودتان بیشتر می کنید از این رو کسانی که قصد ترک سیگار را دارند بهتر است به جای قهوه چایی مصرف کنند.

۳_ مصرف مشروبات الکلی
مصرف مشروبات الکلی نیز میل شما به کشیدن سیگار را افزایش میدهند از این رو توصیه می شود که هنگام مصرف نوشیدنی های الکلی هرگز سیگار نکشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

18 − 5 =

فهرست