تماس
021-66582923

رعایت رژیم غذایی مناسب زونا تاثیر بسیاری در بهبود این بیماری دارد . ما در این مقاله که توسط کارشناسان بخش مراقبت های پرستاری در موسسه آتیه پرستاران سلامت ، تهیه و جمع آوری شده می خواهیم راه هایی که باعث بهبود زونا می شود را برای شما شرح دهیم . ناگفته نماند هدف اصلی تهیه این مقاله بیشتر برای پرستاران و مراقبینی می باشد که از سالمندانی که دچار بیماری زونا شده اند ، مراقبت و نگهداری می کنند. پس تا پایان این مبحث ما را همراهی نمایید.

بیماری زونا چیست ؟

زونا نوعی بیماری ویروسی است که به صورت جوش یا تاول های حاوی مواد در روی سطح پوست نمود پیدا می کند. در حقیقت ویروسی که سبب ابتلا افراد به آبله مرغان می شود عامل این بیماری نیز می باشد و افرادی که در کودکی به آبله مرغان دچار شده اند ، امکان ابتلا به بیماری زونا در آنها بیشتر است.

یعنی ویروس آبله مرغان به صورت غیرفعال در بدن فرد وجود دارد و ممکن است بعد از سالها دوباره فعال شود و به صورت بیماری زونا نمایان شود. با وجود اینکه زونا بیماری نیست که سبب مرگ افراد شود ، اما دورۀ درمان آن سخت و آزاردهنده است و هیچ درمان قطعی ندارد . تنها باید دوره درمان آن طی شود.

علائم بیماری زونا

از جمله علائم بیماری زونا احساس سوزش و خارش پوست و دانه های قرمز رنگ روی پوست و در برخی موارد گزگز کردن بدن و دست وپاست که بیشتر در یک سمت بدن نمود پیدا می کند.

بیماری زونا حتی اگر فرد به پزشک مراجعه نکند در طول 20 تا 30 روز درمان می شود ، اما اگر فرد به پزشک مراجعه کند ، پزشک می تواند برای کاهش درد و خارش بدن برای او دارو تجویزکند و مصرف این داروها دورۀ درمان را کوتاهتر می کندو همچنین عوارض این سوزش و خارشهای شدید تا ماههای بعد ادامه نخواهد داشت.

برای بهبود بیماری زونا چه مواد غذایی را مصرف کنیم؟

همانطور که در بالا اشاره شد هدف از تهیه این مقاله برای پرستاران و افرادی است که وظیفه خدمات نگهداری از سالمند را برعهده دارند، می باشد. حال اگر این سالمندان به بیماری زونا دچار شده اند توصیه می شود که پرستار سالمند حتما به نکات غذایی که در زیر به آن اشاره شده است ، توجه لازم را داشته باشند این نکات شامل

مواد غذایی حاوی انواع ویتامین ها :
مصرف موادغذایی که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود برای بیمار مبتلا به زونا بسیار مفید است. از جمله مواد غذایی حاوی ویتامین های گروهA ،B12،C که به تقویت سیتم ایمنی بدن کمک می کنند. از جمله مواد غذایی حاوی این نوع ویتامین هم می توان به گروه سبزیجات با رنگ های نارنجی و زرد و سبزاشاره کرد. همچنین مصرف لبنیات ، حبوبات ، مرغ و گوشت قرمز مفید است.

مواد غذایی حاوی زینگ:
بنا بر نظریه کارشناسان موسسه آتیه پرستاران سلامت مواد غذایی حاوی زینگ و ویتامین های A، B،C،Eعلاوه بر تقویت سیتم ایمنی به بهبود بیماری شما نیز کمک می کند. از جمله مواد غذایی که حاوی این ویتامین هاست: تخم مرغ ، ماهی ، هویج و گوشت قرمز

مصرف گروه کربوهیدراتها از نوع پیچیده:
مصرف کربوهیدراتهای پیچیده به جای ساده باعث می شود که زخم های شما تورم کمتری داشته باشند و همچنین این نوع کربوهیدراتها حاوی فیبر بیشتری هستند. در نتیجه از لحاظ تغذیه برای بدن کاملتر هستند . نان های سبوس دار، جو دوسر ، ماکارونی سبوس دار حاوی این نوع کربوهیدراتها یند.

استفاده از داروهای گیاهی:
مصرف برخی از داروهای گیاهی مانند چای سبز ، روغن پونه کوهی سبب می شود که شما خواب آرامتری داشته باشید و استرس و اضطراب کمتری درهنگام بیماری داشته باشید. پس توصیه می شود پرستار منزل حتما با نظر پزشک مربوطه، از این داروهای گیاهی برای سالمند تهیه کند.

تماس با خدمات پرستاری در منزل

برای درمان بیماری زونا چه مواد غذایی را نباید مصرف کنیم؟

1- مصرف مواد قندی:
مصرف موادغذایی حاوی قند سبب بالا رفتن قند خون و درنتیجه افزایش التهاب فرد می شود. همچنین مصرف مواد قندی زیاد سبب ضعف سیستم ایمنی بدن می شود. انواع شیرینی ها و آب نبات ، نان سفید، برنج سفید و آبمیوه های شیرین و غیره حاوی مواد قندی می باشند.

2- مصرف غذاهای فرآوری شده:
مصرف غذاهای فرآوری شده به دلیل داشتن مواد نگهدارنده و همچنین انواع ادویه و نمک و چربیهای مضر سبب ضعف سیستم ایمنی بدن می شوند. از جمله مواد غذایی فرآوری شده می توان انواع چیپس ها ، کیک و کلوچه و غذاهای سرخ شده را نام برد.

3-مصرف نوشیدنی های الکلی:
مصرف نوشیدنی های حاوی الکل نیز سبب ضعف سیستم ایمنی بدن و در نتیجه روند طولانی درمان بیماری زونا می شود.

توصیه های تغذیه ای برای بیماران مبتلا به زونا:

از جمله خوراکی های مفیدی که مراقبین و پرستاران سالمند می توانند تهیه کنند و در برنامه غذایی سالمند بیمار ارائه دهند شامل موارد زیر می باشد

  • آب کرفس است که حاوی ویتامین C می باشد و برای سیستم ایمنی بدن مفید است .
  • مصرف سیب برای این بیماران باعث دفع ویروسهای بدن می شود.
  • گلابی نیز باعث می شود که آسیبی که روده بر اثر زونا دیده است ، ترمیم شود.
  • موز نیز از آنجایی که یک ماده غذایی ضد ویروس محسوب می شود ، در روند درمان این بیماری کمک می کند.
  • مصرف کاهو برای افراد مبتلا به بیماری زونا سبب پاکسازی کبد می شود و همچنین سبب می شود که عصب هایی که بر اثر این بیماری التهاب پیدا کرده اند بهبود یابند

و درنهایت، رعایت همه این اصول تغذیه ای روند درمان بین14 تا60 روز به طول می انجامد. افراد مبتلا به زونا می توانند علاوه بر داروهایی که پزشک تجویز می کند ، از روشهای حمام درمانی برای از بین بردن عفونت ناشی از تاولها و یا استفاده از کمپرس خنک برای کاهش التهاب و خارش و پائین آوردن دمای بدن و یا لوسیون های آرام بخش برای کاهش درد ناشی از التهابات زونا استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه × 2 =

فهرست