تماس
021-66582923

درمان سوختگی در خانه با مراقبتهای ویژه

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستار کودک
بدون دیدگاه
درمان سوختگی در خانه با مراقبتهای ویژه

همان طور که می‌ دانید سوختگی یکی از مواردی که بسیار رواج دارد و افراد زیادی به آن مبتلا شده اند بعضی از این سوختگی‌ ها خفیف هستند و بعضی دیگر شدید. آن دسته از سوختگی ها که خفیف باشند برای درمان آن ها نیازی به رفتن به بیمارستان وجود ندارد می توانید آن را در منزل مداوا کنید ما در این مبحث قصد داریم در مورد درمان سوختگی در خانه و راه های مراقبت در منزل از این عارضه توضیحات و راه کارهایی را برایتان ارائه بدهیم .

انواع سوختگی :

سوختگی از نظر پزشکان دارای چهار مرحله می باشد

  • سوختگی درجه اول
  • سوختگی درجه دوم
  • سوختگی درجه سوم
  • سوختگی درجه چهارم

اگر سوختگی در درجه اول و دوم قرار گرفته باشد می توانید آن را در خانه درمان کنید اما در سوختگی‌ های درجه ۳ و ۴ به هیچ عنوان در منزل نباید درمان شود زیرا می‌ تواند خطرات زیادی از جمله عفونت شدید خونریزی و غیره را برای فرد بیمار به همراه داشته باشد در این نوع سوختگی های حاد بافت های زیرین پوست نیز به شدت آسیب می‌ بیند و رنگ پوست به حالت مومی شکل و تیره رنگ در می آید .

در بروز چه عواملی در سوختگی باید به پزشک مراجعه کنیم :

  • اگر سطح سوختگی بالاتر از ۵ سانتیمتر باشد.
  • اگر سوختگی روی صورت شخص و یا باسن باشد باید به پزشک مراجعه شود.
  • زخم ایجاد شده بر اثر سوختگی دارای درد و بوی بدی باشد.
  • بالا رفتن میزان دمای بدن فرد دچار سوختگی
  • در صورتی که تزریق واکسن کزاز برای فرد آسیب‌ دیده بالاتر از ۵ سال می باشد .

راه کارهای درمانی برای سوختگی در خانه :

شما می توانید در خانه از راهکارهای درمان سوختگی و مراقبت های پرستاری در منزل استفاده کنید که برای شما بسیار موثر واقع می شود از جمله این درمان ها شامل موارد زیر می باشد :

1- موضع سوخته را زیر آب بگیرید :

یکی از راه های درمان سوختگی در خانه این است که زمانی که دچار سوختگی شدید و سطح سوختگی شما در درجه اول و دوم باشد می توانید به اندازه ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت قسمتی را که دچار سوختگی شده است را زیر آب سرد بگیرید این روش باعث می‌ شود آسیب بیشتری به پوست شما وارد نشود و کمی سوختگی را آرام تر کند .

2- شستن و تمیز کردن سوختگی :

شما بعد از اینکه دچار سوختگی شدید و موضع را زیر آب سرد قرار گرفتید حتما باید با صابون روی سوختگی خود را تمیز کنید تا از بروز عفونت جلوگیری نماید .

3- استفاده از پمادهای سوختگی :

استفاده از پمادهای سوختگی وضد باکتریایی می تواند درد و سوزش آن را تسکین دهد و از عفونت ممانعت به عمل آورد .

4- استفاده از گیاه آلوورا :

از دیگر راه های درمان سوختگی در خانه استفاده از گیاه آلوورا می باشد .این گیاه که از آن به عنوان گیاه سوختگی یاد می‌ شود می‌ تواند در بهبود سوختگی بسیار موثر واقع شود زیرا خاصیت ضد التهابی دارد و می‌ تواند افزایش باکتری‌ ها را کنترل نماید و همچنین میزان جریان گردش خون فرد آسیب دیده را افزایش می دهد .

5- استفاده کردن از عسل :

عسل دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی می باشد و استفاده از آن روی محل سوختگی که خیلی شدید نباشد می‌ تواند کمک شایانی به آن بکند .

6- از قرار گرفتن در نور خورشید اجتناب کنید :

اگر هنگام مواجه شدن سوختگی در معرض نور خورشید قرار بگیرید پوست شما حساسیت پیدا می کند و آسیب بیشتری می بیند و روی آن تیره رنگ میشود .

7- تاول ها و آبسه های حاصل از سوختگی را دست کاری نکنید :

اگر آبسه هایی که بر اثر سوختگی روی پوستتان ایجاد شده است را دستکاری کنید طوری که آب درون آن تخلیه شود می‌ تواند عفونت بیشتری برایتان ایجاد نماید پس از دست کاری کردن آن ها اجتناب نمایید .

8- دارو های ضد درد :

در صورتی که سوختگی شما با درد همراه باشد می‌ توانید از مسکن‌ ها و دارو های ضد درد مانند ناپروکسن و ایبوپروفن استفاده کنید.

( در ادامه توصیه می شود مقاله 11 روش درمان خانگی برای بهبود زخم جراحی را مطالعه نمایید )

مضرات استفاده از دارو های خانگی که باید از آن ها خود داری کرد:

در بالا به راه های مفید برای درمان سوختگی در منزل اشاره کردایم اما افردای هستند که سرخود دست به کارهایی می زنند که برای زخم سوختگی آنها بسیار خطرناک و مضر می باشد. این موارد شامل:

  • مصرف کره :
    بسیاری از افراد با مشاوره‌ هایی که از اطرافیان و همسایگان خود می‌ گیرند از یک سری از مواد خانگی برای درمان سوختگی خود استفاده می‌ کنند که نه تنها در درمان آن ها مفید نمی‌ باشد بلکه وضعیت آن ها را نیز بدتر می‌ کند اگر روی مورد سوختگی خود از کره استفاده کنید به دلیل این که کره گرما را در خود نگه می دارد می‌ تواند باعث ازدیاد باکتری روی زخم شود .
  • استعمال روغن :
    اکثر مردم تصور می‌ کنند روغن‌ های گیاهی و سایر روغن های مصرفی می تواند در درمان سوختگی موثر واقع شود در صورتی که کاملاً در اشتباه هستند و روند سوختگی را شدید تر می کنند .
  • استعمال سفیده تخم مرغ :
    سفیده تخم مرغ خام روی زخم سوختگی حساسیت ایجاد می کنند و عفونت را بیشتر می‌ کند .
  • استعمال خمیر دندان :
    خمیردندان به دلیل اینکه غیر استریل است نمی‌تواند سوختگی را بهبود ببخشد از این رو آن را بدتر تحریک می کند و زمینه بستر مناسب برای عفونت را حاصل می کند .
  • مصرف کردن یخ روی موضع :
    اگر از یخ روی موضع سوختگی خود به کار ببرید و نتوانید به روش صحیح از آن استفاده کنید به مراتب سوختگی خود را افزایش می دهید زیرا خود یخ می‌ تواند عامل سوختگی شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

17 − هفت =

فهرست