تماس
021-66582923

چرا سرماخوردگی در چشایی تاثیر می گذارد ؟

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستار کودک
بدون دیدگاه
چرا سرماخوردگی در چشایی تاثیر می گذارد ؟

ارتباط سرماخوردگی و چشایی مبحثی است که امروز می خواهیم راجعب آن نکات مهم و ارزشمندی را برای شما کاربران عزیز شرح دهیم . زمانی که هر شخصی چیزی را در دهان شروع به جویدن یا نوشیدن می کند یک سری از سلول های حسی درون مخاط دهان به تحریک وا داشته می‌ شود .

این سلول‌ ها روی قسمت های پرزی زبان و قسمتی در لایه‌ های گلو و همچنین در سقف دهان موجود می باشد مقدار این سلول ها در دوران جوانی بسیار زیاد است اما با افزایش سن این تعداد کم تر می شود وقتی با خوردن چیزی سلول ها و مولکول های چشایی شروع به تحریک شدن می کند عصب های مربوط به حس چشایی این تحریکات را به طرف مغز می‌ فرستد و در آن جا هر کدام با طعم خاص خود مجزا می گردند .

اختلال در چشایی :

بعضی از اشخاص دچار اختلال در چشایی می‌ شوند این افراد علی رغم تصور اشتباه دچار عارضه ی بویایی می شوند زیرا وقتی غذایی می خورند بوی حاصله از آن از راه گلو و بینی باعث تحریک حس بویایی می‌ شود اگر این راه انسداد پیدا کند یعنی به دلایل مختلف این مسیر مسدود شود بو به سلول‌ های داخل بینی نمی‌ رسد و فرد نمی‌ تواند طعم و مزه غذا را بچشد.

دلایل از دست دادن حس چشایی چیست ؟

  • به وجود آمدن عفونت در سیستم تنفسی و داخل گوش میانی و سرماخوردگی
  • استفاده از پرتو درمانی برای درمان سرطان
  • تاثیر مواد شیمیایی
  • آسیب وارد شدن به قسمت سر
  • انجام عمل های جراحی در بینی و گوش و گلو

ضمن اطلاع پیدا کردن از موارد از دست دادن چشایی که در موارد بالا گفته شد ما می خواهیم در مورد یکی از این موارد یعنی عفونت و سرماخوردگی که در چشایی تأثیر می‌ گذارد و اختلالاتی را در آن ایجاد می‌کند صحبت کنیم .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله راه های تقویت حس چشایی را حتما مطالعه نمایید ))

چرا سرما خوردگی در چشایی تاثیر می گذارد ؟

یکی از مواردی که در دوران سرما خوردگی به وجود می‌ آید و تحمل آن بسیار سخت می باشد حس نکردن و عدم چشایی می باشد زمانی که سرما خوردگی به وجود می‌ آید ویروس های زیادی روی بدن ما تأثیر می‌ گذارد و معمولاً بین ۲ تا ۴ روز به حالت انسداد بینی ،بدن درد ، سرفه و گلو درد قرار می‌ گیریم .

بروز سرما خوردگی ضمن این که حوصله و شادمانی افراد را می گیرد می تواند حس چشایی را نیز از آن ها بگیرد حال می خواهیم بدانیم چرا سرماخوردگی در چشایی تاثیر می گذارد ؟

دلیل عدم چشایی در سرما خوردگی این است که گلبول های سفید بدن در مواجه شدن با ویروس های عفونی سرماخوردگی یک مواد شیمیایی تولید می‌ کند که این مواد شیمیایی روی مخاط بینی تاثیر می‌ گذارد و آن ها را دچار التهاب می‌ کند در نتیجه حس چشایی در افراد سرما خورده از بین می رود.

ارتباط مستقیم حس بویایی و چشایی:

لازم است بدانید بین حس بویایی و چشایی افراد ارتباط مستقیمی وجود دارد یعنی اگر شخصی دچار عدم حس چشایی شود به مراتب حس بویایی خود را نیز از دست خواهد داد زیرا زبان که عضو اصلی مزه و چشایی افراد می باشد می تواند مزه شیرینی ، تلخی ،ترشی و شوری را حس کند حس بویایی در ادامه روند حس و مزه غذا تولید می شود در نتیجه زمانی که در دوران سرماخوردگی دچار گرفتگی بینی شده باشیم نمی‌ توانیم به خوبی طعم غذاها را حس کنیم .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی بدن درد ناشی از سرماخوردگی را حتما مطالعه نمایید))

در چه زمانی عدم حس چشایی جای نگرانی دارد ؟

در بعضی از افراد حس چشایی بعد از سرماخوردگی کلاً دچار آسیب می‌ شود و از دست می‌ رود این عارضه به دلیل این است که سلول های عصبی در بینی و زبان التهاب شدیدی پیدا کردند حالا اگر حس چشایی شما از دست برود و طعم هایی که طبیعی نیستند را در دهان احساس کنید و نگرانی در این مورد داشته باشید باید حتماً نزد پزشک بروید زیرا عدم حس چشایی ممکن است اگر در طولانی مدت ادامه داشته باشد باعث کم خوری و به وجود آمدن سوءتغذیه در افراد گردد .

چگونگی تشخیص عدم چشایی :

پزشک گوش و حلق و بینی میزان غلظت مزه که یک شخص می تواند تشخیص بدهد را بررسی می‌کند و از بیمار می‌ خواهد مزه های مختلف را بچشد و میزان غلظت آن‌ ها را تغییر می‌ دهد و هر سری جداگانه آن ها را مورد بررسی قرار می‌ دهد و ضمن معاینه بدنی و بررسی بهداشت دهان و دندان به تشخیص و شناسایی عدم چشای وی می پردازد .

چگونه حس چشایی که مختل شده مجدد برمیگردد ؟

زمانی که علت عدم چشایی توسط دکتر تشخیص داده شود می توان این حس را از طریق علت به وجود آمده‌ آن درمان کرد به طور مثال اگر به دلیل بروز بیماری باشد با مصرف دارو بر می گردد اگر مربوط به مشکلات دهانی و بهداشت باشد که ضمن رعایت بهداشت می توان حس آن را به خود باز گردانید و در گاهی موارد می توانید با اضافه کردن نمک و شکر بیشتر به غذا و استفاده از ادویه جات معطر حس چشایی متفاوتی را احساس کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهارده + یک =

فهرست