تماس
021-66582923

همان طور که می‌ دانید نوزادان دارای ناخن های بسیار نرم نازک هستند و گرفتن آن ها کمی دقت و ظرافت می خواهد از این رو یکی از دغدغه های ذهنی مادران گرفتن ناخن نوزادشان می باشد و تعدادی از مادران به خاطر نرمی آن از گرفتن ناخن نوزاد شان خود داری می‌ کند. اما باید  بدانید گرفتن ناخن نوزاد لازم است زیرا می تواند تیزی هایی را در بر داشته باشد که بتواند سر و صورت خود را زخمی کند. ما در این مقاله قصد داریم در مورد زمان گرفتن ناخن نوزاد مطالبی را به شما عزیزان ارائه بدهیم اگر صاحب یک نوزاد هستید  و نگرانی هایی را در این زمینه دارید تا پایان بحث ما را دنبال کنید .

کوتاه کردن ناخن نوزاد :

ناخن نوزادان رشد خوبی دارد و خیلی سریع رشد می کند از این رو لازم است مادران و افرادی که وظیفه نگهداری از نوزاد را برعهده دارند در طول هفته حتما دو بار ناخن نوزادشان را کوتاه کنند. اگر این کار برایتان کمی سخت است می‌ توانید از یک فرد مجرب مانند مادرتان کمک بگیرید تا رفته رفته تجربه آن را به دست بیاورید توصیه می‌ شود اگر نوزاد شما دست های خود را مشت می کند به زور مشت  او را برای ناخن گرفتن باز نکنید و زمان گرفتن ناخن نوزاد را در وقت دیگری انجام دهید .

چگونگی انجام ناخن‌ گرفتن  :

بهترین زمان گرفتن ناخن نوزاد موقعی است که در خواب است و یا تازه از حمام بیرون آمده است زیرا در این هنگام ناخن های او حسابی آب خورده و بسیار نرم شده است از این رو گرفتن آن راحت تر می باشد برای انجام این کار باید نوزاد را در جایی قرار بدهید که به اندازه لازم نور باشد که بتوانید به راحتی ناخن را ببینید سپس از قیچی و یا ناخن گیر مخصوص نوزاد برای این کار استفاده نمایید سعی کنید قسمت نوک انگشتان او را  دور تر از ناخن کمی فشار دهید تا پوست او خراش بر ندارد سپس ناخن های او را به تناسب با شکل ساختاری ناخن کوتاه کنید و بعد از آن سوهان روی آن بکشید تا لبه های آن صاف صاف شود .

نکته:

 هرگز با ناخن گیری که برای خود استفاده می کنید ناخن نوزادتان را با آن کوتاه نکنید زیرا اگر خراش روی پوست ناخن نوزادان وجود بیاورید ممکن است آلودگی و میکروب از طریق ناخن گیر به نوزاد منتقل شود پس از ناخن گیر مخصوص نوزاد استفاده کنید .

(( در ادامه این مبحث توصیه می شود مقاله آموزشی خطرات خوابیدن نوزاد بر روی شکم را حتما مطالعه نمایید ))

در صورتی که انگشت نوزاد زخم شد چه باید کرد ؟

در صورتی  که ناخن نوزاد خود را زخمی کرده باشید باید سریعا آن قسمت را با آب سرد شستشو بدهید و با یک دستمال تمیز  روی آن را کمی فشار دهید تا خون آن بند بیاید هرگز از چسب یا بانداژ روی انگشت استفاده نکنید زیرا با بردن انگشت به سمت دهان می تواند خفگی را برای نوزاد به همراه داشته باشد اگر خونریزی و زخم شدید باشد طوری  که با فشار دادن خون ها قطع نشود باید نزد پزشک ببرید .

نباید ها در زمان گرفتن ناخن نوزاد :

 بسیاری از والدین زمانی که ناخن بلند و تیز نوزاد خود را مشاهده می کنند در عین حال وسیله لازم برای گرفتن ناخن در دسترس ندارند تصمیم می‌ گیرند ناخن نوزاد خود را به دلیل نرم بودن، آن را با دندان بگیرند و یا با دست جدا کنند لازم است بدانید این دو کار را هرگز نباید انجام دهید زیرا بریدن ناخن با دندان می‌ تواند باعث عفونت ویروسی شود که به نوزاد منتقل می‌ شود و هم این که اگر را با دست جدا کنید باعث می‌ شود رشد ناخن نوزاد متوقف شود از این رو برایش دردناک می‌ شود پس هرگز در صورت نداشتن ابزار مناسب از این کار پرهیز کنید .

(( در ادامه این مبحث توصیه می شود مقاله آموزشی آیا قطره بینی برای نوزاد مضر است ؟ را حتما مطالعه نمایید))

توصیه های لازم در زمان گرفتن ناخن نوزاد :

 ۱) توصیه می شود تا قبل از یک ماهگی هرگز ناخن نوزاد خود را کوتاه نکنید در صورتی که ناخن او تیز است و صورت خود را زخم می کند از دستکش برایش استفاده کنید

۲)  زمان گرفتن ناخن نوزاد حتماً قیچی ناخن را که می خواهید استفاده کنید را ضد عفونی  نمایید

۳) ناخن های نوزاد را خیلی از ته نگیرید و گوشه های آن را گرد نکنید زیرا با رشد مجدد ناخن احتمال دارد ناخن داخل گوشت نوزاد فرو برود .

گرفتن ناخن در بیداری نوزاد  :

اگر قصد دارید ناخن نوزاد خود را هنگامی که بیدار است بگیرید به دلیل جنب وجوش زیادی که نوزاد دارد از کسی کمک بگیرید تا او را بگیرد تا کمتر تکان بخورد و شما راحت تر بتوانند این کار را انجام بدهید اما اگر تنهایی کار را انجام می دهید می باید نوزاد را روی یک میز بنشانیو طوری که کمرش به شما تکیه داده شود سپس دست چپ  خودتان را در ناحیه شکم نوزاد قرار دهید و او را نگهدارید سپس با دست چپ ناخن های نوزاد خود را یکی یکی نگه دارید و با دست راست کوتاه کنید برای گرفتن ناخن دست دیگر نوزاد این کار را برعکس انجام دهید یعنی دست راست خود را روی شکم قرار بدهید و با دست راست ناخن را نگه دارید و با دست چپ آن را کوتاه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک × 2 =

فهرست