تماس
021-66582923
رژیم غذایی بیماران سوختگی

رژیم غذایی برای افرادی که دچار سوختگی شده اند

رژیم غذایی بیماران سوختگی یکی از مراحل مهم مراقبت و پرستاری از افرادی هستند که دچار سوختگی شده اند. سوختگی مشکلی است که ممکن است بر اثر عوامل مختلفی مانند انفجار ، آتش سوزی و یا موارد دیگری برای فرد رخ دهد . مشکلی که خانواده و اطرافیان و همچنین خود فرد دچار سوختگی به شدت درگیر آن است ، این است که چگونه میتوان این زخم ها را التیام داد و روند بهبود آنها را درویش گرفت . جدای از روند درمان پزشکی و مراقبت های ویژه از بیمار دچار سوختگی و سایر عوامل دیگر ، یکی از عواملی که می تواند در بهبود یافتن این زخم‌ها به فرد دچار سوختگی کمک کند اصول تغذیه درست و مناسب است .

انواع سوختگی

برحسب میزان آسیب و شدت آسیب وارده به پوست و بافت بدن سوختگی را به چندین گروه تقسیم می کنند.

  • سوختگی درجه یک : در این نوع سوختگی میزان آسیب وارد شده به پوست سطحی و فقط در حد قرمزی پوست است.
  • سوختگی درجه ۲ : در نوع دوم سوختگی آسیب وارد شده به پوست بیشتر است و آسیب حتی به لایه های زیرین پوست هم می رسد .
  • سوختگی درجه سه: در این نوع سوختگی عمق سوختگی زیاد است و کل لایه های پوست را در بر میگیرد.
  • سوختگی درجه چهار: در این نوع آسیب حتی به عضلات و استخوان نیز وارد می شود.

مصرف چه مواد غذایی برای فردی که دچار سوختگی شده مناسب است؟

مصرف مواد غذایی با طبع سرد:

یکی از مهمترین موارد رژیم غذایی بیماران سوختگی مصرف مواد غذایی که طبع سرد دارند. بهتر است فردی که دچار سوختگی شده است از غذاهایی که طبع سرد دارند مانند گروه لبنیات استفاده کند.

مصرف مواد غذایی که حاوی پروتئین هستند

از آنجایی که پروتئین سبب ترمیم بافت های آسیب دیده ناشی از سوختگی میشود ، در نتیجه مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین در بهبود زودتر این زخم‌ها به فرد بیمار کمک می کند . مواد حاوی پروتئین عبارتند از شیر ،ماست، پنیر . همچنین گوشت و تخم مرغ نیز حاوی پروتیین هستند .

دریافت ویتامین c از طریق مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین :

ویتامین c نیز از گروه ویتامین های است که روند بهبود زخم‌ها و عفونت ها را سرعت می بخشد و مصرف آن می تواند به بیمار دچار سوختگی در جهت درمان زخم‌ها کمک کند . منابع حاوی ویتامین c عبارتند از سبزیجاتی مانند کلم ، فلفل دلمه ای و میوه های مانندلیموو پرتقال است.

( در ادامه توصیه می شود مقاله روشهای مراقبت از سوختگی در منزل را حتما مطالعه نمایید )

مصرف به اندازه و کافی مواد غذایی حاوی ویتامین A

یکی دیگر از بهترین مواد در رژیم غذایی بیماران سوختگی رساندن ویتامین آ به بدن می باشد. ویتامینAدر سبزیجات و غذاهایی که رنگهای سبز و زرد و نارنجی دارند بیشتر است مانند هویج و فلفل های رنگی ، همچنین اگر بیمار بتواند جگر مصرف کند جگر هم منبع غنی از ویتامین A است.

مصرف کافی مایعات در طول درمان:

فردی که دچار جراحت سوختگی شده است ممکن است به دلیل همین جراحت احساس تشنگی چندانی نکند، اما از آنجایی که مواد غذایی که فرد در جهت تسریع درمان و بهبودی میل میکند نیاز به هضم دارد ، از این رو فرد باید مایعات زیادی مصرف کند . میتوان علاوه بر آب ، آب میوه و مخصوصا میوه های مانند آناناس را به فرد بیمار داد که در ترمیم زخم‌ها نیز مؤثر اند . همچنین می توان از غذاهای آبکی مانند سوپ برای تأمین آب بدن بیمار استفاده کرد.

مصرف به اندازه و لازم غذا و استفاده از وعده های غذایی بیشتر در طول روز:

فردی که دچار جراحت سوختگی شده است چندان اشتهایی ندارد و از این رو ممکن است غذای کمتری بخورد . که این روش کاملا اشتباه است . از آنجایی که بدن در این دوره درمان نیاز به مواد مغذی و گروه ویتامین ها ی خاص دارد ، فرد باید علاوه بر وعده های اصلی ، در طول چندین میان وعده نیز مواد غذایی لازم را مصرف کند که در این دوران نیاز بدن است.

مصرف مواد غذایی حاوی روی

از دیگر موارد مهم در رژیم غذایی بیماران سوختگی استفاده از غذاهایی که حاوی روی هستند. روی از جمله مکمل های است که در بهبود زخم ها مؤثر است . مواد غذایی مانند گوشت گوساله ، ماهی، جگر حاوی روی هستند . همچنین گروه غلات نیز حاوی روی می باشند. مغزیجاتی مانند پسته، بادام و گردو هم سرشار از روی آمد.

کلام پایانی

بسته به درجه و میزان سوختگی باید روشهای تغذیه و اصول مراقبتی خاصی را برای بیمار در پیش گرفت . اگر سوختگی بیمار در حدی است که میتواند همه نوع غذایی از جمله غذاهای مانند گوشت را بخورد و پس بهتر است که از مواد غذایی حاوی پروتئین و مواد مغذی استفاده کند و مایعات فراوان بنوشد .چون درجه حرارت بدن او بالا میرود و بدن برای هضم و جذب غذا نیاز به آب دارد. اما اگر نمی‌تواند چیزهایی مانند غذاهای جامد بخورد و دهان او آسیب دیده باید از غذاهای مایع مانند سوپ و یا حتی سوپ های میکس شده برای او استفاده کرد. و در نهایت اگر حتی نمی‌تواند در این حد هم چیزی بخورد پزشک سعی میکنم که از طریق سرم و روش های دیگر مواد مغذی را به بدن او برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 + 12 =

فهرست