تماس
021-66582923
پرستار بیمارپرستار کودکپرستاری در منزل

درمان خانگی مدفوع نکردن نوزاد با کمک پرستار نوزاد

مدفوع نکردن نوزاد در روزهای اولی که تازه به دنیا آمده است یک مسئله رایج می باشد کاعث نگرانی والدین و افرادی که به عنوان پرستار نوزاد وظیفه مراقبت از این عزیزان را برعهده دارند، می باشد. این مسئله تا ۵ روز بلامانع است اما اگر بیش از آن به طول بیانجامد پرستار کودک یا والدین باید بداند که این مورد یکی از علائم یبوست نوزاد می باشد که باید ضمن بررسی علت این مشکل اقداماتی برای برطرف شدن آن نیز انجام داد.

تحرکات روده در نوزاد

همان طور که والدین و مراقبین نوزاد می‌ دانند درون روده های نوزاد یک نوع از باکتری‌ های مفید وجود دارد که باعث بهتر هضم شدن شیر و غذای کمکی نوزاد می گردد این نوزادان مدفوع نرمی دارند و روده آن ها راحت حرکت می‌ کند و این در صورتی است که نوزاد از شیر طبیعی مادر تغذیه کند در صورتی که شیر مصرفی او شیر خشک باشد ممکن است نوزاد دچار یبوست شود و مدفوع آن ها به رنگ سبز در بیاید .

مدفوع نکردن نوزاد با آغاز غذا های کمکی

زمانی که مادر و یا پرستار نوزاد شروع به تغذیه های کمکی به نوزاد می کند. این غذا های جدید و جامد می تواند در روند دفع مدفوع نوزاد تغییراتی را ایجاد کند و باعث مدفوع نکردن آن ها شود و یا این که دفع در آن ها چند روز یک بار صورت بپذیرد. یبوست نوزاد بسیار آزار دهنده می باشد و مدفوع نوزاد بسیار خشک شده و موقع دفع درد خواهد داشت. به طور کلی مدفوع نکردن نوزاد با یک سری از نشانه ها همراه است که توصیه می شود مراقبین و پرستاران این نشانه ها را بدانند.

  • سفت شدن شکم نوزادان
  • بروز نفخ
  • بی‌میلی
  • عدم انرژی و توان لازم
  • ایجاد درد هنگام دفع
  • داشتن گاز معده
  • مدفوع خیلی بد بو
  • گریه و نق نق کردن
  • عدم تحرک روده در سه مرتبه در طول هفته

( در ادامه توصیه می شود مقاله علت انسداد روده در نوزادان را مطالعه نمایید )

مدفوع نکردن نوزاد چه دلایلی دارد ؟

یکی از علت های ایجاد یبوست و مدفوع نکردن نوزاد خوردن شیر خشک می باشد. نوزادانی که از شیر خشک مصرف می‌ کنند به دلیل دیر تر هضم شدن، نوزاد را دچار یبوست می کند . از دیگر دلایل مدفوع نکردن نوزاد استفاده از غذا های کمکی می باشد. غذاهای کمکی جامد هضم معده را کند نر می کند زیرا ممکن است به اندازه لازم دارای آب و یا فیبر نباشد از این رو مدفوع نکردن را به همراه می آورد .

مراقبین و والدین نوزاد باید بدانند که بروز یک سری از بیماری ها دلیل یبوست می باشد. در گاهی موارد یبوست و مدفوع نکردن می تواند ناشی از بروز مسمومیت غذایی یا اختلالاتی در جذب و هضم مواد غذایی باشد.

( در ادامه توصیه می شود مقاله مدفوع سبز نوزادان نشانه چیست؟ را مطالعه نمایید )

تماس با خدمات پرستاری در منزل

درمان خانگی مدفوع نکردن نوزاد توسط والدین و پرستار نوزاد

در بالا به نکات مهمی که لازم بود راجعب یبوست نوزاد بدانید اشاره کردیم . حالا می خواهیم به تعدادی از راه های مراقبت و پرستاری در منزل برای درمان خانگی مدفوع نکردن نوزاد توسط پرستاران کودک و یا والدین نوزاد، اشاره کنیم این راه های درمانی شامل :

1- میکس کردن غذا :

اگر نوزاد شما بر اثر خوردن غذای مکمل و جامد دچار یبوست می شود مراقبین و پرستاران برای برطرف کردن آن می توانند از درمان های خانگی میکس کردن غذا و یا به صورت پوره در آوردن یک سری از مواد غذایی که حاوی فیبر هستند از این اختلال پیشگیری نمایند. به طور مثال از میوه های شبیه آلو ، گلابی ، سیب به صورت پوره شده آن را به نوزاد بدهید تا یبوست آن درمان شود .

2- بالا بردن مایعات مصرفی :

یکی دیگر از موارد درمان خانگی مدفوع نکردن نوزاد جلوگیری از پایین آمدن آب بدن نوزاد می باشد. بنا بر توصیه کارشناسان پرستاری آتیه پرستاران سلامت برای جلوگیری از کم آبی بدن نوزاد والدین و پرستاران خانگی می توانند آب و سایر مایعات دیگر مانند انواع آب میوه را به نوزاد بدهند تا آب بدن او تامین شود.

3- به تحرک وا داشتن :

از راه‌ های موثر خانگی که برای یبوست نوزاد مورد استفاده قرار می گیرد به تحرک وا داشتن و انجام فعالیت‌ های ورزشی برای نوزادان می باشد پرستاران نوزاد در منزل سعی کنند از حرکت دوچرخه زدن برای پا های نوزاد استفاده نمایند و روده های او را به تحرک وا دارند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی سوختگی وسط پای نوزاد را مطالعه نمایید )

4- ماساژ درمانی :

مراقبین نوزاد حتما سعی کنند قسمت روده های نوزاد و روی شکم او را به آرامی و به حالت دورانی ماساژ دهند تا در دفع مدفوع کمک شایانی کرده باشند.

5- کاربرد شیاف گلیسیرین :

اگر شما شاهد رگه های خونی در مدفوع نوزاد خود باشید باید بدانید قسمتی از راست روده نوزاد دچار پارگی و آسیب شده است در در این مواقع می توانید از شیاف گلیسیرین استفاده کنید تا دفع مدفوع نوزاد به سهولت امکان پذیر شود .

6- راست روده را تحریک نمایید :

یکی از راه های درمان خانگی مدفوع نکردن نوزاد این است که با یک گوش پاک کن یا حتی توسط انگشت خودتان فشار به راست روده نوزاد وارد نمایید تا به بهبود روند دفع کمک شایانی بکند .

و مطلب آخر این که سعی کنید برای پیشگیری از روند یبوست در نوزادان مواد غذایی مکمل را که فیبر و آب کمتری دارند را کمی به تعویق بیاندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

11 − سه =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست