تماس
021-66582923

درمان خانگی واریس پا

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
درمان خانگی واریس پا

واریس پا شکل گیری یک سری از رگ های روی پا می باشد و در صورتی بروز پیدا می‌ کند که روزنه های ریز درون رگ ها ضعیف شوند و دیگر نتوانند خود را به سمت عقب هدایت کنند. در نتیجه خون داخل رگ ها تجمع می کند و باعث تورم آن ها می‌ گرد طوری که روی پوست ظاهر می شوند و به رنگ های بنفش و آبی نمایان و برجسته خواهد شد. ما در این مبحث با همکاری کارشناسان بخش سلامت موسسه پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت سعی کرده ایم راه های درمان این معضل را در منزل برای شما شرح دهیم . با ما همراه شوید.

واریس و نشانه های آن :

  • احساس تیر کشیدن در پاها
  • حس سنگینی در پاها
  • انقباضات عضلانی به هنگام خواب
  • تورم در قسمت مچ پا
  • خارش در پوست های خشک

واریس و ارتباط آن با ورزش :

فعالیت های ورزشی برای واریس بسیار مفید و موثر واقع شده‌ اند و باعث افزایش گردش خون در قسمت اندام تحتانی می‌ گردد و خون هایی را که در رگ ها تجمع پیدا کرده و واریس را به وجود آورده است به عقب بازگشت می دهد. پس انجام ورزش‌ های سبک می تواند عضلات پای شما را ریلکس کند و فشار را روی آن ها بردارد . نکته دیگر اینکه اگر به شغل پرستاری از سالمند در منزل مشغول هستید و مراقبت می کنید از سالمندان ، سعی کنید سالمند خود را به ورزش تشویق نمایید تا با ورزش کردن دچار واریس پا نشود .

درمان های خانگی واریس پا به شرح زیر می باشد :

1- استفاده از گوجه فرنگی :

یکی از روشهای درمان خانگی واریس پا استفاده از گوچه فرنگی می باشد. دانه هایی که درون گوجه فرنگی وجود دارد حاوی اسید سالسیلیک می باشد و خاصیت ضد انعقادی دارد و باعث می‌ شود جریان خون در بدن شما گردش پیدا کند و از تجمع آن جلوگیری نماید. شما می توانید از گوجه فرنگی به صورت موضعی روی رگ های واریس خود به کار ببرید تا تورم آن را کاهش بدهد .

2- مصرف روغن زیتون :

همان طور که می دانید روغن زیتون دارای ویتامین e و اسید های چرب و مواد معدنی بی شماری می باشد و خاصیت ضد التهابی دارد. شما می توانید با ماساژ دادن آن روی رگ های واریسی خود التهابات آن را کاهش دهید تا ضمن به گردش انداختن گردش خون سبب آرامش پا های شما شود .

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان گرفتگی عروق پا در منزل را مطالعه نمایید )

3- فلفل هندی در درمان خانگی واریس پا :

فلفل هندی به دلیل سرشار بودن از ویتامین c می‌ تواند التهابات را از بین ببرد و در تصلب شرایین کمک شایانی داشته باشد. از عواملی که باعث ایجاد گرفتگی و لخته خون در رگ ها می شود پیشگیری می کند .

4- استفاده از سیر و لیمو :

یکی دیگر از روشهای درمان خانگی واریس پاها استفاده از سیر و لیمو می باشد. آلیسین موجود در سیر باعث بالا رفتن گردش خون می‌ گردد و مانع التهابات درون رگ‌ ها می‌ شود و می‌ تواند درد ناشی از آن را بهبود بخشد و لیمو به خاطر ویتامین های c و a و آهن به سلول‌ های بدن کمک می‌ کند که در برابر سموم بدن مقاومت پیدا کند و فشار خون را افزایش می دهد از این رو به درمان‌ واریس کمک می‌ کند .

5- استفاده از آلوئه ورا :

از خاصیت ژل آلوئه ورا این است که دارای آنتی باکتریال است و مواد معدنی و آنتی اکسیدان دارد و می‌تواند روی سلامت پوست و صافی آن بسیار موثر واقع شود .

6- مصرف هویج :

هویج جزو سبزیجاتی است که دارای ویتامین های زیادی می باشد و خوردن آن می تواند به ترمیم بافت آسیب دیده کمک کند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله دلیل ورم پا در سالمندان و راه های درمان آن را مطالعه نمایید )

7- کاربرد سرکه سیب در درمان واریس پا :

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که پروتئین و باکتری های مفید درون سرکه سیب می‌تواند تری گلیسیرید خون را پایین بیاورد و از بروز لخته خون در بدن جلوگیری نماید از این رو یک درمان مفید برای واریس پا محسوب می‌ شود .

8- مصرف فندق درمان دیگر در واریس پا :

از دیگر موارد درمان خانگی واریس پا استفاده از فندق می باشد. یکی از مواد اصلی فندق تانن می باشد و کولین و ساپونین نیز از اجزای تشکیل دهنده آن می باشند که باعث تقویت رگ ها و طبیعی شدن شکل ظاهری آن ها می گردد و می تواند مانند یک مسکن عمل کند از این رو در درمان واریس حائز اهمیت باشد .

9- سبزیجاتی همچون جعفری :

ویتامین های فراوان موجود در جعفری و همچنین آنتی اکسیدان آن از سلول ها در برابر رادیکال های مضر نگهداری می‌ کند و می‌ تواند کلاژن سازی روی پوست انجام بدهد از این رو در درمان واریس مفید می باشد.

راه کارهای مناسب برای جلوگیری از واریس پا :

اجتناب از کفش های پاشنه بلند :

زمانی که از کفش های پاشنه بلند استفاده می کنید تمامی فشار روی پنجه پا می‌ افتد و عضلات ساق پا انقباض پیدا می‌ کند در نتیجه خون رسانی به آن کم می‌ شود و عامل ایجاد واریس می گردد .

ماساژ درمانی :

شما می توانید برای جلوگیری از واریس با روغن های گیاهی روی ناحیه را ماساژ بدهید تا خون گردش پیدا کند فقط دقت کنید روی رگ ها خیلی فشار وارد نکنید تا آسیب نبیند .

تحرک داشتن :

از یک جا نشستن خودداری کنید و حالت های خود را تغییر بدهید تا خون در بدن شما بهتر گردش کند و هرگز هنگام نشستن پای خود را روی دیگری نیندازید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یازده − پنج =

فهرست