تماس
021-66582923
زایمان طبیعی یا سزارین

آیا زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین ؟

زایمان طبیعی یا سزارین ، کدامیک بهتر است؟همانطور که می دانید در جهت به دنیا آوردن نوزاد دو راهکار و شیوه وجود دارد :

الف. زایمان به صورت طبیعی

ب. عمل سزارین

هر کدام از این دو راهکار و شیوه‌ ها خطرات و ضرر های خاص خود را به‌ همراه دارند. اما خطر به دنیا آوردن نوزاد به شیوه ی سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی بیشتر است. ولی در گاهی اوقات مادر ها به علت‌ های متفاوت و گوناگون باید نوزاد خود را به روش سزارین به دنیا بیاورند. بعضی از مادر ها نیز به اختیار خود و به‌ علت هراس ، استرس و نگرانی‌ هایی که در ذهن آن‌ ها در مورد عمل زایمان طبیعی وجود دارد به راهکار و روش سزارین روی می‌ آورند .

در چه زمانی عمل سزارین بهتر از عمل زایمان طبیعی است :

زایمان طبیعی یا سزارین یکی از سوالات مهمی می باشد که مادران باردار با آن درگیر هستند. ما در این پاراگرف ابتدا می خواهیم به شما بگوییم که در چه صورت عمل سزارین را انتخاب کنید. این شرایط شامل:

۱. در مواقعی که ۹ ماه تمام شده باشد و زمان زایمان به تعویق افتاده باشد:

به این دلیل که قبل‌ از باردار شدن و یا در هنگام بارداری و حتی بعد از زایمان ، مادر تحت نظر پزشک متخصص قرار دارد و شرایط جنین تند تند چک می‌ شود پس در صورت مساعد بودن شرایط ، پزشک وقتی را برای زایمان تعیین خواهد کرد. اگر از این زمان بگذرد باید به‌ جای عمل زایمان طبیعی از عمل سزارین استفاده کرد و این به تعویق افتادن زمان زایمان از اساسی‌ ترین علت‌ های انجام دادن عمل سزارین می‌ باشد.

۲. در هنگامی‌که وزن کودک زیاد است و اندازه ی کودک نیز بیشتر از حد معمول می‌ باشد:

در برخی مواقع ممکن است اندازه و وزن نوزاد بیشتر از حد طبیعی و نرمال باشد که در این صورت عمل سزارین به‌ جای عمل زایمان طبیعی انتخاب می‌ شود.

۳. در مواقعی که جنین در شکم مادر جابجا شده و شرایط قرار گرفتن او در شکم مادر به‌ صورت غیر طبیعی باشد:

هنگامی می‌ توان زایمان طبیعی را انجام داد که شرایط قرار گرفتن نوزاد در شکم مادر به‌ صورت عادی و طبیعی باشد، پس بدیهی است که با بر هم خوردن این وضعیت حالت قرار گیری نوزاد در شکم مادر به‌ صورت غیر معمول و غیر طبیعی خواهد شد. به صورتی که اگر سر نوزاد به سمت پایین و کانال خروجی باشد وضعیت و شرایط قرار گیری نوزاد در شکم مادر طبیعی است ولی اگر این حالت تغییر پیدا کند و سر او در رو به روی کانال خروجی قرار بگیرد روش عمل سزارین به جای عمل طبیعی انتخاب می‌ شود ، این شرایط اکثراً در زمانی رخ می دهد که مادر بیشتر از یک قلو باردار باشد.

( در ادامه مبحث زایمان طبیعی یا سزارین ، توصیه می شود مقاله چگونه زایمان طبیعی راحتی داشته باشیم ؟ را مطالعه نمایید )

۴. در هنگامی‌ که نوزاد اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت نمی‌ کند:

با نرسیدن اکسیژن مورد نیاز به نوزاد ، نوزاد در وضعیت سخت و دشواری قرار می‌ گیرد به‌گونه‌ ای که پزشک متخصص با دیدن چنین شرایطی بلافاصله دستور عمل سزارین را صادر خواهد کرد.

۵. در مواقعی که نوزاد دچار کمبود یا نقصی می‌ باشد:

در بعضی از مواقع به علت‌ های متعدد و گوناگون مثل علت‌ های ژنتیکی، نوزاد دچار نقص و کمبود می‌ شود که با مشخص شدن این موضوع ، عمل سزارین بسیار بهتر از عمل زایمان طبیعی خواهد بود.

۶. در شرایطی که مادر دارای صحت و سلامت کامل بدنی نیست:

در برخی از مواقع خانم‌ هایی که دچار انواع بیماری‌ ها هستند باردار می‌ شود ، بیماری‌ هایی مثل بالا بودن فشار خون و یا داشتن بیماری مرض قند و نیز بیماری ایدز و هپاتیت که در این شرایط انجام عمل سزارین برای به دنیا آوردن نوزاد به‌ صورت طبیعی خیلی بهتر می‌ باشد ، در این‌ مورد به این دلیل عمل سزارین به وسیله پزشک توصیه می‌ شود که احتمال دارد به وسیله ی زایمان طبیعی مشکلات و بیماری‌ های مادر به نوزاد سرایت کرده اما با به دنیا آوردن نوزاد به‌ صورت سزارین می‌ توان از انتقال یافتن هر گونه بیماری یا اختلالی که مادر به آن مبتلا است به نوزاد جلوگیری به عمل آورد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله غذاهایی که بعد از زایمان نباید خورد را مطالعه نمایید )

آیا زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین ؟

فایده های عمل سزارین برای مادر:

  • کاهش یافتن اضطراب مادر در موقع به دنیا آوردن فرزند
  • آرامش بیشتر در موقع زایما
  • کم شدن خطر در جهت برقراری روابط جنسی پس‌ از زایمان .

( در ادامه توصیه می شود مبحث پرستار مادر و نوزاد بعد از زایمان در منزل را مطالعه نمایید )

برخی از مضرات عمل سزارین برای مادر:

زمانی‌ که فردی عمل سزارین را انجام می‌ دهد اگر بخواهد برای بار دوم زایمان داشته باشد به‌ احتمال فراوان باید عمل سزارین را انجام دهد. عوارض عمل سزارین از عوارض عمل زایمان طبیعی بیشتر است. زمان بیشتری را باید برای بهبود یافتن در بیمارستان بستری بود ، دیرتر از زایمان طبیعی بهبود می‌یابد و نیز هزینه‌ های عمل سزارین در مقایسه با عمل زایمان طبیعی بیشتر است .

برخی از مضرات و خطرات عمل سزارین برای نوزاد :

در ادامه مبحث زایمان طبیعی یا سزارین به برخی از مضرات عمل سزارین می پردازیم . کودکانی که با عمل سزارین به دنیا می‌ آیند احتمال مبتلا شدن آن‌ ها به اختلالات ریوی و تنفسی بسیار بالا می‌ رود و به‌ احتمال فراوان در زمان کودکی دچار بیماری آسم می‌ شوند. خطر از دست رفتن جنین در عمل سزارین بسیار بیشتر از زایمان طبیعی می‌ باشد. ممکن است در جریان عمل سزارین بدن نوزاد دچار آسیب و صدمات شود. در کل باید اظهار داشت که به غیر از موارد خاصی که عنوان شد و به دستور پزشک ، عمل سزارین توصیه نمی‌ شود در نتیجه عمل زایمان طبیعی بهتر از عمل سزارین خواهد بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

14 − هفت =

فهرست