تماس
021-66582923
سلامت جسم سالمندان

راه های سلامت جسم سالمندان با پرستاران سالمند

 همه ما انسان ها یک روز به دنیا می آییم و پس از گذشت سالیان سال به سن پیری یا سالمندی میرسیم. نوع زندگی ما در این مدت طولانی خیلی اهمیت داردزیر تاثیرات آن را در سالمندی خواهیم دید. نوع تغذیه مهمترین عامل در سلامت جسم هر انسانی است و از شاخصه‌های بارز در سلامت جسم سالمندان به شمار می‌رود. نه تنها تغذیه در سلامت جسم سالمند خیلی مهم است بلکه نحوه زندگی کردن، شرایط اقتصادی، نوع شغل، نوع وسیله نقلیه و….. همه در سلامت انسان ها در دوران پیری تاثیر گذار هستند.

نقش پرستار سالمند در سلامت جسم و روح سالمندان

امروزه تنهایی و ناتوان بودن تاثیر بسیاری در روح و روان و حتی جسم انسان ها می گذارد حال اگر در دوره سالمندی باشید این تاثیرات دوچندان می شود. امروزه بسیاری از سالمندان برای مقابله با مشکلات ناتوانی و تنهایی اقدام به استخدام یک پرستار سالمند در منزل می کنند این پرستاران با ارائه کلیه خدمات پرستاری و مراقبتی از سالمندان باعث می شوند که سالمند زندگی خوبی را به دور از استرس و ناراحتی سپری نماید.

اما یکی از وظایف اصلی پرستاران سالمند توجه به سلامت جسم سالمند می باشد که این پرستاران باید شبانه روز از سالمند مراقبت نمایند تا سلامت جسم آنها دچار مشکل نشود. اما این پرستاران چه نکاتی را باید انجام دهند که سلامت جسم آنها تضمین شود. در ادامه با این راه ها آشنا می شویم.

تغذیه و سلامت جسم سالمندان

همانا جسم انسان مانند زمین پاکی است که اگر به  اندازه به آبادانی و آبیاری آن پرداخته شود، این آبادانی در سالمندی هم متداول می‌شود و ثمرات فراوانی دارد. تغذیه درست سالمندان باعث سلامت جسم آنها می شود. خوردن به اندازه پروتئین، کلسیم، غلات وسبزیجات در سلامت جسم سالمند تاثیرات فراوانی دارد و باعث می‌شود که جسم آنها دچار مشکل نشود. پس یک پرستار و مراقب سالمند باید اهمیت زیادی به تغذیه سالمند خود بدهد. در زیر مواردی می باشد که بنا بر توصیه کارشناسان آتیه پرستاران سلامت تهیه شده و پیشنهاد می شود پرستاران از این مواد غذایی حتما در برنامه غذایی سالمندان قرار دهند.

1- سبزیجات:

سبزیجات سرشار از فیبر هستند و سالمندان از سبزیجات باید در تغذیه خود استفاده کنند تا دستگاه گوارش آنها دچار مشکلاتی مانند: یبوست، سنگینی معده ،ترش کردن معده، رفلاکس، و غیره…. نشود. لازم به ذکر است که این سبزیجات باید بخارپز شوند و به‌طور خام مورد استفاده قرار نگیرد. استفاده خام سبزیجات برای سالمندان مضر است ،زیرا آنها دارای معده های ضعیفی هستند.

2- کلسیم :

کلسیم نیز در سلامت سالمند موثر است. سالمندان باید در هفته چندین بار از مواد غذایی کلسیم دار استفاده کنند، تا با کوچکترین ضربه یا زمین خوردن دچار شکستگی استخوان نشوند. مواد غذایی کلسیم دار، مانند: شیر و پنیر محلی، بادام درختی، سنجد، لوبیا کشاورزی.

 3- خوردن سویق( آرد گندم و جو بو داده شده)با روغن زیتون :

ای ماده غذایی باعث می شود که استخوان ها استحکام پیدا کنن.د به سالمندان توصیه می شود که برای سلامت استخوان هایشان از این معجون غافل نشوند.

4- پروتئین ها:

پروتئین ها مواد مغذی هستند که تاثیر فراوانی در سلامت جسم سالمند دارند مانند: گوشت های گرم، تخم مرغ، حبوبات و غیره….

 خوردن گوشت به سالمندان توصیه میشود، چون خوردن گوشت بینایی و شنوایی را افزایش میدهد. خوردن گوشت با تخم مرغ باعث افزایش توان جنسی در آنها می‌شود، پس ضعف بدن را از بین می‌برد و اخلاق را نیکو می‌کند (به علت خون سازی که در گوشت وجود دارد کمبود آهن نیز در سالمندان جبران می شود.)

  شغل و سلامت جسم سالمند

انواع شغل ها در سلامت ما انسان ها بی تاثیر نیستند. بعضی از شغل ها عوارضشان را در پیری نشان می‌دهند. مثلا افرادی که در معدن کار می کنند باعث خراب شدن ریه و پوستشان در سالمندی میشود. این افراد باید تمام نکات ایمنی و بهداشتی را در هنگام کار در معدن رعایت کنند، تا در سالمندی عوارض کمتری را ببیند. و یا شغل هایی مثل: برق کاری، نجاری، کارگری و غیره… برای سلامت این افراد در سالمندی باید تمام نکات ایمنی و بهداشتی رعایت شود.

لازم به ذکر است که شغل های نامبرده برای سالمندان مناسب نیست. اما متاسفانه خیلی از افراد سالمند جامعه مجبورند که حتی، در سالمندی هم به این شغل ها روی آورند. پس باید تمام نکات را در هنگام کار رعایت کنند تا سلامت  جسم آن ها تضمین شود.

نکات بهداشتی و سلامت جسم  سالمند

سلامت دهان ودندان : پرستاران سالمند و خود سالمندان حتما باید به موضوع دهان و دندان توجه خاصی داشته باشند.پرستاران و مراقبین سالمند حتما سعی کنند که حداقل یک بار صبح و یک بار در شب سالمندشان دندان هایشان را مسواک زده و خلال کنند، زیرا مسواک زدن باعث روشنی چشم، رفع بوی بد دهان،  سفید کردن دندانها، رفع فساد و خرابی دندانها، محکم کردن لثه، زیاد کردن حافظه و خوش رویی آنها می شود.

سالمندان باید هر بار که از خواب بلند می شوند مسواک بزنند و هر بار هم که خواستند بخوابند باز هم مسواک بزنند تا سلامت دهان و دندان آنها تضمین شود.

سلامت عمومی بدن و جسم سالمند

یکی دیگر از موارد مهمی که پرستاران منزل و یا مراقبین سالمند باید مورد توجه قرار دهند سلامت عمومی بدن سالمندان می باشد که شامل قند خون، چربی، قلب و عروق، پروستات، تیروئید، دستگاه گوارش و غیره می باشد. سالمندان باید هر ۶ ماه یکبار چکاب کاملی از بدن خود بدهند تا از بروز بیماریها در بدن شان  جلوگیری به عمل آورند.

تفریحات سالم در سلامت جسم سالمند

یکی دیگر از علل فرسودگی جسم افراد سالمند استفاده نکردن درست از تفریحات و سرگرمی ها است. سالمندان برای اینکه بتوانند روح بلند و جسم شاداب و سالمی داشته باشند باید به دنبال تفریحات سالم بروند. مانند مزاح و شوخی و ورزش، مسافرت، پیاده روی، رفتن با دوستان خود به بوستان ها و ایجاد ارتباط و تعامل با دیگران، که باعث سلامت جسم سالمندان می‌شود. در این بحث شکی نیست که ایجاد ارتباط و تعامل با دیگران و توانایی در دوست داشتن مردم و انجام کارهای نیک در سلامت جسم و روح افراد سالمند تاثیر بسزائی دارد .

یکی از تفریحات سالم برای سالمندان ورزش کردن است ورزش کردن باعث میشود، که مصرف اکسیژن را طی یک دوره طولانی افزایش دهد و به کاهش فشار خون کمک کند و بر کنترل وزن تاثیر فوق العاده ای داشته باشد و سیستم قلبی و عروقی سالمندان را تقویت کند. پس ورزش هم برای سلامت جسم و هم برای سلامت روح سالمندان بسیار مفید و باعث رشد و شکوفایی آنها می شود که پرستاران و مراقبین سالمند موظف هستند ورزش و پیاده روی را حتما در برنامه های روزانه سالمند قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 × 4 =

فهرست