تماس
021-66582923

موسیقی و آلزایمر یک رابطه درمانی و بسیار نزدیک به هم دارند . با بالا رفتن سن در افراد ، اندام‌ ها و بافت‌ های بدن دچار تحلیل می‌ شوند و از قدرت و توان و همچنین کارایی آن‌ ها کم می‌ شود و افراد مسن دچار انواع بیماری‌ ها و اختلالات می‌ شوند. از جمله اولین مشکلاتی که به سراغ این افراد می آید ، اختلالات مغزی مثل بیماری فراموشی می‌ باشد.

در پی تحقیقات و بررسی‌ های متعددی که بر روی بیماری فراموشی در افراد مختلف صورت‌ گرفته است ، نتایجی به دست آمده‌ است که نشان می دهد که موسیقی درمانی و آلزایمر یک روش بسیار مفید برای بهبود و جلوگیری از آلزایمر می باشد که در این مبحث آتیه پرستاران سلامت می خواهیم در مورد رابطه این دو بیشتر صحبت کنیم با ما همراه باشید.

رابطه موسیقی و آلزایمر :

با گوش دادن موسیقی باعث تحرک سلول‌ های قسمت مربوط به حافظه در مغز فرد می شود، به‌ همین دلیل افرادی که مبتلا به بیماری آلزایمر می‌ شوند دچار مشکلاتی می‌ شوند مثل فراموش کردن خاطرات گذشته، به یاد نیاوردن اتفاقاتی که چند وقت قبل رخ داده‌ است و در شناسایی اعضای خانواده و کسانی را که قبل‌ از مبتلا شدن به بیماری آن‌ ها را می‌ شناخته‌ اند دچار مشکل می‌ شوند.

در ادامه توصیه می شود مقاله راه های مراقبت از سالمندان آلزایمری را مطالعه نمایید.

گوش دادن به موسیقی تاثیر بسیار زیادی بر روی تحرک سلول‌ های مغزی دارد. موسیقی به علت تنوع فراوانی که دارد می‌ تواند در افراد احساسات مختلف ایجاد کند برای مثال فرد در زمانی‌ که درحال گوش دادن به موسیقی می‌ باشد به‌ صورت ناخود آگاه و ناگهانی به فکر فرو می‌ رود و موسیقی او را به یاد کار ها و اتفاقاتی که در گذشته برای او رخ داده‌ است، می‌ اندازد و معمولا افراد با هر آهنگ یک خاطره دارند پس در نتیجه گوش دادن به موسیقی‌ های مختلف می‌ تواند به فرد کمک کند که خاطرات و اتفاقاتی را که در گذشته برای او رخ داده‌ است را به یاد بیاورد.

سلول های مربوط به ادراک و احساسات پس‌ از گوش دادن به موسیقی دچار واکنش می‌ شوند و به این موسیقی‌ ها عکس‌ العمل نشان می‌ دهند که رد شدن خاطرات و اتفاقات گذشته از عکس العمل های این ناحیه از مغز می‌ باشد .

موسیقی درمانی چیست ؟

هر فرد دارای احتیاجات و خواسته‌ هایی می‌ باشد، مثل ؛ احتیاجات محبتی ، فیزیکی ، روحی و اجتماعی که برای پاسخ دادن به این احتیاجات و خواسته‌ ها به راه‌ ها و شیوه‌ هایی خاص نیاز می‌ باشد که یکی از این راه‌ ها و شیوه‌ های مخصوص می‌ تواند کمک گرفتن از موسیقی باشد. استفاده از موسیقی علاوه‌ بر پاسخ‌ گویی به این نیاز ها و خواسته‌ های مختلف می‌ تواند فایده‌ های دیگری نیز برای فرد به‌ همراه داشته باشد.

 رابطه موسیقی و آلزایمر

شیوه و راه های استفاده از موسیقی برای بیمار ی آلزایمر :

همانطور که گفته شد موسیقی و آلزایمر (Music and Alzheimer’s) یک رابطه ی بسیار نزدیک به هم دارند . اما برای استفاده از موسیقی برای درمان آلزایمر باید از شیوه های درست استفاده کرد . زیرا شیوه‌ ها و راه‌ های استفاده از موسیقی برای معالجه ی بیماری فراموشی با توجه به گوناگونی و تنوع آهنگ‌ ها و موسیقی‌ ها ، متفاوت می باشد.

۱. گزینش موسیقی :

با توجه به این‌ که علاقه و سلیقه‌ ی افراد متفاوت است بنابراین هر فردی آهنگ مورد علاقه خود را انتخاب می‌ کند و به‌ طور طبیعی افراد موسیقی‌ هایی را برمی گزینند که با آن‌ ها خاطرات خوبی دارند و با گوش دادن به آن موسیقی خاطراتی در ذهن این افراد زنده می‌ شود .

در ادامه توصیه می شود مقاله چگونگی جلوگیری از پیشرفت آلزایمر را مطالعه کنید.


۲. همخوانی آهنگ‌ های مورد علاقه فرد با جمع:

خواندن آهنگ مورد علاقه ی افراد در جمع باعث می‌ شود که خاطرات گذشته به یاد آن‌ ها بیاید و از ذهن آن‌ ها عبور کند و این کار رابطه ی مستقیمی با سلول‌ های بخش حافظه در مغز برقرار می‌ کند .

۳. پخش کردن آهنگ‌ های آرامش‌ بخش:

پخش کردن این نمونه از آهنگ ها سبب دور کردن استرس‌ ها و اضطراب‌ ها و نیز عوامل تنش‌ زا از افراد می‌ شود و در نتیجه فردی که دچار بیماری آلزایمر شده است، فرصت می‌ کند با دور شدن این استرس‌ ها و اضطراب‌ ها، در آرامش فکر کند و به‌ احتمال فراوان خاطرات و اتفاقاتی که در گذشته برای او رخ داده‌ است ولی قبل از گوش دادن به موسیقی به ذهنش نمی‌ رسیده با گوش دادن به موسیقی در ذهن او تداعی می‌ شود .

نکته :

نکته‌ ای در رابطه با موسیقی و آلزایمر این است که ، با گوش دادن به موسیقی در طول روز می‌ توان قسمت مربوط به حافظه و ادراک را در مغز به تحرک وا داشت و از بروز اختلال در عملکرد آن ها جلوگیری کرده و با این کار سبب تقویت سلول‌ های حافظه شد و بهتر است برای درمان بیماری آلزایمر از موسیقی‌ هایی که افراد مبتلا به این بیماری به آن‌ ها علاقه نشان می‌ دهند استفاده کرد. اما باید دقت داشت که تا حد امکان از پخش کردن آهنگ هایی که در فرد باعث ایجاد کردن غم و اندوه می شود خودداری کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک × 5 =

فهرست