تماس
021-66582923
پرستار کودک در منزل ، نگهداری کودک در تهران

چگونه نوزاد را بخوابانیم ؟

خواباندن نوزاد یکی از مراحل سخت در مراقبت از نوزادان می باشد. اضافه شدن بچه به زندگی زن و شوهر مسئولیت و محدودیت هایی را برای آن‌ ها ایجاد می‌کند و باعث زیاد شدن فعالیت پدر و مادر می‌ شود ، پدر و مادر برای انجام دادن این مسئولیت‌ ها و وظایف به سریع‌ ترین درست‌ ترین شکل دچار نگرانی و اضطراب هایی در این زمینه می‌ شوند ، از وظیفه‌ هایی که پدر و مادر باید برای انجام دادن آن به‌ خصوص در روزهای آغازین تولد توجه ویژه‌ ای داشته باشند ؛ دادن شیر سر وقت به نوزاد ، مراجعه به پزشک متخصص در جهت چک کردن وضعیت جسمانی و رشد طبیعی کودک ، دادن مکمل‌ های غذایی به کودک بعد از شش‌ ماهگی طبق نظر پزشک متخصص و نیز خواباندن نوزاد سر وقت با شیوه‌ ها و راهکار های مناسب پس پدر و مادر باید قبل‌ از بچه‌ دار شدن ذهن و روان خود را آماده کنند تا بتوانند وظیفه‌ ها و مسئولیت‌ های خود را به مناسب‌ ترین و درست‌ ترین نحو انجام دهند .

چرا کودکان دچار بد خوابی یا بی‌ خوابی می‌ شوند ؟

در گاهی اوقات نوزادان دچار مشکلاتی مربوط به غذا خوردن یا خوابیدن می‌شود و این مشکلات به دلیل های متفاوت و گوناگون ممکن است ایجاد شود ، برخی نوزادان با مشکلات و بیماری‌ هایی به دنیا می‌ آیند ، مثلاً اختلالات گوارشی که شایع‌ ترین مشکل بعد از تولد نوزاد می‌ باشد.

مشکلات مربوط به غذا خوردن و اختلالات گوارشی سبب بی‌ خواب یا بد خواب شدن نوزاد چه در طول روز و در طول شب می‌ شود اما در شب‌ ها این بد خوابی و بی‌ خوابی شدت بیشتری پیدا می‌ کند. بیشترین عاملی که سبب بی‌ خوابی و بد خوابی نوزادان می‌ شود: گرسنه شدن و گرسنه ماندن و نیز خیس کردن و کثیف کردن پوشک خود می‌ باشد که گاهی اوقات پدر یا مادر براثر مشغله های فکری که دارند از دادن غذا ی به‌ موقع به نوزاد غافل می‌ شوند که این عمل باعث بی‌ خوابی و بد خوابی نوزاد می‌ شود .

(در ادامه توصیه می شود مقاله آیا تکان دادن نوزاد روی پا برای خواب خطرناک است را مطالعه )

چگونه نوزاد را به راحتی بخوابانیم ؟

۱. پدر و مادر یا مادر باید نور اتاق کودک را تنظیم کنند ؛

سعی کنید کودک را در محیطی تاریک و بدون نور بخوابانید چون نبود نور باعث ایجاد آرامش ذهنی و روانی برای کودک می‌ شود و سلول‌‌ های مغزی کودک هورمون‌ هایی در جهت حفظ آرامش ایجاد شده می‌ سازند و آن را به بدن می‌ فرستند که همین امر سبب به خواب رفتن نوزاد شده و نوزاد می‌تواند مدت نسبتاً طولانی را در خواب راحت و آرام سپری کنند .

۲. توجه به زمان خواب نوزاد :

باید به این نکته توجه داشت که نوزاد چند ساعت است که از خواب بیدار شده‌ است و نباید مجدداً نوزاد را خواباند و یا بلافاصله پس‌ از بیدار شدن نباید با زور اقدام به خواباندن نوزاد کرد ، پدر و مادر بهتر از همه از وضعیت جسمانی نوزاد خود خبر دارند برای مثال می‌ دانند که چند ساعت به چند ساعت باید به نوزاد خود شیر دهد یا که نوزاد در طول شبانه روز به چه میزان خواب احتیاج دارد ، پس با توجه به این روند پدر و مادر می‌ توانند به‌ راحتی و در آرامش اقدام به خواباندن فرزخود کنند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله روش صحیح بیدار کردن نوزاد از خواب برای خوردن شیر را مطالعه نمایید )

راه های خواباندن نوزاد

۳‌. نباید بلافاصله بعد از خوابیدن نوزاد به او سر زد:

وقتی‌که پدر و مادر و یا پرستار کودک در منزل ، نوزاد را می‌ خوابانند و به اتاقش می‌ برند نباید بلافاصله و تند تند به او سر بزند چون نوزادان بسیار به صدا و رفت‌وآمد حساس می‌ باشند و با این سر زدن پدر و مادر ممکن است نوزاد دچار بی‌ خوابی شود پس باید مدتی از خواب نوزاد بگذرد و بعد به نوزاد سر زد همین کار خود به‌ خود سبب خوابیدن نوزاد می‌ شود .

۴. پدر یا مادر در زمان خواباندن نوزاد نباید مستقیم به چشم‌ های نوزاد زل بزند:

برقراری ارتباط چشمی پدر یا مادر در هنگام خواباندن نوزاد سبب بیدار ماندن و هوشیار شدن نوزاد شده و نوزاد فکر می‌کند که پدر و مادر می خواهند با او بازی کنند و این کار مانع از آماده شدن نوزاد برای خوابیدن می‌ شود ، برقرار نکردن ارتباط چشمی پدر یا مادر با نوزاد سبب می شود که نوزاد آرامش پیدا کند و مهیا ی خوابیدن شود .

۵. توجه به تعویض کردن به‌موقع پوشک نوزاد :

پدر یا مادر باید پوشک نوزاد را چک کنند و در صورت نیاز ، پوشک نوزاد را تعویض کنند و بهتر است در جهت خواباندن نوزاد قبل‌ از خواب پوشاک نوزاد را عوض کند .

۶. استفاده از شیر :

می توان برای خواباندن نوزاد از شیر مادر یا شیر خشک استفاده کرد ، برای این کار شرایط محیطی مثل دمای مناسب و نور کم را فراهم کرده و پس از گذشت مدتی که نوزاد با شرایط محیطی سازگار شد به او شیر می دهیم تا نوزاد در همان حالت به خواب برود .

۷. بازی با کودک :

برای خواباندن کودک بهتر است که چند دقیقه قبل از خواب با او بازی کرد ، این کار باعث می شود که انرژی هایی که در نوزاد وجود دارد و باعث بی خوابی یا بد خوابی نوزاد می شود خالی شود ، بازی کردن با نوزاد با خالی کردن انرژی او باعث می شود که نوزاد احساس خستگی و خواب آلودگی کرده و احساس نیاز به خواب پیدا می کند پس بر همین اساس نوزاد بهتر و راحت تر به خواب می رود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهارده + 14 =

فهرست