تماس
021-66582923

درمان اضطراب در زنان مبحثی است که امروز میخواهیم با کمک کارشناسان بخش سلامت آتیه پرستاران در مورد این موضوع صحبت کنیم . همانطور که می دانید استرس و اضطراب نوعی واکنش سلول‌ های بدن به اتفاقات و رخداد هایی است که ممکن است هر فردی در زندگی با آنان رو به‌ رو شود که البته این استرس و اضطراب چیز مخرب و مضری برای بدن می‌ باشد و باید توجه داشت که این مشکل ایجاد شده زمینه را برای بروز انواع مشکلات و بیماری‌ های مختلف در افراد و به‌ خصوص زن‌ ها که از نظر قدرت و توان بدنی و جسمانی ضعیف‌ تر می‌ باشند آماده می‌ کند .

مواردی که احتمال ایجاد اضطراب و استرس در زن‌ ها را افزایش می‌ دهد :

۱. فکر و خیال‌ های منفی و بیش‌ از حد به اتفاقاتی که قرار است در آینده بیفتد
۲. برگزیدن کدام کار یا شغل
۳. گرفتن مدرک‌ های بالاتر
۴. مشکلات و سختی‌ های اقتصادی
۵. دعوا و بحث با اطرافیان مثل اعضای خانواده و دوستان
۶. کمبود محبت
۷. جدا شدن از خانواده و فکر کردن به ازدواج و مشکلات و سختی‌ های آن

اضطراب در زنان باردار چگونه است ؟

در ادامه مبحث درمان اضطراب در زنان ابتدا می خواهیم اضطراب در زنان باردار را برای شما شرح دهیم. از مواقعی که زن‌ ها بسیار استرس و اضطراب دارند در دوران حاملگی می‌ باشد. در دوران حاملگی به دلیل وجود جنین و رشد کردن روز به‌ روز آن، کارکرد بدن از جمله غده‌ های درون‌ ریز بدن دچار تغییر و تحول می‌ شوند، به‌ طوری‌ که ساخت و ترشح بعضی از هورمون‌ ها توسط این غده‌ ها زیاد شده و ساخت و ترشح هورمون‌ های دیگر نیز کم می‌ شود که همین امر سبب بروز تغییراتی در بدن می‌ شود که هم می‌ تواند برای بدن مفید و هم می‌ تواند مضر باشد.

یکی از تأثیرات منفی این تغییرات در دوران حاملگی که می‌تواند ایجاد شود استرس و اضطراب در زن‌ ها است و نیز عامل دیگری که در این دوران باعث افزایش استرس و اضطراب در خانم ها می‌ شود فکر و خیال به رشد طبیعی و به وجود نیامدن مشکل برای جنین و در کل سالم بودن بچه و بدون مشکل متولد شدن آن می‌ باشد که در این‌ صورت این وضعیت باعث می‌ شود اختلالاتی که مادر ها در این دوران دچار آن هستند حادتر شود. اختلالاتی مثل بد خوابی و وجود درد در برخی از قسمت‌ های بدن و نیز اختلالات خطرناک‌ تری مثل :

  • گوشه‌ گیری و انزوا طلبی در این دوران : گوشه‌ گیری و انزوا طلبی باعث بروز بیماری‌ های روانی مثل افسردگی می‌ شود و با مبتلا شدن مادر به این اختلال احتمال وجود مشکل در رشد طبیعی جنین بالا می‌ رود .
  • نامنظم کردن غذا خوردن : برهم خوردن نظم مصرف کردن وعده‌ های غذایی به‌ ویژه در دوران حاملگی می‌ تواند بسیار خطر آفرین باشد. به‌ طوری‌ که با نامنظم غذا خوردن، مادر یا دچار کاهش وزن شدید شده یا وزن او بالا می‌ رود که در هر دو حالت باعث بروز مشکلات جدی و خطرناکی برای مادر و جنین می‌ شود مثل متولد شدن زودتر از موعد برای جنین و بیماری مرض قند برای مادر .

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی استرس و شوک عصبی را مطالعه نمایید )

 راه ها و روشهای درمان اضطراب در زنان

برای رفع کردن اضطراب و استرس در خانم‌ ها می توان از چه راهکار هایی بهره برد :

۱. مواردی که باعث وجود تنش در فرد می‌ شود را کم کرد:

برای مثال فردی که به مشکلات ایجاد شده فکر می‌ کند باید حواس خود را از این‌ موضوع پرت کند و می‌ تواند تمرکز خود را به تماشای تلویزیون اختصاص دهد .

۲. بالا بردن زمان استراحت:

یکی از راه های درمان اضطراب در زنان استراحت کافی داشتن است. استراحت برای خانم‌ ها پس‌ از انجام فعالیت روزانه به رفع اضطراب کمک می‌ کند و بهره بردن از خواب می‌ تواند تا حد زیادی فشار های روانی و استرس را کاهش دهد.

( در ادامه توصیه می شود مقاله استرس و اضطراب دوران سالمندی و راه های درمان آن را مطالعه نمایید )

۳. توجه به رژیم غذایی مناسب:

برای کارکرد طبیعی و معمولی سلول‌ های بدن در خانم‌ها باید از مواد مغذی استفاده کرد مثل انواع ویتامین‌ ها، پروتئین‌ ها، کلسیم و فسفر، کمبود این مواد مغذی در بدن باعث اختلال در عملکرد سلول‌ ها شده، در نتیجه مختل شدن سلول ها استرس و اضطراب به وجود می‌ آید پس برای رفع کردن این اضطراب در خانم‌ ها باید به مواد خوراکی که مصرف می‌ شود توجه کافی داشت .

۴. انجام حرکت‌ های فیزیکی متناسب :

یکی دیگر از راه های درمان اضطراب در زنان انجام حرکات فیزیکی می باشد. انجام این حرکت ها می تواند باعث نرمال کردن ماده های شیمیایی در خون شود و همین امر در روند رفع کردن استرس بسیار مؤثر است ، مثل بهره‌ گیری از ورزش‌ هایی مثل یوگا. فایده‌ ی اصلی استفاده از این تمرینات دور کردن عوامل تنش‌ زا و از بین بردن استرس و اضطراب(Anxiety) می‌ باشد که می‌توان با انجام دادن این ورزش ذهن خود را از افکار منفی خالی کرد و به‌ جای آن روحیه و انرژی گرفت .

۵. انجام دادن کار هایی که فرد به آن علاقه دارد:

انجام کارها بر اساس علاقه ی فرد سبب دور کردن استرس شده و حتی روحیه ی فرد را نیز بالا می برد به طور مثال اکثر خانم ها به گل و گیاه علاقه دارند و می تواند در گلدان اقدام به کاشتن گل کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هشت + 3 =

فهرست