تماس
021-66582923

  گروهی از افراد جامعه رازهای سلامتی بدن انسان را فقط در خوردن و گرسنه نبودن می دانند. آن چه را که در دسترس خود می بینندبدون توجه به کمیت و کیفیت آن مصرف می کنند. در حالی که اصلاً اینطور نیست راز سلامتی هر انسانی به تغذیه درست ،ورزش، استراحت به موقع، فکری باز و آزاد و غیر بستگی دارد. هدف از گردآوری این مقاله برای زندگی بهتر و دانستن راز های سلامت بدن انسان ها است.ما انسان ها برای اینکه بتوانیم بدنی شاداب و سالم داشته باشیم باید اصولی را در زندگی خود رعایت کنیم که ما در این بخش به برخی از این اصول مهم در سلامت بدن اشاره خواهیم کرد.

راه هایی که باعث می شود سلامتی بدن ما تضمین شود

۱- مصرف به اندازه آب

 مقدار نوشیدن آب برای کودکان با بزرگسالان متفاوت است کودکان در روز به چند لیوان کمتر از بزرگسالان به آب نیاز دارند .مثلاً کودکان باید تقریباً ۵ الی ۶ لیوان آب بنوشند و بزرگسالان تقریباً هفت الی هشت لیوان آب نیاز نیاز دارند. خوردن آب در طول روز برای بدن هر فردی لازم است و باعث ایجاد نشاط و شادابی برای افراد می شود. علاوه بر نشاط و شادابی باعث ایجاد پوستی با طراوت و دفع عفونت از طریق دستگاه ادراری آنها می شود. آب خوردن کار دفع بسیاری از سموم داخلی بدن را آسانتر انجام می دهد به همین علت است که خوردن آب را به همه افراد توصیه می کنند.

۲- اهمیت مصرف صبحانه

 صبحانه مهمترین وعده غذایی است. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم صبحانه می خورند می‌توانند کاهش وزن خود را حفظ کنند. انتخاب ماده غذایی برای صبحانه تاثیر زیادی بر سلامت افراد دارد. خوردن صبحانه انرژی مورد نیاز را در طول روز تامین می‌کند. شاید هزاران بار این جمله را که صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است را شنیده باشید. زیرا خوردن صبحانه کلید اصلی کنترل وزن در طولانی مدت شناخته شده است.

غذا خوردن در ساعات اولیه بیداری باعث تنظیم قند خون اندازه و هورمون ها شده و انرژی لازم را برای فعالیت های روزانه بدن تامین می کند و این موجب می شود که شخص از پرخوری هنگام ناهار خودداری کند. همچنین خوردن صبحانه موجب آغازه متابولیسم بدن شده و سبب می گردد کالری بیشتری در طول روز بسوزد

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله کارهایی که برای سلامتی مضر می باشد را حتما مطالعه نمایید ))

۳- قندهای سالم

 یکی دیگر از رازهای سلامت بدن انسان استفاده کردن از قندهای سالم است. مصرف زیاد شکر و قند های ساده سلامت انسان را به خطر می‌اندازد. تعادل نداشتن در مصرف قندهای ساده و تصفیه شده، سبب بروز بعضی از بیماریها می شود. مواد غذایی حاوی کربوهیدرات های ساده شامل قند، شکر ،شیرینی جات، نوشابه بوده و گلوکز خون را به سرعت افزایش می‌دهد و باعث افزایش سطح هورمون انسولین شده منجر به سخت شدن دریچه قلب می شود.

 اما نوع دوم از قندها ،قند نشاسته ای  است. که شامل نان، سیب زمینی، ماکارونی، برنج و غلات و میوه هاست، که از این نوع قند ها باید استفاده نمود و مصرف قند های ساده را پایین آورد.

۴- توجه به مواد تشکیل دهنده مواد غذایی

 یکی دیگر از رازهای سلامت بدن توجه کردن ما به برچسب های تغذیه ای روی محصولات غذایی هنگام خرید کردن آنهاست. زیرا ممکن است میزان انرژی و چربی موجود در آن مواد غذایی زیاد باشد و ما به آن دقت کافی نداشته باشیم، ولی با نگاه کردن برچسب هاو شیوه استفاده از آنها می‌توانیم بهتر در جهت حفظ سلامت خود به کار ببریم. با توجه به برچسب های مواد غذایی می توانیم غذاهایی را انتخاب کنیم که مقدار اسیدهای چرب اشباع و ترانس کلسترول نمک و شکر آنها کم باشد. برچسب ها شامل اطلاعاتی هستند که با توجه به هر کدام از آنها می توانیم سالم ترین مواد غذایی را انتخاب کنیم.

۵- مصرف مکمل ها و نقش ویتامین ها در سلامت بدن

یکی دیگر از رازهای سلامت بدن دریافت کافی همه مواد مغذی است. احتیاجات غذایی یک فرد به انرژی سن و قد و وزن او بستگی دارد و در شرایط فیزیولوژیکی متفاوت فرق می کند. عوامل شیمیایی زندگی از قبیل فعالیت فیزیکی ،استرس، استعمال سیگار و الکل نیز احتیاجات غذایی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.استفاده از ریزر مغزی ها در ساختمان آنزیم های بدن یا ساختار سلولی به کار می‌روند و نقش‌های گوناگونی در سوخت و ساز بدن به عهده دارند. دو گروه اصلی این ریزمغذی‌ها ویتامین ها و املاح هستند که سلامت بدن وابسته به آنها است.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی اهمیت خواب در سلامتی را حتما مطالعه نمایید ))

۶- بالا بردن سطح ایمنی بدن

یکی دیگر از رازهای سلامت بدن بالا بردن سیستم ایمنی بدن است.  با خوردن به اندازه مواد مغذی ،املاح،فیبرها می توانیم سطح ایمنی بدن خود را بالا ببریم. وقتی سطح ایمنی بدن بالا باشد می توانیم در مقابل هر نوع ویروس و بیماری مقابله کنیم و گرفتار آن نشویم. نداشتن استرس و اضطراب ،بالا بردن اعتماد به نفس، استراحت کافی در طول شبانه روز، داشتن افکار سالم و مثبت، احساس خوشبختی کردن، همه این موارد می توانند نقش مهمی در بالا بردن سطح ایمنی بدن داشته باشد.

۷-داشتن تعادل در وزن

متعادل کردن وزن بدن نقش مهمی در سلامت بدن دارد .در اصل یکی دیگر از راز های سلامت بدن متعادل نگه داشتن وزن بدن است. کاهش وزن و یا افزایش وزن هر دو نقش مخربی در بدن ایجاد می کنند و باعث بروز انواع بیماری ها در بدن می‌شوند. با داشتن وزن مناسب به سلامت جسم خود کمک کنیم.

 ۸- رعایت بهداشت فردی

 یکی دیگر از راز های سلامت بدن رعایت بهداشت فردی است .اگر عادت کنیم که قبل از غذا خوردن و بعد از آن دست هایمان را بشوییم کمک بزرگی به رفع بیماری ها در بدن خود کرده ایم. همچنین مسواک زدن قبل از خواب و صبح قبل از خوردن غذا باعث سلامت دهان و دندان می‌شود و بیماری های مربوط به دهان و دندان را از بین میبرد .اگر هر فردی بهداشت مربوط به خویشتن را انجام دهد سلامت بدن او تضمین می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

15 + دو =

فهرست