تماس
021-66582923
پرستار بیمارپرستار سالمندپرستاری در منزل

درمان بدن درد در سالمندان با پرستار سالمند در منزل

از دیگر مشکلات مراقبین و پرستاران سالمند که وظیفه نگهداری و مراقبت از سالمندان را دارند ایجاد بدن درد در سالمندان می باشد که در این مواقع مراقبین می توانند در منزل با انجام یک سری موارد جلوگیری کنند از بدن درد سالمندان. ما در ادامه می خواهیم مواردی را به شما عزیزان مراقب آموزش دهیم تا بتوانید از این مرحله به آسانی عبور نمایید.

در مرحله اول برای درمان بدن درد در سالمندان ابتدا باید بدانیم که این درد ها ناشی از چیست؟ یکی از شایعترین دردهای رایج در میان سالمندان درد استخوانی است و علت های زیادی میتواند داشته باشد.

از مهم ترین علل درد های استخوانی در سالمندان

  • آسیب دیدگی در استخوان: ضربه وارد شدن به ناحیه استخوان در اثر تصادف یا زمین خوردگی
  • کمبود ویتامین ها در بدن سالمند: کمبود ویتامین دی 3 میتواند علت بروز درد های استخوانی شود زیرا این ویتامین برای استحکام استخوان ها بسیار مفید است.
  • مبتلا شدن سالمند به سرطان: درد های ناشی از سرطان میتواند به استخوان های فرد سالمند نفوذ کند و آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

علائم بروز درد استخوان در افراد سالمند

  • کاهش وزن
  • کبودی و ورم در بافت
  • رنگ پریدگی در چهره
  • نامنظم شدن خواب
  • صدا دادن استخوان ها
  • احساس ضعف

چه راه هایی برای پیشگیری از درد استخوانی در سالمند وجود دارد؟

مراقبین و پرستار سالمند می توانند با درست کردن عذاهای سالم برای سالمندان که شامل مواد غذایی کلسیم دار است با توجه به اینکه در هر سنی میتوانیم با رعایت یک سری نکته های اساسی بیماری ها را از خود دور کنیم لازم است بدانیم در دوران میانسالی حفظ یک رژیم غذایی سالم که شامل مواد غذایی کلسیم و ویتامین ها باشد کمک زیادی به تقویت استخوان های سالمند میکند.

همچنین دور کردن سالمند از دخانیات و مشروبات الکلی نیز میتواند تاثیر مستقیمی بر سلامت استخوان های سالمند بگذارد. انجام ورزش هایی مانند پیاده روی یکی از مهمترین روش هایی است که میتواند فرد سالمند را از ابتلا به دردهای استخوانی مصون نگه دارد.

درد های شایع در میان سالمندان

دردهای مربوط به رشته های عصبی در دیابت، دردهای بعد از سکته مغزی، درد های مربوط به فیبرومیالژی، درد حاصل از تنگی کانال نخاع، درد زونا در دوران سالمندی ، دردهای آرتروزی.

درد هایی که در بدن سالمند بروز میکند تاثیرات منفی بر کم و کیف زندگی او وارد میکند. این دردها میتواند باعث افسردگی فرد سالمند شود. این افراد با مشکلات بی اشتهایی و لاغر شدن روبرو خواهند شد و دچار اضطراب های شدید میشوند و مشکلاتی در خواب آنها به وجود میاورد.

خطرات مصرف داروهای مسکن برای درد سالمندان

بالا رفتن سن تا حد زیادی عوارض مصرف داروها را بالا میبرد. شیوع خونریزی معده و روده میتواند براثر مصرف مسکن در افراد بالای 65 سال باشد، عوارض کلیوی و قلبی، تداخل دارویی خطرات خاصی را برای سالمند به دنبال دارد. اما مصرف مسکن هایی که زود از بدن دفع میشوند خطرات کمتری برای سالمند دارد .

سالمندان مصرف مسکن های مخدر را هم باید با احتیاط مصرف کنند . بنا بر توصیه کارشناسان آتیه پرستاران سلامت اگر فرد سالمند داروهای ضد افسردگی برای کنترل دردهای خود مصرف میکند میتواند مشکلاتی را برای خود مانند آشفتگی فکری، آب سیاه، بزرگ شدن پروستات، فشار خون و بیماری های قلبی به وجود بیاورد.

نکته: داروهای مسکنی که افراد سالمند میتوانند مصرف کنند حتما باید با دوز خیلی پایین شروع شود و در صورت لزوم به تدریج به دوز آنها اضافه شود. پا درد در سالمندان یکی دیگر از دردهای این دوران است. علت درد در این قسمت میتواند دلایلی مانند آرتروز پا، زایده استخوانی، درد پاشنه، صافی کف پا و یا حتی میخچه باشد. این عوامل بارزترین دلایل برای علت درد پا در سالمند میباشد.

اما یک سری دردها هم وجود دارد که خیلی کم به آنها توجه شده است این دردها میتواند ناشی از راه رفتن خیلی زیاد و خستگی باشد. بروز بیماری واریس، پوشیدن کفش های نامناسب در این سنین میتواند فشار زیادی به پاهای سالمند بیاورد و درد آن را بیشتر کند.

علت درد ساق پا در سالمندان

  • گرفتگی در عضالت ساق
  • کشیدگی رباط
  • لخته شدن خون در این قسمت

سالمندان وقتی بافت های نرم کف پای آنها دچار التهاب شود به درد کف پا مبتلا میشوند. این دردها به دلیل شکستگی استخوان، پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن رباط ها میباشد.

روش های خانگی برای درمان درد پا در سالمندان با کمک پرستار سالمند

در بالا به علت های درد پا در سالمندان به طور کامل اشاره کردیم حال می خواهیم به درمان های خانگی برای رفع این مشکل با کمک پرستار سالمند بپردازیم پس توصیه می شود سالمندان و افرادی که خدمات مراقبت از سالمند را ارائه می دهند مانند پرستار خانه ، حتما روشهای زیر را برای سالمند خود انجام دهند تا این دردها به مرور زمان تسکین یابند.

  • قرار دادن یک بالش در زیر پای سالمند و بالا آوردن پا به سمت بالا برای به گردش درآمدن خون
  • استفاده از مسکن هایی ماند استامینوفن و ایبوپروفن
  • مراقبین و پرستاران مقداری یخ را روزی 4 مرتبه روی ناحیه درد سالمند قرار دهند این کار باعث کاهش التهاب و درد میشود.
  • دردهای سالمند را می توان با استفاده از حرکات کششی کاهش دهید.
  • سالمندان جوراب هایی که باعث فشار در ناحیه پا میشوند را بپوشند.

در صورتی که بعد از انجام روش های بالا درد تسکین نیافت مراقبین حتما باید سالمند را نزد پزشک متخصص و مربوطه ببرند.

روش هایی که پزشک برای کاهش درد توصیه میکند به شرح زیر است:

دارو درمانی: استفاده از داروهای ضد التهابی و مسکن های غیر نسخه برای کاهش درد به بیمار تجویز میکند.
فیزیوتراپی: برای تقویت عضلات سالمند و جلوگیری از آسیب مجدد توصیه می شود مراقبین سالمند را نزد فیزیوتراپیست بببرند در فیزیوتراپی از روش های زیر استفاده میشود:
1) اوزون تراپی 2) لیزر تراپی 3) تجویز کفش های طبی

استفاده از روش های گیاهی برای درمان بدن درد در سالمندان

پرستاران و مراقبین سالمند علاوه بر روشهای بالا می توانند از روشهای گیاهی نیز برای کاهش بدن درد در سالمندان استفاده کنند. این روشها شامل

  • نعناع: این گیاه میتواند عضلات صاف دستگاه گوارش را نرم کند و باعث کاهش اسید معده شود و برای جلوگیری از اسپاسم عضلانی نقش مهمی ایفا میکند.
  • زردچوبه: دمنوش این ریشه خاصیت ضد التهابی دارد و میتواند به جای آسپرین و دیکلوفناک استفاده شود.
  • دمنوش گیاه زنجبیل و بومادران میتواند در درمان دردهایی مثل گوش درد در سالمندان موثر باشد.
  • روغن کنجد میتواند برای تسکین دردهای سینوزیتی و دردهای استخوانی و مفصلی سالمند موثر واقع شود.

نتیجه: امیدواریم این مبحث برای مراقبین و پرستاران سالمندی که وظیفه مراقبت از سالمندان عزیز را برعهده دارند، مفید واقع شده باشد. شما مراقبین و پرستاران عزیز می توانید با روشهایی که در بالا به آن اشاره کردیم تا حدود زیادی بدن درد در سالمندانی که تحت مراقب شما هستند را کاهش دهید. در صورتی که این روشها اثری نداشت بهتر است سالمند خود را نزد پزشک متخصص برده و از علم آنها استفاده لازم را بررید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نوزده − 11 =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست