تماس
021-66582923

11 راه درمان گرفتگی عضلات در منزل ( اسپاسم )

پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
11 راه درمان گرفتگی عضلات در منزل

درمان گرفتگی عضلات یکی از مشکلاتی می باشد که بیشتر افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. گرفتگی عضله یا همان اسپاسم دردی ناخوشایند می باشد که اکثر ما به آن درگیر شده ایم اما این درد به صورت ناگهانی بروز می کند و تحمل آن کمی سخت می باشد ما در این مقاله می‌ خواهیم راه های درمان گرفتگی عضلات در منزل را برای شما عزیزان بازگو کنیم. موسسه پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت شما را دعوت به مطالعه این مقاله می کند امید است این مبحث برای شما کاربران عزیز مفید باشد . با ما همراه باشید.

علت های به وجود آمدن گرفتگی عضلات :

همان طور که می دانید گرفتگی عضلات درد خطرناکی نیست که بتواند شما را نگران کند درست است که درد حاصل از آن سبب آزار و اذیت شما می گردد اما در مواجه شدن با آن ترس و نگرانی به خود راه ندهید زیرا این مشکل می‌ تواند برای همه ما و در همه قسمت های بدن از جمله کمر، گردن و پا به وجود بیاید.

1- استرس و بروز فشارهای عصبی :

یکی از دلایل گرفتگی عضلات اندام های تحتانی استرس و فشار های عصبی روی افراد می باشد که معمولا در دورانی که فرد باردار است این استرس ها به سراغ او می‌ آید و حتی زمانی که فرد در قسمت گوارشی خود درد عصبی دارد باعث انقباض عضلات می گردد .

2-عدم مواد معدنی و ویتامین‌های لازم :

زمانی که ویتامین ها و مواد معدنی خون شامل منیزیم ،کلسیم سدیم و پتاسیم نا متعادل شوند باعث گرفتگی عضلات می شود.

3- دهیدراته شدن بدن :

زمانی که بدن با کم‌ آبی مواجه شود خون رسانی به عضلات کمتر می شود و عضلات را دچار انقباض می‌ کند زیرا زمانی که فرد ورزش و فعالیت های سنگین را انجام می دهد آب زیادی را از طریق عرق کردن از دست می‌ دهد و بدن دچار کم آبی و گرفتگی عضلات می گردد .

4- کم شدن میزان جریان گردش خون :

نازک شدن رگ های خونی باعث می شود خون به راحتی در بدن گردش نکند در نتیجه جریان گردش خون پایین می‌ آید و گرفتگی به وجود می آید .

5- درگیری کانال های عصب :

گاهی مواقع عصب افراد تحت فشار قرار می‌ گیرد این حالت فشردگی بخصوص در نواحی ستون فقرات با انجام فعالیت های روزانه ، ورزش و یا پوزیشن های نا مناسب شدید می‌ شود و باعث گرفتگی عضلات می گردد .

راههای درمانی برای گرفتگی عضلات :

در زیر روشهای متعددی برای درمان گرفتگی عضلات را برای شما عزیزان شرح داده ایم شما می توانید با انجام این روشها و استفاده از خدمات مراقبت و پرستاری در خانه این مشکل را درمان نمایید.

1- استفاده از ماساژ درمانی برای درمان گرفتگی عضلات :

ماساژ درمانی به دلیل این که می تواند جریان گردش خون افراد را بالا ببرد بسیار موثر واقع شده است شما می توانید با یک مسکن ،یا روغن‌ های درمانی موضع دچار گرفتگی را به آرامی ماساژ بدهید و گرفتگی آن را برطرف نمایید .

2- استفاده از دوش آب گرم :

زمانی که دچار گرفتگی عضلات شدید می توانید در وان آب گرم قرار بگیرید یا دوش آب گرم بگیرید و گرما برای درمان گرفتگی عضلات در منزل بسیار مفید و تسکین دهنده می باشد .

3- حرکات کششی و انعطاف ای :

حرکات کششی می تواند عضلات را ریلکس کند و در درمان گرفتگی بسیار مفید و موثر واقع شود حرکاتی مانند کشش انگشتان پا به سمت سر و نگه داشتن آن به مدت چند ثانیه در روز ۳۰ مرتبه می تواند در درمان گرفتگی عضلات کمر بسیار تاثیر گذار باشد.

4- استفاده از کیسه‌ های آب سرد یا آب گرم :

شما می توانید از کیسه‌ های آب سرد برای رفع گرفتگی استفاده نمایید به این گونه که کیسه آب سرد را روی محل گرفتگی قرار بدهید و چند دقیقه آن را ماساژ دهید تا پوست حالت سرخی پیدا کند زمانی که پوست سرخ می شود سلول های خونی از داخل عضلات را گرم می کنند این روش بسیار مفید است و یا این که از کمپرس آب گرم روی محلی گرفتگی استفاده کنید تا جریان گردش خون افزایش پیدا کند.

5- استفاده از مایعات :

نوشیدن فراوان آب می تواند آبی را که از بدن شما دفع شده است را برگرداند و از گرفتگی عضلات جلوگیری نماید .

6- استفاده از مواد غذایی مفید :

مواد غذایی را که سرشار از مواد معدنی و املاح مورد نیاز بدن می باشد را مصرف کنید و از انقباض عضلات شما جلوگیری نمایند .

7- درمان گرفتگی عضلات با چای بابونه :

نوشیدن چای بابونه در طول روز به دلیل دارا بودن ایسیلین می تواند عضلات ریلکس نماید و در درمان گرفتگی آن ها موثر واقع شود .

8- مصرف عسل :

خوردن روزانه دو قاشق عسل می تواند انقباض عضلات شما را کاهش دهد .

9- استفاده از خراب و آب نمک :

ترکیب این دو مواد و خوردن آن باعث می شودگرفتگی عضلات درمان شود .

10- استفاده از سرکه سیب :

یکی دیگر از راه کارهای درمانی موثر در درمان گرفتگی عضلات استفاده از سرکه سیب می باشد این ماده دارای پتاسیم زیادی می باشد که اگر آن را با عسل ترکیب کنید و بخورید برای تان بسیار مفید و موثر خواهد بود .

11- استفاده از ویتامین برای درمان گرفتگی عضلات:

مصرف کردن مکمل های ویتامین نیز می‌ تواند در درمان و کاهش گرفتگی عضلات بسیار موثر باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 − دو =

فهرست