تماس
021-66582923

درمان دلیریوم در سالمندی و علت بروز این بیماری

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
درمان دلیریوم در سالمندی

بیماری دلیریوم در سالمندی یکی از اختلالات روانی در سالمندان می باشد که هنگام بروز آن به صورت ناگهانی یک حالت گیجی به سالمند دست می‌دهند و فرد سالمند را دچار توهم زایی می نماید رفتارهای فرد سالمند در این زمان نرمال نیست زیرا در مغز یک سری تغییرات رخ می‌ دهد و می‌ تواند در شبانه‌ روز برای چند ساعت فرد سالمند را درگیر کند به گونه ای که فرد تمرکز لازم را از دست خواهد داد. در این مقاله ما به کمک کارشناسان خوب موسسه پستاری آتیه پرستاران سلامت سعی کردیم علت بروز این بیماری و راه های درمان آن را به شما کاربران عزیز آموزش دهیم . لطفا با ما همراه باشید.

دلیل بروز دلیریوم در سالمندان :

این عارضه زمانی رخ می‌ دهد که ارتعاشات معمولی مغز مختل شود که این عامل ناشی از علل و عوامل مختلفی می باشد که دچار تخریب و آسیب جدی به مغز می شود علت‌ های مهم اصلی این عارضه عبارتند از :

  • عارضه ای مانند عفونت در جسم سالمندان
  • استعمال مواد حاوی کوکائین
  • آسیب وارده بر مغز سالمند
  • بروز بیماری هایی مانند صرع
  • بیماری نارسایی قلب
  • مدت طولانی نخوابیدن

دلایل محتمله برای عارض شدن این بیماری :

  • مصرف داروهایی که مسمومیت ایجاد میکند
  • سکته های قلبی و مغزی
  • اختلالات وارده بر ریه و کبد
  • بالا رفتن میزان حرارت بدن و وجود عفونت
  • وارد شدن سمومی مانند سیانور و مونوکسید کربن
  • دهیدراته شدن بدن

( در ادامه این مبحث اگر نیاز به خدمات پرستاری در منزل برای سالمندان خود دارید حتما روی عنوان نگهداری از سالمند در منزل کلیک کنیدو مطالعه نمایید)

بروز چه مواردی خطرات بیشتری برای دلیریوم دارد ؟

  • اگر افراد سالمند در محیط های دسته جمعی مانند خانه سالمندان و یا در مراکز درمانی بستری شده باشند در معرض خطرات بیشتری قرار گرفت
  • از دیگر موارد ایجاد خطر مشکلاتی است که برای چشم و گوش سالمندان به وجود می‌ آید
  • سکته های مغزی و بیماری پارکینسون

نشانه های دلیریوم در سالمندی :

عارضه دلیریوم دارای نشانه هایی می باشد که در فاصله زمانی کمی آغاز می‌ شود این نشانه ها در برهه های زمانی مختلف حالت نوسانی دارد و در تاریکی مطلق بیشتر قابل حس می باشد. این نشانه ها شامل موارد زیر می باشد :

یک ) تضعیف شدن توانایی های فکری :

یک سری از توانایی ها و عملکرد های فکری در افراد سالمن دچار ضعف می شود به طوری که فرد سالمند راجع به مسائلی که به تازگی اتفاق افتاده چیزی به حافظه اش نمی رسد نمی‌تواند به یاد بیاورد و در شرایطی قرار می‌ گیرد که نمی تواند در کجا قرار گرفته این افراد سخنانی بر زبان می آورند که درک درستی از آنها ندارند و دچار هذیان گویی می شوند.

۲) تحولات در حرکت های رفتاری سالمندان :

زمانی که افراد سالمند به بیماری دلیریوم مبتلا می شود دچار توهم زایی می‌ شوند و چیز هایی را رویت می کند که وجود ندارد این افراد رفتارهای خشونت بار از خود بروز می‌ دهد و خواب آن ها از تنظیم در می آید.

( در ادامه توصیه می شود مقاله اوقات فراغت سالمندان را چگونه پر کنیم ؟ را حتما مطالعه نمایید )

۳) به وجود آمدن مشکلات روحی و عاطفی :

افراد سالمند با این عارضه دچار تغییر شخصیت می شود و به صورت ناگهانی خلق و خوی آن ها عوض می‌ شود و نسبت به همه چیز بی تفاوت می گردند . در مواردی این افراد سریعاً خشمگین می گردد و در موارد دیگر گوشه گیر می شوند و دچار افسردگی می‌شوند.

۴ ) عدم هوشیاری نسبت به اطراف پیرامون :

افراد سالمند با این عارضه ی دلیریوم نمی تواند تمرکز لازم به یک موضوع داشته باشند و دچار حواس پرتی می‌ شوند و به جای این که در جمع با یک دیگر صحبت کند روی یک تفکر یا ایده خاص زوم می کنند

راه های درمانی دلیریوم در سالمندی :

برای درمان کردن بیماری دلیریوم در سالمندی راه‌ های وجود دارد و برگزیدن راه و روش آن بستگی به علت به وجود آمدن بیماری دلیریوم دارد از عوامل درمانی می‌توان به دارو درمانی و مشاوره درمانی اشاره کنیم . اگر علت بروز دلیریوم در سالمندی پدیدار شدن توهم زایی و هذیان گفتن باشد ابتدا برای درمان دلیریوم دارو تجویز می‌ شود و اگر دلیل آن عارض شدن آسم باشد یک پزشک از سیستم دستگاه تنفسی برای بازیابی ریه های سالمند استعمال می کند و در صورت بروز عفونت حاصله، از آنتی بیوتیک برای سالمندان استفاده می شود .
بنابر تشخیص و توصیه های پزشک ممکن است برای یک سری از افراد سالمند مصرف داروهایی را متوقف نماید این داروها می تواند داروهای ضد افسردگی ، مسدود کننده ها ، و یا قطع مصرف الکل باشد .

مشاوره درمانی برای درمان دلیریوم در سالمندی :

توجه به صحبت ها و مشاوره‌ های یک روانشناس می‌ تواند کمک شایانی به درمان دلیریوم در سالمندی بکند یک مشاوره می تواند روی تمرکز افراد سالمند کار کند و ذهن او را از رفتار های خطرناک منجر به افسردگی و خودآزاری می باشد دور کند و شرایط خوب و مناسب برای این افراد فراهم می کند تا بتواند احساسات خود را به راحتی بیان کنند .

نکته : بیماری دلیریوم در سالمندان به سرعت شکل می‌گیرد و زمانی که نشانه‌های آن شناسایی می گردد . در مدت یک هفته این علائم کمتر می شود و بهبودی حاصل می گردد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × یک =

فهرست