تماس
021-66582923

زمان مناسب برای ناخن گرفتن و علت شکستن ناخن ها

پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

ما در این مقاله می خواهیم علت شکستن ناخن ها و همچنین زمان مناسب برای ناخن گرفتن را به شما عزیزان توضیح دهیم . امید است این مطالب برای شما مفید واقع باشد.

دلایل مهم برای شکننده شدن ناخن ها :

شکسته شدن ناخن ها در میان افراد بسیار رایج است به خصوص در میان خانم های بین چهل تا پنچاه ساله به وفور دیده می شود از مهمترین دلایلی که باعث می شود ناخن ها بشکند این است که دست ها بر اثر شوینده هایی که حالت قلیایی دارند خشک می شوند و باعث خشکی ناخن ها و در نتیجه شکستن آنها می شود که با یک ضربه ریز و یا برخورد کردن ناخن با وسایل ایجاد می شود از دیگر دلایل شکستن ناخن ها می توانیم به ارثی بودن، کم خونی، عدم روی وکم بودن آهن در بدن اشاره کرد.

در جوامع امروزی اهمیت ویژه ای برای زیبایی ناخن ها به خصوص در میان بانوان داده می شود از جمله کاشت ناخن و مانیکور کردن که این خود می تواند دلیلی دیگر بر شکننده شدن ناخن ها باشد. برای زیبا سازی ناخن ها زمانی که از لاک های متفاوت استفاده می شود باعث می شود گردش خون در میان ناخن ها کم شود در نتیجه خشک و شکننده خواهند شد.

خانم ها برای جلوگیری از شکننده بودن ناخن های خود اقدامات زیادی را انجام می دهند تا بتوانند کلسیم لازم را به ناخن های خود برسانند زیرا تصور آنها این است که عدم کلسیم باعث شکستگی ناخن های آنها می شود در صورتی که کلسیم موجود در ناخن ها تنها یک درصد می باشد و آن هم در خشکی و شکننده بودن ناخن ها خیلی دخیل نمی باشد.

توصیه های لازم برای پیشگیری از شکستن ناخن ها :

در ادامه این مبحث پیشنهاد می شود مقاله آموزشی درمان خانگی فرو رفتن ناخن پا در گوشت را حتما مطالعه نمایید ))

  • کوتاه نگه داشتن ناخن ها آن هم به صورت4گوش زیرا اگر این گونه کوتاه شوند شکنندگی آنها کمتر می شود
  • اطراف ناخن را همیشه چرب و مرطوب نگه دارید.
  • ناخن ها درصدی از آن را آب تشکیل می دهد روزانه 8لیوان آب بنوشید.
  • خیلی زیاد از شوینده ها استفاده نکنید : زیرا چربی ناهن ها را کم می کند و باعث شکنندگی آنها خواهد شد توصیه می شود اگر زیاد دست های خود را می شویید از دستکش های نخی و پلاستیکی استفاده کنیدکه دست شما زیاد عرق نکند زیرا اگر فقط از دستکش پلاستیکی اسفاده کنید باعث تعریق دست و رطوبت و شکنندگی ناخن ها می شود.
  • پنج درصد از مواد تشکیل دهنده ناخن ها چربی هستند اگر میزان چربی در ناخن ها کاهش پیدا کند سبب شکنندگی ناخن می شود.

نکته : هر چقدر ناخن های شما انعطاف پذیر و نرم باشد درصد شکنندگی آنها بالاتر می رود توصیه می شود خیلی از لاک برای زیبایی ناخن ها یتان استفاده نکنید زیرا زمانی که قصد پاک کردن آنها را دارید میزان آب و چربی در ناخن ها را کمتر می کنید.

پروتئین تشکیل دهنده قسمت بیشتر ساختار ناخن ها :

چیزی که درصد بالایی از مواد تشکیل دهنده ناخن ها را ایجاد می کند وجود پروتئین می باشد اگر مواد غذایی که مصرف می کنید از پروتئین لازم برخوردار باشد به مراتب شما ناخن های زیباتری خواهید داشت اگر قسمت ناخن های شما دارای خط های سفید رنگی باشدنشان دهنده آن است که پروتئین در ناخن شما کاهش یافته بنابراین برای داشتن ناخن های زیبا که حالت سفت و محکم داشته باشید باید پروتئین مصرف نمایید.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی راه های ترک ناخن جویدن در بزرگسالی را حتما مطالعه نمایید ))

زمان مناسب برای ناخن گرفتن :

بهترین زمان مناسب برای گرفتن ناخن ها که آسیب به آن ها وارد نشود زمانی است که شما تازه از حمام بیرون آمده اید زمانی که از حمام می آیید ناخن های شما نرم و انعطاف پذیر می شود و به راحتی کوتاه می شوند.

ناخن گرفتن در چه مواقعی منع شده است ؟

شب ها زمان مناسبی برای ناخن گرفتن نمی باشد و از نظر علمی بسیار منع شده است و دلیل آن این است که هنگام شب کلسیم تمام بدن در قسمت نوک انگشتان یعنی در ناخن ها جمع می شوند و صبح ها با گردش جریان خون کلسیم جمع شده در ناخن ها به کل بدن به گردش در می آید بنابراین شب ها اگر ناخن های خود را کوتاه کنید کلسیم را از بدن خود خارج می کنید و به همین شب ها برای ناخن گرفتن منع شده است.

چه نوع مواد غذایی برای قوی شدن ناخن ها مناسب است ؟

مواد غذایی که سرشار از پروتئین، ویتامین های گروه بی، زینک و آهن باشد می تواند بهترین نوع مواد غذایی در رشد ناخن ها محسوب شود این مواد مغذی را می توانیم در غذاهایی مانند برنج قهوه ای، آجیل، غلات، شیر، میوه و سبزیجات مصرف کنیم.

مصرف ویتامین های سی و بی : مصرف ویتامین سی باعث می شود جذب آهن در بدن بالاتر رود که برای رشد ناخن ها بسیار موثر می باشد و همچنین ویتامین ای برای رشد و تقویت ناخن ها مناسب است و باعث می شود جریان گردش خون بالاتر برود و ناخن ها محکم تر شوند کمبود ویتامین بی 12 در بدن باعث تغییر شکل یافتن ناخن ها می شود از این رو با صرف ویتامین بی 12 ناخن های سالم و زیبایی را داشته باشید.

مصرف روی در رشد ناخن ها : روی یکی از مواد مهم اجزای ناخن می باشد که کمبود آن روی ناخن ها اثراتی را خواهد گذاشت این مواد مغذی برای اینکه بتواند بهتر جذب شود به ویتانین بی 6 نیاز دارد این مواد را میتوانید از طریق گوشت قررمز و مرغ و ماهی برای بدن خود تامین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × یک =

فهرست