تماس
021-66582923
رازهای نهفته در نقاشی کودکان

راز های نهفته در نقاشی کودکان

راز های نهفته در نقاشی کودکان را چگونه می توان فهمید؟؟همه ما مادران به کرات تجربه این را داریم که فرزندان کودکمان گاهی اوقات مدادی به دست می‌گیرند و شروع به کشیدن خط و خطوطی گاه معنی دار و گاه بی معنی بر روی کاغذ میکنند. شاید بارها و بارها از کنار این موضوع و از کنار خط و خطوط های رنگی کشیده شده توسط فرزندمان بر روی کاغذ به سادگی رد شده ایم اما بسیاری از روانشناسان معتقدند که همین خط و خطوط های ساده که به عنوان نقاشی، آنها روی کاغذ می آوردند در واقع بسیار معنادار هستند و یکی از راههای شناخت ذهن و فکر کودکانمان است.

در واقع ما با توجه و دقت به نقاشی فرزندمان میتوانیم به بسیاری از علاقه مندی ها و یا درد ها و رنج های او و حتی وابستگی های او پی ببریم .همانطور که میدانیم واضح ترین ابزاری که کودک ما میتواند بوسیله آن ارتباط برقرار کند همان سخن و کلام است اما در واقع این یکی از ابزار های ارتباطی می باشد و همین نقاشی کشیدن به ظاهر ساده کودک یکی دیگر از راههای برقراری ارتباط کودکان است .

شاید بسیاری از کودکان جزو آن دسته بچه هایی هستند که کم رو و خجالتی هستند و یا بیان درستی ندارند و نمی‌توانند در قالب کلام با دوست، پدر و مادر و حتی معلم خود صحبت کنند. آنها خواسته ها و احساسات خود را در قالب نقاشی بیان می کنند و در واقع ما با پی بردن به معنا و مفهوم نقاشی های آنها بهتر میتوانیم آنها را بشناسیم.

ما از مشاهده نقاشی کودکان چه چیزی را می فهمیم؟

بسیاری از پزشکان معتقدند که توسط راز های نهفته در نقاشی کودکان توانسته اند بسیاری از مشکلات آنها از جمله ترسها و شب ادراری و حتی لکنت زبان را درمان کنند. در واقع با درک معنا و مفهوم خطوط نقاشی فرزندمان به درک واضح و روشنی از وضعیت ذهنی او پی می‌بریم. در بیشتر مواقع با نگاه اولیه به نقاشی فرزندمان میتوانیم به شناخت کلی از نقاشی او برسیم در نتیجه نگاه اولیه و عمیق ما به نقاشی فرزندمان در تفسیر نقاشی او بسیار مهم است. این که آیا این نقاشی حکایت از حسی شاد و از خوشحال دارد یا اینکه بیان کننده حس افسرده و نگران کننده ای است.

همچنین نوع رنگ هایی که او در نقاشی بکار می برد می‌تواند بیان کننده احساس او باشد در واقع هر اندازه تنوع رنگی بیشتری در نقاشی کودک ما باشد نشان دهنده این است که او کودک با نشاط تر و سرحال تری است. استفاده کردن کودک از رنگ های سرد و گرم مانند نارنجی و زرد و آبی نشان دهنده نشاط اوست همچنین استفاده زیاد او از رنگ های خاکستری و مشکی و طوسی نشان از حس اندوه و افسردگی دارد.

اگر کودک شما مدام نقاشی های خودش را نصفه نیمه رها میکند و نقاشی او پایان خاصی ندارد و این امر نشان دهنده این است که کودک شما از حس نا امنی رنج میبرد و مدام مردد است و‌ نیاز به حمایت قوی شما دارد. همچنین این نوع نقاشی ها می‌تواند نشان دهنده این باشد که کودک شما ثبات شخصیت خاصی را ندارد.

اگر کودک شما از پاک کن زیاد استفاده میکند در نقاشی کشیدن، میتواند نشانه حساسیت و یا حتی استرس او باشد. موضوع مهم دیگر در این زمینه این است که با توجه به اینکه کودک شما در کدام قسمت صفحه نقاشی میکشد شما میتوانید به شناخت بهتری از او برسید . محققان دریافته اند که کودکی که نقاشی اش را درسمت چپ صفحه میکشد معمولا کودکی کم رواست و نشانه درون گرایی کودک است برعکس کشیدن نقاشی توسط کودک در سمت راست صفحه میتواند نشانه برون گرایی او و تمایل به ارتباط با دیگران باشد .

روانشناسی نقاشی کودکان

مراحل نقاشی کودکان :

۱_ نقاشی خط خطی:

این مرحله اولین مرحله از نقاشی کودک است که در واقع کودک خطوطی بدون معنا و منطق روی صفحه می‌ کشد. در واقع در این مرحله شاید با نگاه کردن اولیه به نقاشی او چیزی جز چند تا خط کج و معوج نبینید اما با توجه به صدا ها و حرکاتی که هنگام کشیدن این نقاشی ها از خودش در می آورد مثلا صدای ماشین پلیس یا صدای گربه و غیره شما میتوانید متوجه شوید که او درباره موضوعی در ذهنش سعی کرده که نقاشی بکشد و وقتی از او می‌پرسیم با توضیح دادن او متوجه موضوع نقاشی او می شویم.

۲_ مرحله دوم مرحله پیش از طرح و الگوی خاص:

در این مرحله کودک از مرحله خط خطی بیرون آمده و سعی میکند که چیز های ساده مانند گل، مداد و غیره را تا حدی که میتواند بکشد و روی کاغذ بیاورد.

۳_مرحله سوم مرحله طرح اصلی:

این مرحله زمانی است که شما با نگاه کردن به نقاشی او می‌توانید یه طرح و نقاشی واضح با موضوع مشخص را از او ببینید بدون اینکه از خودش بخواهید در مورد نقاشی اش توضیح دهد.

معانی مختلف در نقاشی کودکان :

مفهوم و معنای نقاشی خورشید در نقاشی کودکان نشانه واضحی از یک کودک شاد است همچنین با مشاهده نقاشی صورت در نقاشی های کودکان میتوانیم به این موضوع پی ببریم که او یا هدفش نقاشی کردن مادر و یا یکی از افراد خانواده اش بوده است و‌ چیزی که در مشاهده نقاشی صورت باید به آن توجه کنیم این است که معمولاً کودکان نقاشی صورت افرادی را که خیلی دوست دارند و به آنها وابسته اند را بزرگتر و واضح تر میکشند.

کشیدن نقاشی که در آن سوراخی در زمین یا روی دیوار هست نشان دهنده از دست دادن چیزی توسط کودک است که آن را دوست داشته است که این چیز میتواند از پرنده مورد علاقه اش یا حتی یکی از اعضای خانواده اش باشد. وجود ابرها و باران در نقاشی کودکان میتواند حاکی از این حس کودک باشد که او از چیزی ترسیده و یا احساس نگرانی میکند، کشیدن نقاشی افراد عصبی توسط کودک میتواند نشأت گرفته از تأثیر فیلم هایی باشد که کودک می‌بیند و یا اینکه از نظر عاطفی در حال مواجه با مشکلی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

20 − دو =

فهرست