تماس
021-66582923
زمان مناسب برای خوابیدن

زمان مناسب برای خوابیدن چه موقع می باشد

زمان مناسب برای خوابیدن زمانی است که از کار و فعالیت روزانه خسته شده ای و مادامی که از هیجانات زندگی کلافه شده ای زیباترین و آرام بخش ترین چیزی که میتواند حالت را سر جایش بیاورد این است که در لحظه ای پلک هایت را بر روی هم بگذاری و فارغ از اتفاقات روز مره خودت را به جریان روزگار بسپاری و برای لحظاتی به خواب بروی.

آری! نه خوردن، نه ورزش کردن و نه مطالعه و هیچ چیز دیگر نمی‌تواند جایگزین این حس خوب شود. شما تنها و تنها با ساعاتی خوابیدن دوباره میتوانی انرژی و توان لازم را برای شروع مجدد بدست آوری، شروع یک روز خوب، شروع یک حس خوب و شروع فعالیت روز مره.

تاثیر خواب کافی بر سلامت جسم و روان :

خواب کافی و زمان مناسب برای خوابیدن در سلامت جسم و روان ما تأثیر بسیاری دارد خصوصاً خواب شب که لازم و واجب بدن است. افرادی هستند که خواب روز را جایگزین خواب شبانه کرده اند و گمان میکنند که این خواب نیاز بدنشان را تأمین می‌کند اما اینگونه نیست و این کار آسیب زیادی به بدن آنها وارد میکند. خواب منظم و به موقع برای تمام گروه های سنی از اهمیت خاص برخوردار است.

از جمله این اهم برای گروه سنی نوجوان بیشتر است که در این دوره اعضای بدن آنها به رشد مناسب می رسند و این رشد ارتباط مستقیم با خواب به اندازه و کافی دارد. به طوری که هورمون های رشد، درست زمانی که آنها در خواب عمیق شبانه هستند ترشح میشوند و از این رو خواب به موقع در این گروه سنی از اهمیت خاصی برخوردار است.

اندازه و زمان مناسب برای خوابیدن:

معمولاً بهترین و مناسب ترین زمان برای خواب بین ۷ تا ۹ ساعت است. در این ساعت بسیاری از هورمون هایی که برای سلامت بدن ضروری هستند ترشح می‌شوند، همچنین در ساعاتی از خواب هورمون های بدن در حال پاکسازی و دفع سموم از بدن هستد.بهترین موقع خوابیدن خواب شبانه است.

برخی از افراد ترجیح میدهند به خاطر سکوت و آرامش شب، در شب فعالیت مورد علاقه شان مانند کتاب خواندن و یا حتی نوشتن را انجام دهند و به جای آن در طول روز بخوابند .که این علاوه بر اینکه مضراتی برای بدن دارد، بلکه شما میتوانید همان آرامشی را که در شب جستجو میکنید در صبحگاه و اول صبح هم ببینید و آن موقع بهترین موقع برای ورزش و یا حتی همان کارهای مورد علاقه تان است.

در ادامه توصیه می شود که مقاله علت کم خوابی و بی خوابی سالمندان را مطالعه نمایید.

روش خوابیدن:

برخی عادت دارند که روی صورت می‌خوابند که این کار باعث می شود که منافذ پوست بسته شود و هوا به طور مناسب به پوست نرسد، بنابر این پوست آسیب می بیند و دچار چین و چروک می شود. همچنین اگر به صورتی بخوابیم که سرمان روبه پایین باشد، این کار هم سبب پف کردن صورت می شود. طی تحقیقاتی که به عمل آمده ثابت شده که خوابیدن به پشت بهترین حالتی است که برای بدن مفید است. در این حالت بهتر است که سرتان بالاتر از بدنتان قرار بگیرد. پیشنها می شود مقاله چگونه خواب راحت داشته باشیم را مطالعه نمایید.

در بحث خواب ما یک خواب کوتاه مدت یا خواب سبک داریم. و یک خواب عمیق که معمولاً خواب عمیق در اوایل شب و خواب سبک دم صبح اتفاق می افتد .ما باید خوابمان را طوری تنظیم کنیم که بتوانیم از خواب عمیق بهره ببریم و همش در حالت خواب سبک نباشیم، چون بدن در حالت خواب عمیق به بازسازی سلول ها می‌پردازد.


اینکه تصور کنیم حتی اگر خوابمان نمی آید، بازهم سعی کنیم که زور به رختخواب برویم و بخوابیم ، تصور غلطی است زیرا بدن باید آمادگی لازم برای خواب را داشته باشد و ما احساس نیاز به این خواب را کاملاً به وضوح در خودمان ببینم به صورتی که مثلا چشمانمان خسته است، خمیازه می کشیم و یا بی انرژی و بی‌حالیم، پس بهتر است که شب هر موقع احساس نیاز به خواب کردیم بخوابیم اما صبح سعی کنیم که زود تر از خواب بیدار شویم تابه مرور زمان چرخه خواب ما تنظیم شود.

زمان مناسب برای خوابیدن چه موقع می باشد

چه کار هایی قبل از خواب ‌انجام دهیم:

سعی کنیم که دو ساعت مانده به زمان خواب نوشیدنی هایی مثل قهوه و چایی را که سبب کم خوابی میشود را استفاده نکنیم.سعی کنیم زمان خواب منظم و مشخصی داشته باشیم که هر شب سر آن ساعت مشخص بخوابیم. معمولاً کمتر از ۶ تا ۸ ساعت نخوابیم و بیشتر از این ساعت هم معمولاً جز آدم های پرخواب محسوب می شویم.

سعی کنیم قبل از خوابیدن کمی راه برویم، پیاده روی به خواب راحت کمک میکند. سعی کنیم سر زمان مشخص بیدار شویم تا سیستم خواب و بیداری ما منظم شود و عادت کنید، شب ها نه خیلی شکمتان پر باشد و نه گرسنه باشید. اگرهم کم‌خوابی دارید،سعی کنید که در طول روز نخوابید تا بتوانید شب به راحتی بخوابید.

در ادامه توصیه می شود مقاله تاثیر نوشیدن شیر قبل از خواب را مطالعه کنید.

اثرات کم‌خوابی :

در بالا به زمان مناسب برای خوابیدن اشاره ای کرده ایم ما می خواهیم در ادامه نکات و اثرات منفی در کم خوابی را برای شما شرح دهیم که این اثرات شامل :

  • کم خوابی تأثیرات منفی زیادی بر جسم و روح انسانها می گذارد از جمل اینکه وزن زیاد می‌تواند یکی از عوارض کم خوابی باشد .کمبود خواب سبب ترشح هورمون هایی در بدن می شود که اشتها را زیاد میکنند و همین امر سبب چاقی مفرط می شود.
  • بیخوابی و کم خوابی میتواند تأثیر منفی بر روی دانش آموزان داشته باشد. کم خوابی باعث کاهش تمرکز و درنتیجه افت تحصیلی دانش آموزان می شود.
  • کم خوابی سبب افزایش استرس و اضطراب در بین افراد میشود و آرامش آنها را مختل میکند.
  • کم خوابی به طور کامل سبب کاهش انرژی و روحیه وحس نشاط در بین افراد میشود و همین امر سبب می شود که افراد حوصله و انرژی لازم را برای فعالیتهای سرگرم کننده در خانواده را نداشته باشند و در نهایت روابط خانواده رو به سردی می‌رود . هیچ بچه ای دوست ندارد زود به رختخواب برود و صبح زود بیدار شود اما همین کم خوابی و دیر خوابیدن ها به طور مستقیم روی رشد او تأثیر منفی می‌گذارد.

نتیجه :

به طور کلی باید آگاه باشیم که خواب در چرخه رشد و زندگی اهمیت بسیاری دارد. از این رو لازم است که برای خواب خودمان ارزش قائل شویم. سعی کنیم به زمان مناسب برای خوابیدن اهمیت دهیم . همچنین سعی کنیم هرچه به ساعات پایانی شب نزدیک می شویم، ذهن را آرام و آماده خواب کنیم از انجام دادن کارهایی که هیجان زیاد دارند دوری کنیم.

فیلم های هیجان انگیز و اکشن را در ساعات پایانی شب نبینیم. زیرا همان قدر که میزان و اندازه خواب مهم است کیفیت آن نیز مهم است اینکه شما در ساعات مفیدی که خوابیده اید،خواب آرامی داشته آید یا اینکه کلاً در حالت خواب و بیدار بوده اید و خستگی همچنان به تنتان مانده است؟ همه و همه در آرامش ما و سلامت ما مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × دو =

فهرست