تماس
021-66582923

درمان خانگی نفخ نوزادان

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
درمان خانگی نفخ نوزادان با مراقبت های ویژه در منزل

نفخ نوزادان یکی از مواردی که همه ی والدین با آن مواجه می‌‌شوند و این عامل می‌ تواند بر اثر ورود هوا به داخل معده شکل بگیرد و گاز معده را برای نوزاد به وجود بیاورد و در گاهی مواقع این گاز معده به درون روده هدایت می شود و گاز در قسمت روده نفخ را به وجود می‌ آورد. در این جا با کمک کارشناسان موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت قصد داریم در ارتباط با نشانه های نفخ و عوامل ایجاد آن و همچنین درمان خانگی نفخ نوزادان مطالبی را ارائه بدهیم تا پایان بحث با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم در این زمینه را به دست آورید.

نفخ نوزادان چه نشانه هایی دارد ؟

به طور کلی نوزادانی که دچار این عارضه می‌ شوند دائم جیغ می زنند و پا های خود را به سمت شکم خود جمع می کنند و دست و انگشتان خود را به حالت مشت نگه می‌ دارند که معمولاً این نشانه ها در هنگام شام بروز می کند .

چه مواردی می تواند زمینه ساز نفخ نوزاد شود ؟

مادران و همچنین پرستاران کودک در منزل حتما قبل از درمان خانگی نفخ نوزاد باید عواملی که باعث این نفخ می شود را بدانند تا بتوانند در موارد بحرانی کمک کنند به نوزاد برای رفع این مشکل . این عوامل شامل :

  • به طریق نا صحیح به نوزاد شیر بدهید به طوری که بعد از آن باد گلو از وی خارج نشود.
  • بروز حساسیت و آلرژی در قسمت روده نوزاد
  • شیر خوردن نوزاد طوری باشد که هوای زیادی وارد معده او شود و عامل سکسکه در نوزاد شود.
  • شیری که مادر به نوزاد می دهد با استرس و ناراحتی همراه باشد.
  • تغذیه شدن کودک در زمان‌ های نامشخص و بی وقته
  • گرما زدگی نوزاد و همزمان با آن به نوزاد شیر دادن نیز از موارد ایجاد نفخ می گردد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی مدفوع نکردن نوزاد را مطالعه نمایید )

روش های درمان خانگی نفخ نوزادان با مراقبت در منزل :

اگر نوزاد شما بر اثر یکی از موارد ذکر شده در قسمت بالا دچار نفخ شد شما می توانید با روش های درمان خانگی نفخ نوزادان این مشکل را درمان کنید.

1- استفاده از ماساژ :

اگر روی شکم نوزاد خود را به آرامی ماساژ بدهید می‌ تواند درمان مناسب برای نفخ نوزاد احساس شود. انجام این روش به طریق زیر امکان پذیر می باشد.

نوزاد خود را بخوابانید سپس پا های او را همانند حرکت دوچرخه زدن به حرکت در بیاورید این حرکت می‌ تواند کمک کند گاز شکم نوزاد به سهولت دفع گردد.

2- مورد بررسی قرار دادن حالت قرار گیری مادر هنگام شیر دادن :

یکی دیگر از راه کار های درمان خانگی نفخ نوزادان این است که نحوه قرار گیری مادر زمانی که به نوزاد خود شیر می‌ دهد را بررسی کنید و اگر شیوه آن نا درست و نا صحیح باشد باید درصدد تغییر آن برآیند.

یکی از بهترین پوزیشن های شیردهی این است که سر نوزاد خود را بالاتر از شکم او قرار بدهید این پوزیشن باعث می‌ شود هوای کمتری وارد معده نوزاد شود. اگر نوزاد شما از شیشه شیر استفاده می‌ کند باید کل سر بطری را درون دهان قرار بدهید تا شیر به همراه هوا وارد نشود .

3- تغییر پوزیشن نوزاد موقع شیر دادن :

اگر موقع شیر خوردن کمی حالت نوزاد را تغییر بدهید کمک به خارج شدن گاز معده می کند و این یکی از درمان های خانگی نفخ نوزادان محسوب می‌ شود.

( در ادامه توصیه می شود مقاله تاثیر ماساژ درمانی برای نوزادان را مطالعه نمایید )

4- تعویض شیشه شیر نوزاد :

از شیشه شیری برای نوزاد استفاده کنیم که سوراخ آن کوچک تر باشد تا شیر به صورت زیاد درون معده نوزاد وارد نشود این راه کار خانگی از تشکیل گاز معده جلوگیری می‌ کند.

5- گرفتن آروغ و باد گلوی نوزاد :

درمان های خانگی خیلی موثر در نفخ نوزادان گرفتن آروغ نوزاد می باشد این کار می تواند گاز معده نوزاد را خارج کند و کمک به برطرف شدن نفخ نوزاد داشته باشد.

6- کودک خود را شیر بدهید قبل از این که واقعا گرسنه شود :

در موقع احساس کردید زمان تغذیه او فرا رسیده قبل از این که به گریه بیفتند به او شیر بدهید زیرا گرسنگی شدید باعث می‌ شود با عجله شروع به خوردن کند و هوای بیشتری به معده نوزاد وارد می شود این روش از نفخ جلوگیری می کند.

7- نوزاد را حمام کنید :

یکی دیگر از درمان های خانگی نفخ نوزادان بردن آن ها به حمام گرم می باشد حمام می تواند در درمان نفخ کمک شایانی داشته باشد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله علت ایجاد انسداد روده در نوزادان را مطالعه نمایید )

راه کارهای پیشگیری از نفخ نوزادان :

همانطور که در بالا به درمان خانگی نفخ نوزادان اشاره ای شد حال توصیه می شود راه های پیشگیری نفخ نوزادان را نیز بدانید . این راهکار ها شامل :

  • اگر نوزاد شما از شیر استفاده می‌ کند و دچار نفخ می گردد شما باید از چیز هایی که ضد نفخ می باشد برای نوزاد استفاده نمایید و هوا را از داخل این بطری خارج کنید و از بروز نفخ پیشگیری نماید.
  • اگر نوزاد شما از شیر مادر استفاده می کند و دچار نفخ می گردد توجه خود را به غذای مصرفی خود معطوف کنید تا متوجه شوید موقع خوردن چه غذایی کودک شما نفخ می‌ کند و آن مواد غذایی را حذف نمایید معمولا غذا هایی که دارای ادویه هستند و کافئین دارند و یا غذا های نفاخ مانند نخود و لوبیا از موادی هستند که می‌ تواند برای نوزاد نفخ ایجاد کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

19 + 4 =

فهرست