تماس
021-66582923

8 علت ریزش موی کودکان

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
 علت های ریزش موی کودکان

به طور عمده شاهده ریزش مو در افراد بزرگسال هستیم و آن را در اکثر مواقع یک امر طبیعی می‌ دانیم اما ریزش موی کودکان برای ما نگران کننده است و والدین و مراقبت کودک را دچار استرس می کند که علت ریزش موی بچه ی من چه می تواند باشد. در این مبحث می‌ خواهیم این علت و درمان آن را برای شما عزیزان توضیح بدهیم .

حد نرمال ریزش موی کودکان :

به طور طبیعی روزانه به اندازه ۱۰۰ تار موی کودک ریخته می‌ شود و اصلاً جای نگرانی در مشاهده این تعداد وجود ندارد اما اگر تعداد زیاد تری از حد معمول شاهد ریزش موی کودک خود باشیم باید به دنبال علت و عوامل آن باشیم زمانی که تعداد زیادی از
تارهای موی خود ریخته می شود در همان لحظه خیلی به چشم نمی آید اما به مرور متوجه می شویم که مو های کودک کم پشت شده است .

ریزش موی کودکان چه علتی دارد ؟

ریزش موی کودکان علت های زیادی می تواند داشته باشد و متناسب با آن علت ،راهکار هایی نیز برای جلوگیری و درمان آن وجود دارد در این جا به چند مورد از شایع ترین علت های ریزش موی کودک می‌ پردازد :

1- بروز کرم حلقوی و عفونت قارچی

این عامل یکی از علت های ریختن موی کودکان می باشد و مسری و واگیردار است و باعث سرخ شدن پوست سر کودک می باشد در این هنگام پوست سر کودک دچار خارش شدید می‌ شود و کودک دائما سر خود را می مالد و این مالش باعث ایجاد زخم روی پوست می گردد و باعث عفونت قارچی روی سر می شود و موی سر کودک را میریزاند برای درمان این مشکل پزشک از پماد ضد قارچ برای کودک تجویز می‌ کند که ضمن برطرف شدن مشکل اصلی مجدد باعث رشد موی سر کودک می شود .

2- ریزش مو به صورت سکه ای

این نوع از ریزش موی کودک بر اثر حمله ور شدن سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌ های مو صورت می‌ گیرد این ریزش مو باعث طاس شدن سر کودک می‌ شود و در گاهی مواقع مژه ابروی کودک را نیز تحت تاثیر قرار می‌ دهد به طور عمده راه درمانی برای حل این مشکل وجود ندارد اما یک پزشک می‌ تواند دارو هایی را به کودک بدهد که زمانی که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مهم حمله ور می شوند بتوانند توان بیشتری پیدا بکند .

3- چرخاندن موی سر

کودکان هنگام عصبانیت عادت دارند مو های سر خود را بکشند این کار ریشه های موی آن ها را تضعیف می‌ کند و علت ریزش موی کودک می‌ شود و زمانی درمان می‌ شود که کودک از نظر عاطفی تامین شود و کشیدن موی خود را ترک کند .

4- بروز آلوپسی کششی

این علت یعنی بروز آلوپسی کششی زمانی در سر کودک ایجاد می‌ شود و باعث ریزش مو می گردد که مو های کودک احساس کشش پیدا کند و دائما با کش مو از بالای سر بسته شود و یا از گیره ها و تل های روی سر استفاده شود که مدام روی سر قرار می گیرد و این مورد باعث ریزش موی کودک می‌ شود و زمانی درمان می‌ شود که مو از حالت کشیدگی آزاد شود .

5- شوک جسمی

یکی دیگر از علت های ریزش مو در کودکان وارد شدن شوک جسمی بر اثر اختلالات عاطفی و احساسی می باشد که با آن تلوژن افلوویوم گفته می شود آسیب های جسمی ، تنش های احساسی ، بروز عفونت ،
انجام شدن عمل های جراحی و مصرف یک سری از داروها از علت‌ های بروز آن می باشد این نوع از ریزش مو درمان نمی شود به دلیل این که کودکان مبتلا به آن از علت به وجود آمدن آن آگاه نیستند و ریزش چند مدت ادامه پیدا می کند .

6- کمبود ویتامین در بدن

عدم تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین در بدن کودک می تواند علت ریزش موی کودک باشد کمبود ویتامین های زیر می تواند باعث ریزش مو شود

  • کمبود آهن
  • عدم روی
  • کمبود ویتامین ویتامین be, b۷
  • کمبود بیوتین و پروتئین
  • کمبود ویتامین آ

یک پزشک با تامین مواد غذایی حاوی ویتامین های ذکر شده یا مکمل‌های موجود کمک به برطرف شدن ریزش موی کودک می کند .

7- مصرف دارو های خاص

بعضی از مواقع یک سری از کودکان هنگام مصرف دارو های خاص دچار ریزش مو می شوند این دارو ها می تواند دارو های شیمی درمانی و یا سایر دارو ها باشد با مصرف آن موی کودک شروع به ریزش می کند و بسیار نازک می شود .

8- اختلالات غدد داخلی

بروز اختلالاتی در هورمون ها و غدد کودکان مانند اختلال غده تیروئید باعث ریزش موی کودکان می‌ شود که با درمان و تنظیم ترشح غده های هورمونی می توان از ریزش موی کودک جلوگیری کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × 5 =

فهرست