تماس
021-66582923
در رفتگی لگن در نوزادان

علت در رفتگی لگن در نوزادان همراه با تشخیص و درمان

در رفتگی لگن در نوزادان یکی از مشکلاتی که می تواند در نوزادانی که تازه بدنیا آمده اند بوجود آید. مشکل در رفتگی لگن آنهاست که اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشود میتواند مشکلاتی را در بزرگسالی برای او بوجود آورد این مشکل به نحوه رشد مفاصل نوزادان و چگونگی رشد آنها بستگی دارد بسیاری از این در رفتگی ها در حد معمول است و گاهی به خودی خود درمان میشود اما گاهی این در رفتگی شدید تر است و نیازبه درمان و استفاده از بریس دارددر موارد ضعیف در رفتگی لگن در نوزادان سر استخوان ران که به شکل گرد است در قسمتی که به لگن متسل می شود به حالت عقب و جلو حرکت می کند و همچنین باعث این مشکل یا در رفتگی می شود اما در مواردی که در رفتگی شدید تر است استخوان ران به طور کامل حرکت کرده و ازقسمت لگن جدا شده است .

علل بوجود آمدن در رفتگی لگن در نوزادان

1- حرکت کردن ماهیچه های رحم

گاهی در داخل رحم مادر انقباض ماهیچه های رحم سبب میشود که جنین فضای لازم برای جابجایی را نداشته باشد . در این مورد ممگن است این مشکل بوجودآید گاهی نیز آب اطراف جنین در رحم مادر کم است و همین سبب عدم تحرک جنین و مشکل در رفتگی لگن می شود.

2- نوع قرار گرفتن نوزاد درون رحم مادر بصورت بریچ

در این مورد سر جنین که در حالت عادی باید در پایین رحم قرار بگیرد در بالای رحم است . بطوری که پاها و لگن نوزاد به سمت پایین است به صورتی که انگار جنین در حالت نشسته است . نوزادی که در حالت بریچ قرار می گیرد امکان تحرک او کم است و همین ممکن است سبب در رفتگی لگن نوزاد شود .

3- تولد نوزاد با شرایط خاص

نوزادانی که با مشکلاتی مانند انحنای کف پا به داخل یا مشکلات گردن و یا سر تخت متولد می شوند بیشتر در معرض مشکل در رفتگی لگن قرار می گیرند .

4- ترشح هورمونها

در هنگام تولد گاه بدن برای آرام کردن ماهیچه ها هورمونهاییترشح می کند که ممکن است نوزاد به این هورمونها واکنش نشان دهد و استخوانهای لگن او نرم شود و همین سبب در رفتگی لگن او در حین زایمان شود .

5- نوع قنداق کردن نوزاد

یکی از دلایل مهم در رفتگی لگن در نوزادان ، نحوه قنداق کردن نوزاد می باشد. بسیاری از مادران پس از بدنیا آمدن نوزاد او را قنداق می کنند خود قنداق کردن مشکلی بوجود نمی آورد اما گاه مادران این قنداق را خیلی سفت و محکم میبندند که سبب فشار آمدن به لگن نوزاد و در رفتگی لگن او می شود .

( در ادامه توصیه می شود مقاله آیا تکان دادن نوزاد روی پا برای خواب خطرناک است ؟ را مطالعه نمایید )

علت در رفتگی لگن در نوزادان

تشخیص در رفتگی لگن

گاه پزشک و حتی والدین نوزاد از روی علائمی که نوزاد از خود نشان می دهد میتوانند به ذاین در رفتگی پی ببرند مانند اینکه نوزاد قدرت حرکت و اعطاف کافی را نداشته باشد و یا اینکه هنگام تکان دادن ران و پای خود دچار رنگ پریدگی شود یا اندازه پاهای او با هم تفاوت داشته باشد و در مرحله راه رفتن لنگ لنگ راه برود و بیشتر وزنش را روی پنجه پا بیا ندازد . همچنین پزشک متخصص با ذگوش دادن به صدای مفاصل نوزاد می تواند این مشکل را تشخیص دهد در مواقعی همکه کهر تشخیص برای پزشک دشوار باشد پزشک ازسونو گرافی یعنی تصویربرداری از آن ناحیه میتواند اطمینان حاصل کند که مشکلی در لگن نوزاد وجود دارد یا خیر .

( در ادامه توصیه می شود مقاله آیا پستانک برای نوزاد خوب است ؟ را مطالعه نمایید )

در مان در رفتگی لگن نوزادان

1- روش در مانی غیر جراحی

اگر این مشکل در نوزاد در بدو تولد و زود تشخیص داده شود می توان با جا انداختن آن را به راحتی حل کرد . اما گاه تشخیص این مشکل به تاخیر می افتد و به زمان راه رفتن نوزاد میرسد که در این زمان در مان کمی مشکل است . درمان در رفتگی لگن در نوزادان تازه بدنیا آمده به گونه ای است که معمولا لگن آنها را در یک آتل قرار می دهند که زیاد جابجا نشود و جا بیفتد . این روش برای نوزادان تا سن شش ماه هم مورد استفاده است . در نوزادان 6 ماه تا 2 سال لگن آنها را گچ میگیرند و گاهی پوست اطراف لگن را می کشند که این کش باعث جا بجایی لگن و جا افتادن آن میشود.

2- روش در مانی جراحی

روش درمانی جراحی عموما برای نوزادان 6 ماه تا 2 سال انجام میشود که پزشک ازروش جراحی باز استفاده میکند که در این روش یک برش در سمت لگن زده می شود که پزشک جراح بتواند استخوانها را به طور کامل ببیند گاه در این روش پزشک برای اینکه استخوان را کامل سر جایسش بگذارد مجبور میشود کمی آن را کوتاه کند تا با پای دیگر جفت شود سپس محل زخم را بخیه میکند و پس از اتمام جراحی ران و لگن را گچ می گیرد .


سخن پایانی در رفتن لگن برای نوزادان بسیار سخت است و مراقبت از آنها برای والدین سخت تر . گاه پس از جا انداختن لگن و یا حتی گچ کردن و خوب شدن کودکان باز هم خیلی خوب نمی توانند راه بروند یا ممکن است در بزرگسالی اگر این مظکل دیر درمان شود سبب لنگ لنگ راه رفتن آنها می شود مشکل در رفتگی لگن در بین کودکان دو قلو و همچنین دختران و فرزندان اول بیشتر از بقیه است به طور کلی وایدین باید شش ماه اول به حرکات کودک بیقراریهایش هنگام حرکت ران ها ولگن همچنین ایستادن و راه رفتنش خیلی دقت کنیم که اگر مشکلی بود با تشخیص به موقع به سلامت او کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

19 − 12 =

فهرست