تماس
021-66582923

علت ریزش آب دهان در سالمندان

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
علت ریزش آب دهان در سالمندان

ریزش آب دهان همان سرازیر شدن بزاق دهان می باشد که از اختیار سالمند خارج می باشد که علت عمده آن می تواند ضعف عضلات دهان و یا جمع شدن بیش از حد بزاق دهان باشد غده های بزاقی تقریباً در طول شبانه روز دو لیتر بزاق تولید می‌ کند حالا اگر بیش از این مقدار تولید کند باعث ریزش آب دهان در سالمندان می گردد .

همچنین از دیگر علت های ریزش آب دهان می تواند مصرف یک سری از داروها در سالمندان باشد.ما در این مبحث می خواهیم عوامل و راهکار های ریزش آب دهان که توسط کارشناسان آتیه پرستاران سلامت ارائه شده را برای شما شرح دهیم . با ما همراه باشید.

عواملی که باعث می شود بزاق دهان بیشتر ترشح کند :

به طور کلی زمانی که بزاق دهان ترشح بیش از حد داشته باشد به مراتب ریزش آب دهان در سالمندان را بیشتر می‌کند در اینجا به چند مورد از عواملی که باعث تحریک بیشتر بزاق دهان می شود اشاره می کنیم :

  • رفلاکس معده در سالمندانی که حالت اسیدی دارد
  • آلرژی داشتن فرد سالمند
  • وجود تومورهای در بدن افراد سالمند
  • عارض شدن عفونت در قسمت گلو و لوزه و سینوزیت

موارد ذکر شده در قسمت بالا و علی رغم این که اختلالاتی را در بلع سالمندان به وجود می‌ آورند باعث می‌ شود بزاق دهان آن ها ترشح بیشتری داشته باشد و منجر به ریزش آب دهان ها گردد .

چه بیماری هایی منجر به ریزش آب دهان در سالمندان می شود ؟

  • افراد سالمندی که به بیماری های خاص مبتلا شده اند دچار ریزش آب دهان می گردند.
  • بروز یک سری از بیماری‌ ها مانند ویروس بلز که باعث می شود عضلات صورت کنترل و اعصاب خود را از دست بدهند در نتیجه ریزش آب دهان را در سالمندان افزایش می دهد
  • بیماری های که روی عصب تاثیر مستقیم دارند مانند فلج مغزی ، بیماری پارکینسون که باعث می شود عضلات سالمندان دچار ضعف و ناتوان شود

سردی معده و ریزش آب دهان در سالمندان :

یکی دیگر از علت هایی که باعث ریزش آب دهان سالمندان می‌ گردد سردی معده می‌ باشد در این نوع از ریزش که معمولاً در خواب برای سالمندان اتفاق می‌ افتد افراد سالمند باید در خوردن مواد غذایی خود دقت لازم را داشته باشند .

نکته :
مصرف کردن مواد غذایی که خاصیت اسیدی داشته باشد باعث ترشح زیادی در دهان می گردند و از این نظر باعث ریزش آب دهان در سالمندان می‌ شود حتی الامکان افراد سالمند از مصرف این مواد غذایی باید اجتناب نمایند. توصیه می شود پرستار مراقب سالمند و خانواده سالمند به دستورات عذایی که پزشک برای سالمند تجویز کرده است دقت لازم را داشته باشند .

راه کارهای درمانی و مراقبت های ویژه در منزل :

پزشکان در مواقعی که ریزش آب دهان در سالمندان بسیار شدید باشد پیشنهاد می کنند برای درمان این عارضه اقدام کنند.
منظور از شدید شدن و ازدیاد آبریزش دهان این است که این مشکل در طول روز و در حین انجام فعالیت های روزانه از دهان سرازیر می شود و مشکلاتی را برای سالمندان به وجود می‌آورد این عارضه گاهی به قدری زیاد می‌ شود که می‌ تواند به داخل ریه سالمند نفوذ کند و برای آن ها بیماری به وجود بیاورد پزشک می‌ تواند با تجویز یک سری از داروها و یا آموزش تمرینات خاص روش‌های درمانی را برای سالمندان توصیه نماید .

در بعضی موارد برای درمان آن پزشک می‌تواند اقدام به جراحی یا انجام پرتو درمانی بکند پزشک از طریق یک کار درمان یک سری از تمرینات را به فرد سالمند ارائه می دهد تا بتواند عضلات صورت او را تقویت کند و از این طریق بزاق دهان را تحت کنترل درآورد درمانگر زمان انجام این فعالیت ها فرد سالمند را نزد یک متخصص تغذیه می‌ فرستد که با یک رژیم غذایی مناسب که حالت اسیدی نداشته باشد و روند درمان را تکمیل نماید.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله علت و درمان خانگی بی حسی صورت یا فلج بلز را حتما مطالعه کنید ))

ابزار مخصوص برای کنترل ریزش آب دهان سالمندان :

یک سری از وسایل و ابزار ها وجود دارند که کمک شایانی به کنترل ریزش آب دهان در سالمندان می‌ کند یکی از این ابزارها چانه بند می باشد که با استعمال آن می‌ تواند بسته شدن دهان و لب های سالمند را احاطه کند و کمک به بهتر غذا خوردن کند این روش‌ هم می‌ تواند جزو یکی از روش‌ های درمانی در این مورد باشد که .

آیا روش بوتاکس می‌ تواند در کنترل ریزش آب دهان سالمندان موثر باشد ؟

بله استفاده از تزریق بوتاکس که توسط پزشکان انجام می‌ شود می‌ تواند عضلات صورت سالمندان را سفت و منقبض نمایید و از این طریق این عارضه را در آن ها کاهش می دهد .

چگونگی عمل جراحی در روند کاهش آب دهان سالمندان :

اگر هیچ کدام از روش‌ های فوق در روند درمانی موثر واقع نشود پزشک از طریق عمل جراحی اقدام به برطرف کردن این اختلال در سالمندان می کند عمل جراحی به گونه‌ای است که پزشک مجرای ترشح بزاق را جابه‌جا می‌کند و درون دهان آن را به سمت عقب می کشد با این فرایند دیگر آب دهان سالمند بیرون ریخته نمی شود گاهی مواقع پزشک غدد بزاق را به طور کامل از دهان خارج می‌کند و این اختلال خاتمه می‌دهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

17 + پنج =

فهرست