تماس
021-66582923

دلایل و درمان خانگی نفخ معده

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
دلایل و درمان خانگی نفخ معده

نفخ معده به حالت از اختلال در معده گفته می‌ شود که در طی آن هوای زیادی هنگام خوردن غذا وارد معده می شود که امروزه در بسیاری از افراد بسیار شایع شده است و باعث دیر هضم شدن غذا در معده افراد مبتلا می گردد و برای آن ها بی میلی را به همراه می آورد. برای برطرف کردن این عارضه می توانید از درمان خانگی نفخ معده بهره ببرید که در ادامه ی بحث با مراقبت در منزل از خود برای رفع نفخ شکم ، شما را آشنا می کنیم .با ما همراه باشید .

نفخ معده معمولاً به چه دلایلی حاصل می شود ؟

بروز مشکلاتی در سیستم گوارشی بدن :

یکی از دلایل نفخ معده داشتن مشکل در سیستم گوارشی می باشد. اگر شما در سیستم گوارشی خود خصوصا ‌روده مشکلاتی را داشته باشید باعث می‌شود هضم در آن به کندی صورت بگیرد این اختلال ضمن بروز یک دفع سخت و دردآور می‌تواند به شما این حس را القا کند که حس ورم در قسمت گوارشی خود دارید .

داشتن برنامه غذایی نا مناسب :

یکی از علت‌ های بروز نفخ معده این است که از غذا های چرب و سرخ کردنی که دیر هضم هستند به سختی هضم می شوند زیاد استفاده می کنید در همچین مواقعی معده و روده آنزیم های مورد نیاز برای ساخت و ساز آن ها را پیدا نخواهند کرد و در نتیجه منجر به دیر هضمی و نفخ معده می گردد .

بروز مشکلاتی در هضم غذا :

زمانی که افراد رو به افزایش سن می‌ روند به صورت طبیعی یکی سری از مشکلات در هضم غذا در معده و روده آن ها شکل می‌ گیرد و آنزیم لازم برای هضم آن را به میزان لازم تولید نمی‌ کنند از این رو منجر به نفخ معده می گردد .

بروز بیماری‌ های کبدی و ارتباط آن با نفخ معده :

در نگاه اول نفخ معده و کبد نمی‌ تواند ارتباطی داشته باشد اما لازم است بدانید اگر یک سری از بیماری های کبدی داشته باشید می تواند موجب نفخ معده در شما شود به این دلیل که زمانی که غذای چرب مصرف می‌کنید کبد برای هضم آن صفرا تولید می‌کند حال اگر این صفرا ها مشکل داشته باشند و نتوانند غذا های چرب مصرفی شما را هضم کند نفخ معده حاصل می‌ شود.

داشتن اضطراب و تنش های عصبی :

استرس می تواند باعث ورود هوای مازاد درون معده شما گردد و اسید های معده را بالا ببرد در نتیجه زخم معده و نفخ آن را به وجود می آورد و می تواند سایر عارضه های گوارشی نیز به وجود بیاورد.

استعمال دارو :

ممکن است افرادی برای مشکلات خاصی که دارند مجبور به مصرف دارو باشد مصرف دارو هایی که برای پایین آوردن فشار خون ، علائم افسردگی ، متقاعد سازی تیروئید استفاده می‌ شود می‌ تواند باعث نفخ معده در اشخاص شود.

دهیدراته شدن :

یکی از دلایل اصلی نفخ معده دهیدراته بودن بدن می‌ باشد که باعث می‌ شود هضم غذا از روند خود بایستد .

کار نکردن شکم :

اگر افراد به عارضه یبوست مبتلا شده باشند و نتوانند به راحتی مدفوع خود را دفع کنند باعث ایجاد گاز و نفخ می گردد و سعی کنید با ورزش ، نوشیدن آب فراوان ببوست خود را برطرف نمایید .

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی نفخ نوزادان را مطالعه نمایید )

نفخ معده چه نشانه هایی از خود بروز می‌ کند؟

در حالت عادی که دستگاه گوارش شما مشکل ندارد بعد از چندین دقیقه غذا به راحتی هضم می شود ولی اگر دچار نفخ معده شده باشید هضم به آهستگی انجام می‌ شود و علائمی مانند موارد زیر پیدا می کنید :

  • با حجم مقداری کمی از غذا حس می‌کنید معده پری دارید
  • حس ناخوشایندی موقع بوییدن غذا خواهید داشت
  • حس می‌ کنید گلوی شما فضای کمی دارد
  • احساس تهوع دارید و گاز معده شما خارج می شود
  • شما نیاز به دفع مکرر مدفوع پیدا می‌ کنید

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی معده درد را مطالعه نمایید )

درمان های خانگی نفخ معده :

بسیاری از سالمندان هستند که دچار نفخ معده هستند که زندگی روزانه آنها را تحت تاثیر قرار داده است . اگر شما به عنوان پرستار سالمند در منزل مسئولیت مراقبت از سالمند را برعهده دارید و اگر سالمند شما با این مشکل مواجه می باشد، می توانید با رعایت موارد زیر این معضل را از سالمندان بدور کنید . این روشهای درمانی شامل :

  • استفاده از زنجبیل :
    طی تحقیقات به عمل آمده زنجبیل موادی مانند کپسایسین و ستیرال دارد و می‌تواند دستگاه گوارش را تحریک کند تا هر چه سریع نر صورت بگیرد از این رو یک درمان خانگی نفخ معده محسوب می‌ شود
  • دانه زنیان :
    این دانه ی گیاهی خاصیت درمانی دارد و می تواند روی دستگاه تنفسی و گوارشی بسیار کارآمد واقع شود می تواند وزن فرد را پایین بیاورد و از این طریق به نفخ معده کمک شایانی می‌کند زیرا اسید معده و روده را کاهش می‌ دهد .
  • استفاده از سرکه سیب :
    همان طور که می‌ دانید خاصیت سرکه سیب بسیار مشهور است و دارای یک سری از باکتری‌ های مفید و آنتی اکسیدان و پروتئین های لازم می باشد که می تواند بی میلی به غذا را کاهش بدهد و بدن را هیدراته نگه دارد و همچنین اسید معده و نفخ را برطرف می ‌نماید
  • مصرف نعنا در درمان های خانگی :
    از موارد درمان خانگی نفخ معده می توانید به نعناع اشاره کنیم که از کلسیم ،ویتامین b موجود در آن اسپاسم گوارشی را برطرف می‌ کند و از این طریق کمک به برطرف شدن نفخ معده می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 × چهار =

فهرست