تماس
021-66582923

دستشویی بردن سالمندان یک نکته بسیار مهم در مراقبت و نگهداری از سالمندان می باشد که باید مورد توجه قرار بگیرد . با افزایش سن و بروز کهولت در میان افراد یک سری از ناتوانی ها و بیماری ها به آن ها روی می آورد که باعث می شود سالمندان از انجام کار های شخصی خود عاجز شوند این سالمندان روزی خود جوان بودند و از فرزندان خود مراقبت می کردند و تمامی کار های شخصی فرزندان خود را با صبوری انجام می‌ دادند تا آن ها بزرگ شدند و روی پای خود ایستادند.

پس برای ما بسیار عزیز و محترم هستند و این وظیفه ما فرزندان است که در دوران سالمندی به آن ها کمک کنیم که اگر ناتوان و بیمار شدن با انجام کار های شخصی از قبیل غذا دادن به آن ها ، حمام بردن و حتی دستشویی بردن به آن ها کمک کنیم. ما با کمک کارشناسان بخش سلامت آتیه پرستاران سلامت در این مقاله بر آنیم تا روش های دستشویی بردن سالمندان را به شما آموزش بدهیم پس تا پایان بحث با ما همراه باشید تا بتوانید به سالمند پیر خود در این زمینه کمک نمایید .

مرحله اول برای دستشویی بردن سالمندان :

موردی که در وهله اول برای دستشویی بردن سالمندان حائز اهمیت می باشد این است که شما باید به گونه‌ ای رفتار کنید که سالمندان در کنار شما معذب نباشند اگر با حالت نا رضایتی و احساس بی میلی و از روی اجبار این کار را انجام بدهید سالمندان نمی تواند با شما احساس راحتی پیدا کنند و در بروز هم چنین حالتی برای رفتن به دستشویی با شما همکاری و مشارکت لازم را نمی‌ کنند .

مرحله دوم برای دستشویی بردن سالمندان :

سعی کنید قبل از این که سالمند خود را به دستشویی ببرید سرویس را برای آن ها آماده کنید بهتر است از توالت های فرنگی برای آن ها استفاده کنید تا فرد سالمند شما موقع نشستن زیاد اذیت نشود .

طریقه دستشویی بردن سالمندان ضعیف و بی توان با لگن :

بسیاری از مراقبین و یا پرستار خصوصی سالمند در گاهی مواقع به علت سنگین بودن سالمند خود، توانایی جابجا کردن او را برای رفتن به دستشویی ندارید در همچین مواقعی توصیه می‌ شود از لگن های مخصوص ادرار برای آن ها استفاده نمایید و یا از ویلچر هایی که در زیر آن ها مخزنی برای ادرار وجود دارد استفاده کنید لازم به ذکر است برای دستشویی بردن سالمندان باید به نظافت آن ها بسیار اهمیت بهید و به خوبی آن ها را پاک و تمیز نگه دارید تا بیماری های عفونی روی آن ها ایجاد نشود .

انتخاب توالت فرنگی مناسب برای سالمندان :

برای دستشویی بردن سالمندان روی توالت فرنگی باید دقت داشته باشید مدلی را که انتخاب می کنید باید با اندام سالمند و وزن او تناسب داشته باشد که برای او ایجاد راحتی کند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله اصول مراقبت از سالمندان در منزل را مطالعه نمایید )

 نکات مهم دستشویی بردن سالمندان

توجه به طهارت گرفتن سالمندان :

اگر از توالت فرنگی برای سالمند خود استفاده می کنید باید روی ارتفاع آن با توجه به وضعیت جسمانی سالمند توجه داشته باشید که ارتفاع آن برای سالمند باید به گونه‌ ای باشد که آن ها بتوانند روی آن طهارت بگیرند و به زانو های آن ها فشار وارد نشود زیرا بسیاری از سالمندان دچار شکستگی زانو هستند و یا تعویض مفصل انجام دادند .

توجه به جای نشیمنگاه توالت فرنگی :

دستشویی بردن سالمندان روی توالت فرنگی باید به بالشتک‌ های نرم تعبیه شده باشد که به قسمت باسن آن ها فشار وارد نشود زیرا بسیاری از آن ها در لگن خود مشکلاتی دارند و عمل جراحی انجام داده اند.

از نوار های رنگی روی توالت فرنگی سالمند به کار ببرید :

سعی کنید با استفاده از نوار های رنگی که روی صندلی توالت فرنگی ایجاد می‌ کنید شرایطی را برای سالمند به وجود بیاورید که آن ها خیلی سریع و راحت و آن را پیدا بکنند و روی آن بنشیند و با اطمینان بیشتر از آن استفاده کنند .

استفاده از دستگیره های محکم در دستشویی :

برای دستشویی کردن سالمندانی که دچار ضعف در زانو و کمر هستند و می خواهند روی توالت فرنگی بشینند توصیه می‌ شود از دستگیره های محکمی در دستشویی استفاده کنید تا سالمند با کمک آن ها بتوانند راحت‌ تر خود را کنترل کنند و روی توالت فرنگی بنشینند این دستگیره ها را روی دیوار مقابل دستشویی قرار بدهید و تا سالمند تعادل خود را موقع نشستن و برخاستن حفظ کند .

استفاده از دستمال مرطوب :

زمانی که سالمند شما دفع مزاج می‌ کند و این کار را روی لگن انجام می دهد حتماً با استفاده از دستمال های مرطوب او را خوب تمیز نماید و به پ هاچ آن برای زن و مرد دقت لازم را داشته باشیم .

کاربرد پیشاب دان در دستشویی بردن سالمندان :

شما برای دستشویی بردن سالمندان خود می توانید پیشابدان را با یک دستمال بپوشند و آن را زیر فرد سالمند قرار بدهید و بعد از آن می توانید آن را در درون دستشویی تخلیه نمایید و با آب سرد بشویید اکثر سالمندان مرد موقع خوابیدن نمی‌ تواند ادرار نمایند از این رو آن ها را به صورت ایستاده نگه دارید تا ادرار کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو × 4 =

فهرست