تماس
021-66582923

راه های شاد نگه داشتن سالمندان

پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

دوران سالمندی یک فرایند طبیعی ست که اکثر ما آن هارا تجربه خواهیم کرد در این دوران ممکن است مسائل مختلفی را برای سالمندان پیش بیاید که در روحیه ی آن ها تاثیرات سویی داشته باشد مانند مرگ همسر ،مرگ فرزند،بروز بیماری های مختلف که میتواند سالمند را ناراحت،افسرده وگوشه گیر کند و دیگر نتواند حس شادمانی در وجودش داشته باشد حال این اطرافیان افراد سالمند هستند که باید برای شاد نگه داشتن و دور کردن آنها از افسردگی اقداماتی را انجام دهند ما در این مبحث میخواهیم راه های شاد نگه داشتن سالمندان را برای شما ارائه دهیم.

راه های شاد نگه داشتن سالمندان:

1) گفتگو وهم صحبتی با افراد سالمند:

افراد سالمند دوست دارند از تجربیاتی که بدست آورده اند برای فرزندان و اطرافیان خود صحبت کنند گوش دادن به صحبت های آنها و استفاده از تجربیات سالمندان یکی از راه هایی است که میتوان آنها را شاد وخوشحال کرد پس برای شاد نگه داشتن سالمندان، پای صحبت های آنان بنشینید و به چهره ی آنها نگاه کنید تا بتوانید یک حس مثبت وشاد در وجود آنها به وجود بیاورید. در ادامه این مبحث از مقالات روانشناسی آتیه پرستاران سلامت می خواهیم روشهای چگونه صحبت کردن با سالمند را برای شما شرح دهیم.

گفتگو در مورد چه مسائلی با سالمندان برای آنها حس خوب برایشان ایجاد میکند:

صحبت کردن در مورد مسائل و موضوعاتی که مورد علاقه سالمندان می باشد میتواند شامل موارد زیر باشد:

  • صحبت کردن راجع به نوع زندگی کردن در زمان های گذشته که بصورت ساده امکان پذیر بوده.
  • گفتگو کردن راجع به موقعیت و نا امیدی هایی که فرزندان آنها کسب کرده اند.
  • صحبت کردن راجع به درس خواندن واشتغال نوه های سالمندان
  • مسائل مهمی که افراد سالمندان در زندگی خود برای کسب آنها به سختی تلاش کرده اند .
  • گفتگو راجع به مسائل اجتماعی وسیاست روز .

2) بغل کردن افراد سالمند:

یکی دیگر از راه های شاد نگه داشتن سالمندان این است که سالمند خود را بغل کنید او را لمس کنیداو را ماساژ دهید .این افراد به دلیل احساس تنهایی که دارند با یک نوازش ساده حس خوبی به آنها دست میدهد ومیتواند آنهآ را شاد کند وهمچنین ماساژ دادن به سالمندان میتواند باعث کم شدن استرس در وجود آنها با ترشح هورمون اکسی توسین گردد.

3) در کارهای روزانه ای که انجام میدهید سالمند خود را نیز دخیل کنید.

قرار گرفتن در جمع های دوستانه و حضور در اجتماع برای سالمندان بسیار خوشایند است سعی کنید زمانی که قصد انجام فعالیت هایی را دارید حتی فعالیت های سبک مانند آشپزی یا خرید منزل از سالمندان خود کمک بگیرید و او را نیز در این فعالیت ها شریک کنید با این کار حس شادمانی و ارزشمندی را در وجود آنها بیدار میکنید.

4) به چالش کشیدن افراد سالمند:

افراد سالمند ممکن است در زندگی شخصی خود یک انگیزه یا یک هدف خاصی را داشته باشد که در دوران جوانیش نتوانسته به آن دسترسی پیدا کند. این فرد سالمند اگر از نظر ذهنی سالم باشد و امید به زندگی دروجودش باشد از طریق هم محبتی با آنها میتوان این انگیزه هایی که در درون آنها وجود دارد را شناسایی کنیم وشرایطی را برای آنان به وجود بیاوریم که بتواند آن را عملی کند اینکار میتواند حس شادمانی را در وجود سالمند به وجود بیاورد.

چالش ها و راه کار هایی که سالمندان به انجام آن علاقه مند هستند موارد زیر می باشد:

دوران سالمندی یک فرایند طبیعی ست که اکثر ما آن هارا تجربه خواهیم کرد در این دوران ممکن است مسائل مختلفی را برای سالمندان پیش بیاید که در روحیه ی آن ها تاثیرات سویی داشته باشد مانند مرگ همسر ،مرگ فرزند،بروز بیماری های مختلف که میتواند سالمند را ناراحت،افسرده،وگوشه گیر کند و دیگر نتواند حس شادمانی در وجودش داشته باشد حال این اطرافیان افراد سالمند هستند که باید برای شاد نگه داشتن و دور کردن آنها از افسردگی اقداماتی را انجام دهند ما در این مبحث میخواهیم راه های شاد نگه داشتن سالمندان را برای شما ارائه دهیم.

  • افراد سالمند میتوانند این چالش را انجام دهند که در راه رفتن و شنا کردن که برای سلامتی آنها مفید است با سایرین رکورد بزنند .
  • هنر های دستی مانند نقاشی ومجسمه سازی را .
  • از استعدادهایی که دارند میتواننددر زمینه های مختلف واجتماع از آن ها بهره بگیرید مانند استعداد در زمینه های مذهبی .
  • انجام این چالش ها در افراد سالمند باعث میشود آنها ضمن شاد بودن باعث افزایش اعتماد به نفس آنها بشود و از توفیق های بدست آمده دراین فعالیت ها احساس لذت کنند.

5) انجام پیاده روی وتحرکات بدنی :

پیاده روی کردن و ورزش های هوازی برای سالمندانی که دارای سلامت جسمی هستند میتوانند برای آنها نشاط آور باشد . سعی کنید آنها را به پارک هایی بفرستید که در آنجا افراد سالمند به ورزش می پردازند .

6) فراهم کردن مراسمات جشن وشادی:

سعی کنید برای شاد نگه داشتن افراد سالمند خود ترتیب جشن هایی مانند جشن تولد ، سالگرد ، و یا حتی جشن ها ومراسم هایی که بتوانید از سالمند خود برای تمامی زحماتی که برای شما کشیده اند ایجاد کنید و از آنها قدر دانی کنید.

7)جویای حال سالمند باشید:


سعی کنید به سالمندان خود در طول روز یکبار سعی بزنید واگر شرایط کاری شما این اجازه را نمی دهد حداقل با استفاده از تماس های ویدئویی از حالش جویا شوید .این کار حس شادی را در آنها بیدار می کند.

8)انجام فعالیت های ذهنی :

انجام یک سری از فعالیت ها که روی ذهن ذافراد سالمند تاثیر میگذارد میتوانند از راه های شاد نگه داشتن سالمندان باشد .
به طور مثال:با استفاده از انجام بازی های فکری مانند پازل و حل جدول های سودوکو میتوانیم قوای ذهنی فرد را تقویت کنید و شاد بودن را برایش فراهم کنید.

9) نگه داری از نوه ها وکودکان :

نگه داری از نوه ها وکودکان یکی دیگر از راه های شاد نگه داشتن سالمندان میباشد شما با محول کردن این کار میتوانید حس مفید بودن را به سالمند خود بدهید وباعث ایجاد شادی در وجود آنها شوید .

10)انجام فعایت های اجتماعی :

انجام فعایت های اجتماعی مانند مسافرت کردن های گروهی با هم سن وسال های سالمند نیز میتواند از راه های شاد نگه داشتن سالمندان محسوب شود. پس شرایطی را فراهم کنید تا سالمند شما بتواند در این فعالیت ها شرکت کنند .

11)خود مراقبتی و شادی در سالمندان :

به مراتب هرچه سلامتی جسمی افراد سالمند بالاتر باشد آنها از زندگی لذت بیشتری می برند و شادمان تر زندگی میکنند پس حفظ سلامتی برای سالمندان در شادی آنها بسیار حائز اهمیت می باشد.

اثرات سوء کمبود شادی در سالمندان:

  • بروز بیماری و افسردگی و حس ناامیدی
  • عارض شدن مسائل روحی
  • کم شدن فعالیت های سالمندان
  • انزوا گیری و تمایل نداشتن به ارتباط با سایرین
  • به وجود آمدن یک سری از درد ها که علتی برای آنها وجود ندارد.
  • اختلال در مواقع خوابیدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × پنج =

فهرست