تماس
021-66582923
داروهای خطرناک برای کودکان

9 مورد از داروهای خطرناک برای کودکان

وقتی کودک مریض میشود نیاز به قرص و دارو پیدا می کند و برای اینکه حال کودک  بهتر شود مادر مجبور است، به کودکش دارو بدهد. همانطور که داروها برای بزرگسالان عوارض دارند برای کودکان نیز بی خطر نیستند و دارای عوارض هستند.در ادامه این مبحث می خواهیم به نکاتی در مورد داروهای خطرناک برای کودکان اشاره کنیم با ما همراه باشید.

چه داروهایی شیمیایی و چه داروهای گیاهی هر دوی آنها ، اگر بدون تجویز پزشک باشد ومادر خودسرانه اینکار را بکند ،در اصل جان کودکش را به خطر انداخته است. مادر باید بداند که هر دارویی را نمی‌تواند به فرزندش بدهد ،زیرا مقدار دوز دارو برای هر بیماری متفاوت است ما در این مقاله قصد داریم که به بررسی داروهایی که برای کودکان خطرناک است بپردازیم.

 داروهای خطرناک برای کودکان چه داروهایی هستند

۱- استفاده از اسپرین:

اسپرین یا استیل سالیسیلیک اسید جزء اولین داروهای شیمیایی است که به دست ما انسانها ساخته شده.  کاربرد آسپرین در قدیم برای تب بوده اما امروزه برای جلوگیری از لخته شدن خون در رگ ها استفاده می شود. این دارو جزء داروهای خطرناک برای کودکان به شمار می رود، و کودکان زیر ۱۲ سال نباید از آسپرین استفاده کنند. زیرا احتمال دارد به سندروم ری( سندروم ری: مغز و کبد کودک را نشانه می گیرد و باعث آسیب جدی به مغز کودک می شود .اگر به موقع درمان نشود منجر به مرگ کودک می شود) مبتلا شوند.

وقتی مادر دارو را برای کودک تهیه می‌کنند باید حتماً کاغذ داخل جعبه را بخواند تا اطمینان حاصل کنند که دارو حاوی آسپرین نیست.حال اگر اطمینان ندارید که داروی شما حاوی اسپرین است یانه ،با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

اگر کودکان دچار تب شدند می‌توانید از استامینوفن استفاده کنید، اما به مقداری که دکتر به شما اجازه می دهد. زیرا استفاده بیش از حد استامینوفن هم برای کودک شما مضر است.

۲-دادن داروی ضد سرفه و سرماخوردگی:

سازمان غذا و دارو روی داروهایی که به عنوان ضد سرفه و سرماخوردگی استفاده می‌شوند، تاکید فراوانی دارد که کودکان زیر شش سال از آن استفاده نکنند. داروی ضد سرفه مثل دکسترومتورفان و داروی سرماخوردگی مثل آنتی هیستامین می‌توان  نام برد، که استفاده همزمان این داروها خطرناک است و باعث مسمومیت کودک میشود.

به همین دلیل توصیه سازمان غذا و دارو این است که  پزشکان از تجویز غیر ضروری بیش از یک فرآورده های دارویی برای کودکان خودداری کنند. این داروها فقط در رفع علائم سرماخوردگی و سرفه کمک می کنند ولی عامل اصلی وریشه  بیماری در کودک از بین نمی‌رود و در مدت زمان کوتاهی دوباره بیماری عود می کند. مصرف بیش از حد این داروهای خطرناک برای کودکان باعث به وجود آمدن گیجی، تشنج، مشکل تنفسی، افزایش ضربان قلب می شود و جان کودک را به خطر می‌اندازد.

۳- استفاده ازداروهای ضد تهوع:

 داروی متو کلو پرامید یک داروی ضد تهوع است که برای جلوگیری از تهوع استفاده می شود. این دارو هم به صورت قرص مصرف می شود و هم به صورت شربت دکتر میتواند آن را تجویز کند. البته ناگفته نماند که مصرف این دارو برای کودکان خطرناک است و دارای عوارض جانبی می باشد مثل احساس خواب آلودگی و اسهال .در حقیقت کودکان نیاز به این دارو ندارند برای اینکه بعد از گذشت چند ساعت  حال آنها بهتر  می شود.

حال اگر کودک شما دچار استفراغ شد و آب بدنش رو به کاهش رفت باید او را نزد پزشک اطفال ببرید تا داروهای مورد نیاز را به شما بدهد وکمبود آب در بدن کودک جبران شود.

۴- منع استفاده از داروهای بزرگسال برای کودکان

 یکی دیگر از داروهای خطرناک برای کودکان استفاده از داروهای بزرگسالان است که متاسفانه بعضی از مادرها هستند که از داروی بزرگسالان به کودکانشان می دهند و نمی دانند که خطری کودکشان را تهدید می کند. زیرا غلظت داروهای کودکان و بزرگسالان با هم متفاوت است و حتی میزان دوز آنها نیز با هم فرق می کند. مادر نمی تواند هر دارویی را، به کودکش بدهد و باید حتماً با نظر پزشک باشد. علاوه بر آن باید به برگه هایی که داخل جعبه میگذارند هم دقت کند تا ببیند به چه میزان باید به کودکش دارو دهد.

۵- عدم استفاده ازداروی دیگران

 یکی دیگر از داروهای خطرناک برای کودکان استفاده کردن از داروهای دیگران است مثل داروهای بچه همسایه ،خواهر یا برادر. ویا داروهای دیگری که برای بیماران دیگر، تجویز شده به کودکان خود ندهید، زیرا این کار نه تنها فایده ای ندارد بلکه ضرر های زیادی هم دارد. داروهایی که دکتر برای کودک شما تجویز می کند نسبت به بیماری کودک شماست و شما نمی توانید آن را به کسی دیگر بدهید و یا از کسی برای کودکتان دارو بگیرید.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی علت خمیازه زیاد در کودکان را حتما مطالعه نمایید ))

۶- عدم استفاده ازداروهای تاریخ مصرف گذشته

 یکی دیگر از داروهای خطرناک برای کودکان، داروهایی است که تاریخ استفاده از آنها گذشته است. ولی متاسفانه بعضی از مادرها بدون توجه به تاریخ مصرف دارو آن را به کودک خود می دهند و باعث مسمومیت دارویی فرزندشان می شوند.

۷-خوردن قرص های ویتامینه

از دیگر موارد داروهای خطرناک برای کودکان استفاده از قرص های ویتامین می باشد.  مصرف بیش از حد قرص های ویتامینه برای کودکان خطرناک است. مانند مصرف بیش از حد آهن و کلسیم که بیشترین خطر مسمومیت را برای کودکان به دنبال دارد. علائم این داروها برای کودکان شامل موارد زیر می باشد: حالت تهوع شدید، سردرد، اسهال، دل درد. ناگفته نماند این نوع داروها اگر با تجویز پزشک وطبق دستور استفاده شود بی خطر و بی ضرر است.

۸-دادن قرص های جویدنی

 این نوع داروها هم برای کودکان مضر هستند، زیرا کودک نمی تواند دارو را قورت دهد و در گلو یش می‌ماند وباعث خفگی می‌شود.

۹-خوردن داروهای تهوع آور برای از بین رفتن مسمومیت

 یکی دیگر از داروهای خطرناک برای کودکان داروهای تهوع آور است. زیرا امکان دارد با خوردن این داروها مسمومیت کودک برطرف نشود،وبااین کار کودک دچار کم‌آبی هم  بشود .

کلام آخر

 توصیه به والدین گرامی، که شما اجازه ی دادن هر نوع دارویی را به فرزندتان ندارید. زیرا هر دارویی با بدن فرزند شما سازگار نیست .اگر جان فرزندتان برای شما عزیزان است از مصرف خودسرانه داروهای خطرناک به فرزندتان جداً خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه × 5 =

فهرست