تماس
021-66582923

بوی بد دهان یکی از معضلاتی می باشد که بیشتر افراد با آن درگیر هستند و می تواند در اثر بیماری باشد و یا علت های دیگری داشته باشد. همانطور که می دانید یکی از روشهای برقراری ارتباط با دیگران ودنیای پیرامون مان زبان و بیان است. درنتیجه کلام نقش مهمی در روابط ما با یکدیگر دارد. اما متاسفانه وجود برخی مشکلات و عوامل نا خوشایند می تواند قدرت افزون این مهارت را از ما بگیرد.

از جمله این عوامل نا خوشایند و شاید نامطبوع ممکن است بوی بد دهان باشد. آری این مشکل شاید به ظاهر ساده و پیش پا افتاده باشد اما عواقب زیادی درپی دارد. درواقع این مشکل ممکن است باعث شود شما بسیاری از قرارهای کاری و یا جمع های دوستی را از دست بدهید.درواقع این بوی بد ممکن است به علت های مختلفی بوجود آید ویا اینکه دلیل خاصی نداشته باشد بلکه شاید سبک زندگی افراد و مواد غذایی مورد مصرف آنها دلیل این امر باشد.

بوی بد دهان سبب پایین آمدن اعتماد به نفس افراد و در واقع خاموشی آنها میشود. شاید خیلی از افراد اطلاع و آگاهی درستی در این مورد نداشته باشند و حتی ندانند که برای درمان این مشکل به چه متخصصی مراجعه کنند .آیا باید به دندانپزشکی بروند یا به یک متخصص گوارش یا متخصص بیماریهای عفونی و یا حتی خیلی ها به سادگی از کنار همه اینها میگذرند و به یک مسواک زدن ساده برای رفع بوی بد بسنده می کنند. درنهایت این مشکل، مشکل ساده ای نیست که به سادگی از کنار آن گذشت.ما در اینجا به علل اآن اشاره می کنیم .

انواع بوی بد دهان:

1-بوی بد دهان بصورت موقتی وگذرا:

بوی بد دهان (Bad breath) افراد در این مرحله گذرا ست و مربوط به زمان محدود و خاصی است و بعد از آن مدت خود به خود از بین میرود . مانند زمانی که معده شما زمان طولانی خالی بوده و شما غذا نخورده اید و یا زمانی که روزه اید و یا مواقعی که بعد از خواب طولانی دهان شما بوی بد میدهد.

2- بوی بد بصورت مدام:

در این نمونه زمانیکه دهان شما بوی بد می دهد، نشان دهنده این است که درجایی از بدن شما مشکلی وجود دارد و شما باید درصدد ریشه های مشکل و درمان آن باشید. مثلا اینکه یکی از دندانهای شما آسیب دیده و خراب است و بوی بد ناشی از آن دندان آسیب دیده است و با ترمیم دندان بوی بد دهان رفع میشود.

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی و علت شیرین شدن دهان را مطالعه نمایید )

 علل بوی بد دهان

عوامل بوجود آورنده بوی بد دهان:

عوامل بوجود آورنده بوی بد دهان به صورت موقتی:

عوامل مختلفی از جمله اینکه شما زمان زیادی گرسنه باشید و یا بعد از یک خواب طولانی و بسته بودن دهان، دهان شما بوی بد میدهد یا اینکه علت این بوی بد دهان ممکن است مربوط به سلامت دندان ها و لثه و نظافت آنها باشد.

مصرف بعضی از مواد غذایی نیز که خودشان بو دارند در سرایت این بو به دهان شما بی تاثیر نیستند. مانند مصرف سیر یا پیاز. مصرف مشروبات الکلی نیز یکی از عوامل این بو ی بد می باشد.همچنین برخی از خانمها در دوران سیکل ماهیانه شان ممکن است این مشکل برایشان پیش بیاید.

علت بوی بد دهان بصورت دائمی:

گاهی بوی بد دهان به صورت دائمی ناشی از بیماری ها و عفونت های دهان و دندان است مانند سرطان دهان یا عفونتهای مربوط به ریشه دندانها . گاهی علت این بوی بد به طور دائم ممکن است ناشی از مشکلات ریه و گاه بدلیل بیماریهای کلیه و کبد و همچنین حلق و بینی باشد.

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی طعم بد دهان را مطالعه نمایید )

درمان بوی بد دهان:

اگر بوی بد دهان شما موقتی است بهتر که با رعایت بهداشت دهان ودندان سعی کنید آن را از بین ببرید و یا اگر این مشکل به علت گرسنگی برای شما بوجود می آید سعی کنید که مدت زمان زیادی خودتان را گرسنه نگه ندارید. اگر صبح ها دچار این مشکل می شوید حتما بعد ازبیدار شدن مسواک بزنید وصبحانه میل کنید و همچنین می توانید آدامس بجویید ویا اینکه روغن نارگیل را دردهان خود بچرخانید و یا اینکه ازنمک استفاده کنید وقرقره کنید.

اگر این بوی بد دائمی است که باز هم در این مرحله هم چون علت هنوز مشخص نیست اولین کاراین است که از سلامت دهان ودندان خود مطمئن شوید و بعد از اطمینان از اینکه این بو مربوط به دهان ودندان شما نیست بهتر است که به یک متخصص داخلی مراجعه کنید چون همانطور که گفتیم این بوی بد نشانه یک مشکل دربدن است وشما باید درصدد رفع آن اقدام کنید

همچنین یک سری درمان های خانگی هم برای رفع این بو ی بد دهان شما پیشنها میشود ازجمله اینکه روغن اکالیپتوس را یکی دو قطره با یک لیوان آب مخلوط کنید و مثل دهان شویه استفاده کنید یا اینکه بعضی وقتها چند دانه رازیانه را بجویید ویا اینکه آب زنجبیل را با آب رقیق کنید و دهان شویه کنید.همچنین استفاده از سبزی جعفری دربرنامه غذایی در رفع بوی بد دهان بی تاثیر نیست. جویدن هل هم دراز بین بردن این بوی بد راه حل خوبی است.دارچین یکی از ادویه های معطراست که ترکیب آن با عسل ولیمو وآب ولرم بسیار مفید است ودراین زمینه می تواند کارساز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 × یک =

فهرست