تماس
021-66582923

روش های مراقبت از سوختگی در منزل با پرستار بیمار

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

سوختگی انواع مختلفی دارد و هنگام مواجه شدن با آن بسیاری از افراد کار هایی را انجام می دهند که باعث می شود سطح سوختگی اوضاع بدتری پیدا کند در این مقاله برآنیم که انواع سوختگی و روش های مراقبت از سوختگی را برای شما عزیزان بازگو کنیم تا هنگام مواجه شدن با این عارضه بتوانید درصدد درمان آن بر آیید.

سوختگی:

سوختگی یکی از عارضه هایی است که باعث آسیب به بافت پوست می شود که اگر در مواردی شدید باشد می تواند عضلات را نیز در گیر کند و به سطح استخوان ها نیز وارد شود این عارضه باعث ایجاد سوزش می شود و سلول های پوست را از بین می برد این آسیب می تواند بر اثر عوامل زیادی اتفاق بیافتد که در قسمت های پایین به بررسی آن خواهیم پرداخت.

چند نوع سوختگی وجود دارد:

سوختگی را میتوان به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد که شامل 4 نوع می باشد:

1)یک نوع سوختگی که بر اثر تماس پوست با دما و حرارت بالا اتفاق می افتد که از معمول ترین انواع سوختگی به شمار می رود مانند سوختگی با آب جوش یا آب باتری ماشین
2)نوع دیگر سوختگی که بر اثر تابیدن اشعه های داغ روی پوست عارض می شود مانند اشعه نور خورشید یا اشعه های داغ درمانی در مراکز درمانی
3)سومین نوع سوختگی بر اثر مواد شیمیایی در برخورد با پوست حاصل می شود این مواد شیمیایی می تواند شامل مواد شست و شوی خانگی و یا مواد صنعتی که در کار خانه ها مورد مصرف قرار میگیرد باشد
4)آخرین نوع سوختگی بر اثر برق صورت میگیرد این نوع سوختگی میتواند در اثر برخورد با لوازم برقی یا لمس پریز های برق اتفاق بیافتد.

طبقه بندی انواع سوختگی:

سوختگی های ایجاد شده بر سطح پوست را بنابر آسیبی که وارد شده است به چند نوع تقسیم بندی می کنند و در 4 مرحله نیاز به درمان های خاص خود دارد:

1)سوختگی درجه اول که پوست در آن دچار قرمزی می شود ولی تاولی روی آن به وجود نمی آید و یک سوختگی سطحی محسوب می شود
2)سوختگی درجه دوم که پوست دچار تاول می شود و به لایه های زیرین پوست نفوذ میکند و آن را دچار آسیب می کند.
3)سوختگی درجه سوم که عمق بیشتری از پوست را دچار آسیب می کند و تقریبا همه لایه های پوست را درگیر می کند.
4)سوختگی درجه چهارم که عضلات و استخوان فرد را هم در بر می گیرد.

روش های مراقبت از سوختگی:

برای درمان کردن و مراقبت از سوختگی باید در مرحله اول به میزان آسیب دیدگی در پوست و میزان عمقی که سوختگی ایجاد کرده است توجه کنید و به تناسب آن شروع به درمان آن کنید. ساعت های اولیه که برای درمان سوختگی انجام می شود بسیار مهم می باشد.

  • اولین روش برای درمان و مراقبت از سوختگی استفاده از سرم شست و شوی می باشد میتوانید از آب هم برای شستن آن استفاده کنید اگر سطح آب را با فشار روی سوختگی بگیرید این کار می تواند بافت های مرده و آسیب دیده را از محل سوختگی بر دارد.
  • دومین روش مراقبت از سوختگی درجه دو و سه استفاده از پانسمان هایی است که دارای آنتی بیوتیک هستند که می تواند از عفونت احتمالی زخم سوختگی پیشگیری نماید.
  • به کار بردن یک سری از آنتی بیوتیک هایی که به صورت موضعی روی سوختگی استفاده می شود مانند سولفادازین نقره، کرم استات مافناید، پماد باسیتراسین وسیلور
  • برداشتن باغت هایی که مرده و دارای باکتری شده است کمک زیادی به درمان سوختگی می کند که این کار را میتوان با استفاده از جراحی انجام دهیم و تا جایی که بافت دچار خونریزی می شود این کار را ادامه دهیم و بافت های مرده را خارج کنیم یا میتوانیم با استفاده از قیچی این مار را انجام دهید.

تاثیر تاول بعد از سوختگی روی فرد آسیب دیده:

اگر سوختگی ایجاد شده روی پوست با تاول همراه باشد باید مراقب باشید که این تاول ها را خالی نکنید زیرا خود این تاول ها می تواند از ورود باکتری و میکروب به درون سوختگی جلوگیری کند اما در مواردی که این تاول ها خونی می شوند و بسیار بزرگ می شوند باید تخلیه شوند و روی آن پانسمان گردد.

روش های درمانی و مراقبت در منزل از سوختگی ها :

برای مراقبت از سوختگی های سطحی می توانید راه کار هایی رادر منزل انجام دهید که مانع ازتاول و عفونت شود این روش ها شامل موارد زیر می باشد:

  • استفاده از ژل آلوئه ورا : استفاده از ژل آلوئه ورا روی محل سوختگی التهاب حاصل از سوختگی را از بین می برد.
  • استفاده از سیب زمینی خام: سیب زمینی خام را رنده بزنید و آن را روی سوختگی بریزید این روش می تواند درد سوختگی را کم کند.
  • استفاده از چای کیسه ای: چای کیسه ای را در یک لیوان آب سرد قرار دهید و سپس آن را بیرون بیاورید و روی زخم حاصل از سوختگی قرار دهید.
  • استفاده از جوش شیرین : استفاده از جوش شیرین و ترکیب آن با آب که به صورت خمیری شکل در می آید می تواند زخم سوختگی را بازسازی کند.
  • استفاده از سرکه سفید : درمان سوختگی با سرکه سفید می تواند سوختگی را کاهش دهد سرکه خاصیت ضد عفونی کننده دارد و از عفونت جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

20 − 16 =

فهرست