تماس
021-66582923

علل ریزش مو در زنان سالمند همراه با درمان خانگی

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
2 دیدگاه
علل ریزش مو در زنان سالمند همراه با درمان خانگی

در دنیای امروزی ریزش مو و یا کم پشتی مو یکی از ارکان مهم است که زندگی همه ی آحاد جامعه را در بر گرفته است . چون زیبایی ظاهری افراد از اهمیت زیادی برخوردار است . ریزش مو مهم ترین مسئله ای است که مردم را به خود درگیر کرده است . ریزش مو در زنان سالمند به شدت به روی اعتماد به نفس آنها نقش بسزایی را دارد . در این جا مواردی را مرور خواهیم کرد تا بتوانیم چگونگی برخورد با این معضل را بهتر بشناسیم . موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت شما را به مطالعه این مبحث دعوت می نماید.

ریزش مو در سالمندان:

ریزش مو در زنان سالمند دلیل بر یک بیماری نیست بلکه یک روند کاملا طبیعی و فیزیولوژیک است که با کهولت سن یا بین سن 40 تا 50 سال به بالا اتفاق می افتد . این امر ناشی از تغییرات هورمونی بدن می باشد ، پس ریزش مو در سالمندان تا حدی طبیعی و نرمال است . اما اگر این ریزش مو از حد طبیعی بیشتر شد و یا بصورت سکه ای ریزش داشت باید به روند درمان آن کمک کرد . ریزش مو یک امر اجتناب ناپذیر است که علاوه بر تغییرات هورمونی ، تغییرات ایجاد شده توسط خود فرد در الگوی زندگی و یا رژیم غذایی و از همه مهم تر استرس به ویژه در سالمندان خالی از تغییر نخواهد بود . این مشکل ممکن است بسیار ترسناک هم باشد .

اهمیت ریزش مو در بانوان مسن :

طبق تحقیقات به عمل آمده باعث شده کم پشتی مو و ریزش مو در بانوان سالمند باعث شده که حساسیت بیشتری از خود نشان دهند . چرا که در کنار این مسئله ، مسائل دیگری هم پیش رو خواهد آمد که باعث شود سالمند ما به شدت دچار آسیب روحی و جسمی شود . پس با روند درمان هر چه سریع تر این مورد میتوانیم تا حد زیادی جلوی این آسیب را بگیریم .

عللی که باعث ریزش موی زنان سالمند می شود:

ریزش مو دلایل متعددی را دارد از جمله :

  • اختلالات تیروئیدی
  • بیماری های زمینه ای و ژنتیک
  • سبک زندگی
  • سن و جنس فرد
  • نوسان های هورمونی
  • کم خونی
  • استرس
  • خشک ویا چرب بودن بیش از حد موها و همینطور پوست سر
  • بیماری هایی نظیر سرطان و ..

هر کدام ازین موارد گفته شده با دست به دست هم دادن در بدن فرد سالمند موی سر فرد را تا حد زیادی به ریزش و یا طاسی پیش می برد .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله کمبود ویتامین ها در بدن را چگونه تشخیص دهیم؟ را حتما مطالعه نمایید))

اهمیت توجه به سلامت زنان سالمند :

زنان بیش از افراد دیگر جامعه باید برای سلامت خود وقت بیش تری بگذارند .چون همین زنان سالمند اگر در دوران نوجوانی و جوانی استفاده بیش تری از بدن خود دارند (زایمان و قائدگی ، شیر دهی ، بارداری) ، باید از همان ابتدا مراقب سلامت بدن و موی خود باشند چرا که با فرزند آوری ریزش موهای فرد به طرز قابل توجهی افزایش پیدا می کند .

اگر دراین دوران طلایی زنان به خود نرسند و مواظب سلامت خود نباشند در کهن سالی و یا حتی در میان سالی با ریزش شدید مو مواجه خواهند شد و چرا که در این دوران ذکرشده بیش ترین ریزمغز ها ، ویتامین ها ، پروتئین ها را از دست می دهد .

برای مثال : بانوان به دلیل استفاده زیاد از رنگ مو ، خشک کننده مو ، اتو مو و دیگر محصولات شیمیایی که برای مو ها استفاده می شود باعث می شود زنان در ریزش مو از مردان پیشی بگیرند و صد البته پیری وتغییرات هورمونی میتواند به این عامل کمک کند .

همچنین زنان در ژنتیک و وراثت نسبت به مردان در معرض و خطر بالاتری قرار دارند چرا که زنان با توجه به رژیم غذایی نادرست برای کاهش وزن و حذف بسیاری از مواد غذایی بدون در نظر گرفتن اصول اصلی ، علی الخصوص ویتامین و ریز مغذی ها با کمبود های قابل توجهی روبرو خواهند شد که نتیجه مطلوبی به مرور زمان مخصوصا در سالمندی و میانسالی در پی نخواهد داشت .

تغذیه نامناسب در رژیم غذایی سالمندان

تغذیه نامناسب به ریزش مو در افراد سالمند کمک می کند که با کمبود مواد مغذی روبرو شوند ضعیف شدن ساقه های مو می شود و باعث می شود ساقه موها بشکنند و کند تر رشد کنند . بسیاری از افراد سالمند رژیم غذایی سالمی را ندارند . یک رژیم غذایی سالم غنی از پروتئین ها و بدون چربی (مرغ وماهی) است .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله ویتامین های مورد نیاز سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

بهترین درمان در ریزش مو در زنان سالمند :

برای جلوگیری از ریزش مو در سالمندان زن راه های مختلفی دارد . مهم ترین درمان که به شدت تاثیر گذار خواهد بود :

  • مصرف قرص های ویتامین ها و مکمل هاست .
  • مصرف غذاهایی که غنی و سرشار از ویتامین هاست .
  • انتخاب دارو با توجه به سن سالمند و بیماری که ممکن است داشته باشند باهم فرق میکند و می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد که باید قبل از شروع هرگونه مصرف دارو برای ریزش مو حتما با یک پزشک مشورت کنند .

استفاده از ویتامین ها برای جلوگیری از ریزش مو در سالمندان :

استفاده از ویتامین ها یکی از بهترین روش ها برای درمان جلوگیری است پس چه بهتر که از همان ابتدای جوانی این ویتامین هارا روزانه در مواد غذایی خود بگنجانیم تا در دوران سالمندی خیلی کم تر با این معضل مواجهه شویم .

این ویتامین ها شامل این موارد می شود که به صورت روزانه و زیر نظر پزشک مصرف می شود .

  • ویتامین b5
  • ویتامین b6
  • بیوتین
  • فولیک اسید
  • ویتامین آ
  • ویتامین ث

علت های ریزش مو در زنان سالمند چیست ؟؟؟

البته که ریزش مو ارتباط مستقیمی با افزایش سن دارد که این خود یکی از 4مشکل رایج در دوران سالخوردگی است که با کاهش سطح اسید فولیک خود ارتباط دارد .
ریزش مو در اثر فقدان یا کاهش ریز مغذی ها در بدن است اگر این ویتامین ها وریز مغذی ها همانطور که گفته شد کم استفاده کنند و یا اصلا استفاده نکنند تاثیر جبران ناپذیری را در سالمندی خود مشاهده خواهد کرد . سوتغذیه متاسفانه بزرگترین مشکل است که جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده است و متاسفانه این امر ناشی از بروز مشکلات زیادی خواهد بود .

پس بیایم برای جلوگیری از ریزش مو در سالمندی به میزان کافی از ویتامین ها و ریز مغذی ها بدرستی استفاده بکنیم علی الخصوص اسید فولیک حال اگر از در دسترس ما خارج بود و توانایی استفاده ازین موارد را نداشتیم باید هر روز از وعده غذایی سالم و از میوه ها وسبزی ها ی تازه که سرشار از انواع ویتامین هاست استفاده بکنیم .

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو + 15 =

فهرست