تماس
021-66582923

زندگی با والدین سالمند همراه با روشهای نگهداری

پرستار سالمند, پرستاری در منزل
2 دیدگاه
زندگی با والدین سالمند و احترام

زندگی با والدین سالمند و طرز رفتار با والدین در دوران سالمندی تا حد زیادی به این موضوع بستگی دارد که شرایط خانوادگی که آنها در آن بسر میبرده اند چگونه بوده است. هدف کارشناسان مرکز مراقبت پرستاری سالمندان ( موسسه آتیه پرستاران سلامت ) از تهیه این گزارش کمک به خانواده های محترم مخصوصا افرادی که وظیفه مراقبت و نگهداری از سالمند خود را بر عهده دارند می باشد. پس لطفا تا پایان مبحث ما را همراهی نمایید.

زندگی والدین سالمند تحت تاثیر دوران گذشته می باشد

اگر فرزندان در گذشته در خانواده ای که بزرگ شده اند روابط عاطفی خوبی با والدین خود داشته اند و از نظر عاطفی مشکلی نداشته باشند در دوران سالمندی میتوانند با مهربانی با والدین سالخورده خود رفتار کنند. این فرزندان احساس قدر شناسی دارند و سعی میکنند هر کاری از دست شان برمی آید برای والدین سالخورده خود انجام دهند.

اما بلعکس اگر فرزندان در دوران کودکی دچار خلاء عاطفی باشند و از طرف والدین خود تنبیه جسمانی و سرزنش شده باشند در دوران سالمندی والدین نسبت به مراقبت و نگهداری از آنها وابستگی عاطفی ندارند و نمیتوانند عشق و علاقه خود را به آنها بدهند زیرا چیزی از والدین خود دریافت نکرده اند.

بسیاری از فرزندان تمایل دارند پدر و مادر خود را نزد خویش نگه دارند زیرا دیدگاه خوبی نسبت به خانه سالمندان ندارند و یا شاید به دلیل اینکه توانایی پرداخت مالی آن را به خانه سالمندان ندارند ترجیح میدهند با هزینه های کمتر والدین خود را نزد خویش نگه دارند.

خوش خلقی در دوران سالمندی:

اگر همه در سنین جوانی به این موضوع فکر بکنند که چگونه در زمان سالخوردگی دوران خوبی را با اخلاق خوب سپری کنند میتوانند کارهایی را انجام دهند که مانع از بروز مشکلات در دوران سالمندی باشد. زیرا سالمندان در این دوران وابستگی به فرزندان خود پیدا میکنند و نیازمند مراقبت و پرستاری از آنها هستند.

به طور کلی باید از نظر روحی خود را برای دوران سالمندی آماده کنیم. سعی داشته باشیم ناراحتی های پیش آمده را زود فراموش کنیم و اینکه اگر یاد بگیریم بعضی شکست ها و ناموفقیت ها را از جنبه های دیگر جبران کنیم، راحت تر میتوانیم به زندگی ادامه دهیم.

اهمیت و زندگی با والدین سالمند از نظر فرهنگ دینی در ایران:

درفرهنگ ما ایرانی ها بر اهمیت سالمندان بسیار توصیه شده است و بزرگداشت سالمندان امری ساده و پیش پا افتاده محسوب نمیشود. ادیان ها متذکر میشوند که همواره به والدین خود در دوران سالمندی توجه کنید و طوری رفتار نکنید که باعث آزردگی خاطر آنها شوید.

سالمندی یک رکن اساسی و مهم در خانواده به حساب میاید و میتواند گرما بخش محور زندگی باشد. وجود سالمند در خانوده باعث وفور نعمت الهی میشود. بنابراین با وجود اینکه این افراد با کهولت سن تغییرات رفتاری از خود بروز میدهند، در نتیجه فرزندان باید راه و روش مقابله با این رفتار و زندگی با والدین سالمند را بدانند.

(( در ادامه این مبحث پیشنهاد میشود مقاله 10 مورد از فواید مراقبت از سالمندان در منزل را حتما مطالعه نمایید ))

نگهداری از سالمندان در منزل همراه با احترام

روش های نگهداری و زندگی با والدین سالمند :

نگهداری و مراقبت از سالمندان راه و روشهای خود را دارد .در ادامه این مبحث ما سعی کردیم با کمک کارشناسان مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت به تعدادی از نکات مهم زندگی با والدین سالمند و روشهای مراقبت و نگهداری از آنها را برای شما عزیزان شرح دهیم اگر فردی هستید که وظیفه پرستاری و نگهداری از سالمند را برعهده دارید بهتر است روشهای زیر را حتما در مراقبت از سالمند خود رعایت نمایید. این روشها شامل:

1)صبور باشید و قدرت تحمل خود را بالا ببرید:

افراد سالمند احساس میکنند نظراتشان برای دیگران بی اهمیت است به آنها اجازه دهید عقاید خود را بیان کنند در ظاهر شاید موافق با نظرات آنها نباشید ولی مخالفت خود را بروز ندهید در مقابل تند خویی آنها آرامش نشان دهید وبحث نکنید.

2)یادگیری سعه صدر:

چون والدین مسن از انجام بسیاری از کارها درمانده هستند سعی دارند آن را به فرزندان خود محول کنند و تفکر آنها این است که فکر میکنند اگر این را به شما محول کنند باعث موفقیت شما خواهد شد و این یک حس خوشایندی در والدین ایجاد میکند بنابراین شنیدن حرف های آنها و عمل کردن به دستوراتشان بسار مهم است حتی اگر مخالف نظر شما باشد.

3)لبخند بزنید و ابراز شادمانی کنید:

وقتی فرزندان این حس به آنها دست میدهد که تلاش هایی که برای والدین خود میکنند بی نتیجه و بیهوده است در این لحظه سعی کنید افکار منفی را از ذهن بیرون کنید و لبخند بزنید زیرا با این کار هم میتوانید تنش ها را از خود دور کنید هم به والدین میفهمانید که خاطره آنها را در ذهن حفظ میکنید.

4)ابراز همدلی و هم صحبتی:

فرزندان باید در مواقعی که از لحاظ فکری آزاد هستند وآرامش دارند وقت بیشتری را با والدین خود بگذرانند وبا آنها به هم صحبتی بپردازند ودر مورد خاطرات گذشته صحبت کنند این مورد برای والدین سالمند بسیار جذاب است و احساس مفید بودن میکنند.

5)دور ماندن از والدین برای چند روز:

لازم است برای چند روزی از والدین خود دور بمانید و از بستگان یا خواهر یا برادران دیگر خود بخواهید چند روزی از والدین مراقبت کنند زیرا این کار باعث میشود به کارهای شخصی و مورد علاقه خود بپردازید و صبوری را در خود تقویت کنید تا بتوانید رفتارهای مناسبی با والدین خود داشته باشید.

(( در ادامه پیشنهاد می شود برای اطلاع بیشتر مقاله چگونه از سالمندان خود مراقبت کنیم ؟ را حتما مطالعه نمایید ))

زندگی با والدین سالمند در منزل یا خانه سالمندان:

با متذکر شدن نام خانه سالمندان بی مهری فرزندان و قضاوت های تند و آزار دهنده به ذهن میاید در ایران اکثرا به فرزندانی که والدین خود را به خانه سالمندان میسپارند روی خوشی نشان نمیدهند و فرزندان آنها را قدر نشناس تلقی میکنند.

اما همیشه این موضوع قابل عمومیت نیست و ممکن است فرد سالمند بخاطر بیماری هایی که دارد فرزندانشان نتوانند به صورت کامل و مستمر از آنها مراقبت کنند و والدین خود را نیازمند مراقبت و پرستاری تمام وقت میدانند از این رو به خانه سالمندان روی میاورند.اما بسیاری از خانواده ها نیز هستند که بجای استفاده از خانه ی سالمندان از پرستار منزل برای مراقبت از سالمندشان استفاده می کنند .

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • واقعا سخته تنها زندگی با یکی از والدین سالمند که خاطرات خوبی باهاش نداری

    منم بیشتر عصبانی میشم

    هیچ یک از اعضای خونواده م مایل نیستن باهاش مدتی باشن تا من استراحت کنم حتی مسافرتی داشته باشم

    واقعا خیلی خسته م

    کاش راهکاری های برای تحمل این مادر یا پدر سالمند میدادین که خاطره کتک کاری، فحش و ناسزاگویی و تحقیر ازش داریم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × 1 =

فهرست