تماس
021-66582923

درد دست چپ در سالمندان علت و درمان

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
  درمان درد دست چپ در سالمندان

درد دست چپ در سالمندان : تشخیص علت درد اصلی در دست چپ سالمندان و درمان های مربوط به آن متفاوت است ما در این مقاله آموزشی با کمک کارشناسان مراقبت های پرستاری از سالمندان در موسسه آتیه پرستاران سلامت قصد داریم علت درد دست چپ را در سالمندان را شرح دهیم همچنین این مقاله می تواند به افرادی که وظیفه ی مراقبت و نگهداری از سالمندان را برعهده دارند، کمک شایانی نماید . پس پیشنهاد می شود تا پایان مبحث ما را همراهی نمایید.

درد دست چپ در سالمندان به چند دسته تقسیم میشود:

  1. درد حقیقی
  2. درد رجوعی
  • درد حقیقی به درد حاصل از یک عضو گفته میشود که مبدا آن در همان قسمت درگیر است و ربطی به اعضای دیگر بدن نخواهد داشت.
  • درد رجوعی به دردی گفته میشود که منشا اصلی عضوی که درد میکند به یکی دیگر از اعضای بدن ارتباط پیدا میکند یعنی ریشه و مبدا آن را باید درعضو دیگری بررسی کنیم این قسمت درد به دلیل مشکل آسیبی که به عضو دیگر وارد شده مربوط میشود.

دلیل درد دست چپ در سالمندان به صورت درد حقیقی:

در زیر به یک سری از موارد که باعث درد در دست چپ سالمندان می باشد اشاره کرده ایم. بنا بر توصیه کارشناسان مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت، سالمندان و پرستاران منزل باید نسبت به این موارد حساسیت نشان دهند که خدایی نکرده این درد بر اثر ناراحتی های قلبی سالمند نباشد. این موارد شامل

  • گرفتگی و اسپاسم عضلانی: گرفتگی عضله در قسمت بازو یا ساعد در دست چپ میتواند از نوع درد های حقیقی باشد درد در این قسمت به دلیل انقباض عضله وعدم خون رسانی ایجاد میشود
  • در رفتگی استخوان و شکستگی کتف: درد حاصل از این شکستگی یا در رفتگی از علت های درد حقیقی است و بیشتر در افراد سالمند و ورزشکاران دیده میشود برای درمان شکستگی شانه ها لازم است جراحی برای سالمند انجام شود اما اگر انجام آن برای سالمند دشوار باشد روشهای دیگری مانند 1)نرمش 2) دارو درمانی 3)استراحت 4)تغییر فعالیت ها می تواند مفید باشد.
  • آرتروز: این مشکل و درد از پشت کتف بلند میشود و از شایع ترین دردهای حقیقی در افراد دست چپ در میانسالان است.
  • فعالیت های ورزشی: زمانی که فرد در حال ورزش باشد و بیش از حد از عضلا ت خود کار بکشد و فشار ایجاد کند در قسمت عضلات دست دردی را احساس میکند.
  • عدم وجود ویتامین دی: کمبود مواد معدنی و ویتامین ها از جمله ویتامین دی 3 باعث دردهای عضلانی در دست خواهد شد البته تمامی این موارد میتواند در دست راست هم بروز کند.
  • از دیگر علت های شایع درد در دست چپ میتواند التهاب تاندون یا پارگی آن باشد که به صورت حاد و مزمن بروز میکند.
  • و آخرین مبحث در این مورد: التهاب و تورم بورسیت در شانه میباشد بورس ها به صورت یک کیسه آبدار و کوچک هستند که در مفاصل انسان قرار میگیرند و باعث کاهش ساییدگی بین استخوان و عضلات میشود حال اگر فرد سالمند بیش از حد از شانه فعالیت داشته باشد باعث میشود این بورس ها التهاب پیدا کنند و بسیار دردناک شوند درد ناشی از این التهاب طوری است که فرد سالمند از انجام فعالیت های روزانه خود مانند شانه زدن موی سرش باز میماند.

دلیل درد دست چپ در سالمندان به صورت رجوعی:

در بالا به یک سری از دلایل دردهای حقیقی سمت چپ سالمندان اشاره کردیم اما در اینجا به دردهای رجوعی می خواهیم اشاره کنیم این دردها نسبت به دردهای حقیقی از حساسیت بیشتری برخوردار هستند که می تواند منجر به مرگ شوند و سالمندان و افرادی که خدمات پرستاری و مراقبت از سالمند را انجام می دهند حتما باید نسبت به این گونه دردها دقت بیشتری داشته باشند. این دردها شامل

  • مشکالت قلبی عروقی: یکی از پر مخاطره ترین دردهایی که در قسمت دست چپ وجود دارد بروز مشکلات قلبی در فرد سالمند است. درد حاصل از مشکل قلبی دردی است که در دست چپ منتشر میشود و گردن و قفسه سینه را هم در گیر میکند این درد به صورت دردهای فشار دهنده، داغ کننده و تیر کشنده خود را بروز میدهد. پس سالمندان و مراقبین سالمند نسبت به این گونه دردها باید دقت زیادی کنند و در صورت بروز اینگونه دردها حتما سالمند را سریعا نزد پزشک ببرند.
  • درد معده: عضو معده در بدن متمایل به سمت چپ بدن قرار دارد و مشکلاتی که برای آن به وجود می آید مانند رفلاکس معده یا سو کتف درد را منتشر میکند. هاضمه معمولا به قسمت دست چپ و پشت می زند.
  • مشکلات عروقی: اگر در قسمت دست چپ بی حسی، خواب رفتگی و سردی داشته باشیم به احتمل زیاد این علائم نشان دهنده مشکلات عروقی و لخته شدن خون در عروق سمت چپ میباشد و سریعا باید به پزشک مراجعه نمایید.
  • دیسک گردن: بیرون زدگی مهره های گردن باعث میشود در قسمت بازوی دست چپ احساس درد و ناتوانی حرکتی ایجاد کند این درد ناشی از تحریک شدن اعصاب حرکتی به وسیله بیرون زدگی مهره های گردن میاشد.
  • فشار های روانی: یکی از مهمترین علت های درد در قسمت های دست چپ، گردن، قفسه سینه و نیمه چپ سر مربوط میشود به استرس های دائمی که فرد سالمند دارد این مسئله اگر کنترل نشود خطرات بسیار جدی بر جای میگذارد. فشار های روانی روی قلب تاثیر گذاشته و اعصاب سمپاتیک قلب را تحریک میکنند.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی راه های تقویت اعصاب سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

درمان درد دست چپ در سالمندان :

قابل توجه سالمندان و پرستاران مراقب سالمند، پس از آنکه علت اصلی درد دست چپ در سالمندان را فهمیدید باید برای درمان آن اقدام نمایید از جمله این اقدامات به شرح زیر است:

  • تحرکات ورزشی مناسب: از درمان های مهم برای درد های ناشی از درد حقیقی در قسمت دست چپ این است که حرکات ورزشی صحیح طبق نظر پزشک و با کمک پرستار یا مراقب سالمند انجام دهید این حرکات میتواند درد را کاهش دهد و عضلات بازو را تقویت نماید. آب درمانی و رژیم غذایی مناسب هم راهکار مناسبی برای کاهش درد محسوب میشود.
  • از بین بردم مشکلات قلبی: با مراجعه به پزشک میتوان دردهای اصلی درد دست چپ را درمان کرد مصرف داروها و عرقیات سنتی تاثیر زیادی بر کاهش درد دست خواهد داشت. پس اگر وظیفه مراقبت از سالمندان را برعهده دارید سعی کنید از دمنوشهایی که برای قلب مفید است درست کنید و به سالمند خود بدهید.
  • کم کردن فشار های روانی: از جمله راه هایی که میتواند سالمتی شخص را حفظ کند و مشکالت حاصل از فشار های روانی را کاهش دهد کنترل استرس و پیشگیری از آن میباشد. برای مقابله با استرس، پرستاران و مراقبین منزل میتوانند سالمند را به ورزش شنا ببرند.
  • پرستاران سالمند بهتر است سالمند خود را روزانه یا چند روز یکبار برای پیاده روی و گردش به پارک ببرند. ورزش کردن ذهن سالمند شما را آزاد میکند و مانع از فکر های روانی در ذهن میشود.
  • مصرف دمنوش های گیاهی میتواند تا حد زیادی تنش های روزمرگی را کاهش دهد مانند دم نوش عرق بیدمشک، عرق بهار نارنج، یا دمنوش گل گاو زبان و سمبل الطیب. پس حتما مراقبین برای سالمند خود از این دمنوش ها استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

13 + 19 =

فهرست