تماس
021-66582923
سلامت چشم و بینایی

سلامت چشم و بینایی مربوط به کدام ویتامین است؟

سلامت چشم و بینایی برای همه ی افراد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد . برای این که چشم‌ های سالمی داشته باشیم لازم است به تغذیه مصرفی خود توجه کنیم زیرا خوردن مواد غذایی که دارای ویتامین و مواد معدنی لازم باشد می‌‌تواند روی تقویت چشم و بینایی آن ها تاثیر بسزایی داشته باشد. ما در این مبحث قصد داریم در ارتباط با این موضوع که سلامت چشم و بینایی مربوط به کدام ویتامین و مواد غذایی می باشد با شما عزیزان صحبت کنیم و اطلاعات لازم در این زمینه را برای تان شرح دهیم.

ویتامین های مهم که می توانند سلامت چشم را تضمین نمایند :

همان طور که می دانید چشم عضو بسیار حساس انسان است که برای بهتر عملکرد و تقویت آن به یک سری از ویتامین ها نیاز دارد. بیماری‌ هایی که بر چشم اثر می‌ گذارند شامل آب مروارید ،گلوکوم ، انحطاط ماکولایی و سایر موارد می باشد که علاوه بر عوامل مختلفی که سبب به وجود آمدن آن ها می شود. کمبود ویتامین نیز در شکل گیری این مشکلات تاثیر گذار هستند که در قسمت های پایین ویتامین های مورد نیاز برای سلامت چشم را به شما معرفی می کنیم که با رساندن آن ها به بدن خود بتوانید بینایی خود را تضمین نمایید .

1- سلامت چشم و بینایی با دریافت ویتامین a :

دریافت ویتامین a کمک می کند که شخص در محیط های کم نور دیده بهتری داشته باشد این ویتامین قسمت قرنیه چشم را بسیار شفاف می نماید و از خشکی چشم جلوگیری می‌ نماید توصیه می‌ شود برای سلامت چشم های خود از مواد غذایی که دارای ویتامین a هستند مصرف کنید.

ویتامین a در مواد غذایی مانند سیب‌ زمینی ، سبزیجاتی که برگ های سبز دارند ، کدو تنبل و فلفل دلمه ای یافت می‌ شود تحقیقات نشان داده است دریافت ویتامین a از بسیاری از اختلالات چشمی از جمله آب مروارید پیشگیری می نماید این نوع ویتامین به قدری حائز اهمیت است که کمبود آن باعث خشکی چشم می‌ شود که به مرور باعث خشک شدن مجرای چشم و در نهایت شب کوری خواهد شد.

( در ادامه توصیه می شود مقاله کمبود ویتامین ها را چگونه تشخیص دهیم را مطالعه نمایید )

2- مصرف ویتامین e را فراموش نکنید:

یکی دیگر از ویتامین های مورد نیاز برای چشم و بینایی ویتامین e می باشد این ویتامین می‌ تواند از ابتلا به عارضه ی آب مروارید که با افزایش سن حاصل می‌ شود جلوگیری نماید به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان بالا می‌ تواند از سلول های چشمی در برابر مولکول های مضر محافظت نماید توصیه می‌ شود مواد غذایی که سرشار از ویتامین هستند مانند آجیل ها ،دانه‌ها ، ماهی سالمون را در برنامه غذایی خود جای دهید .

3- مصرف ویتامین c :

دریافت ویتامین سی باعث می‌ شود چشم از بیماری دژنراسیون ماکولا در امان بماند این ویتامین می‌ تواند کلاژن مورد نیاز برای ساختار چشم در قسمت قرنیه و قبلیه را تولید کنند و از تار و کدر شدن عدسی چشم پیشگیری می نماید از این رو ویتامین سی در سلامت چشم و بینایی بسیار حائز اهمیت می باشد .
توصیه می‌ شود از مرکبات ، فلفل دلمه ای ،کلم بروکلی که دارای این ویتامین هستند مصرف کنید .

( در ادامه توصیه می شو د مقاله 10 روش درمان خانگی چشم درد را مطالعه نمایید )

 ویتامین های سلامت چشم و بینایی

4- سلامت چشم با دریافت ویتامین b :

دریافت ویتامین های گروه b از جمله ویتامین b6 , b9 ,b12 می‌ تواند میزان هموسیستئین را که باعث ابتلا به دژنراسیون ماکولا می‌ شود را به حداقل برساند و در سلامت چشم و بینایی مفید واقع شود.

5- نیاسین( ویتامین b3) :

یکی دیگر از ویتامین های مورد نیاز برای سلامت چشم نیاسین می باشد این نوع از ویتامین b3 می‌ تواند غذای مصرفی را به انرژی در بدن تبدیل نماید و از آسیب به عصب بینایی که منجر به گلوکوم می‌ شود پیشگیری می نماید توصیه می‌ شود مکمل‌ های آن را با توجه به نظر پزشک مصرف کنید تا دوز مصرفی آن را برای شما تعیین نماید زیرا مصرف بیش از حد آن می‌ تواند اختلالاتی در چشم ایجاد نماید شما می توانید این نوع ویتامین را در بادام زمینی ، گوشت ،مرغ ، ماهی و حبوبات یافت کنید.

( در ادامه توصیه می شود مقاله آب سیاه چشم چیست ؟ را مطالعه نمایید )

6- امگا ۳ و نقش آن در سلامت چشم و بینایی :

دریافت امگا ۳ می‌ تواند به تشکیل سلول‌ های چشمی بپردازد و از آن جا که دارای خاصیت ضد التهابی می باشد می‌ تواند از بیماری رتینوپاتی دیابتی جلوگیری نماید و می‌ تواند باعث تولید اشک بیشتر شود و برای افرادی که دارای خشکی چشم هستند بسیار مفید واقع می‌ شود شما می‌توانید این اسید‌های چرب امگا ۳ را از طریق بذر کتان ،ماهی ، سویا و مغز ها به بدن خود برسانید.

7- مصرف تیامین :

از دیگر ویتامین های مورد نیاز برای سلامت و بینایی چشم ها تیامین می باشد این نوع از ویتامین روی عملکرد سلول‌ های بهینه چشم تاثیر مثبت می‌ گذارد و از ابتلا به آب مروارید جلوگیری می‌ کند از این رو توصیه می شود غیر از مصرف مکمل‌ ها از طریق مواد غذایی مانند گوشت قرمز ، غلات ، و ماهی این ویتامین ها را به بدن خود برسانید.

8- دریافت ویتامین ریبوفلاوین :

ریبوفلاوین از دیگر ویتامین های گروه b محسوب می‌ شود که می‌ تواند در سلامت چشم بینایی بسیار حائز اهمیت واقع شود این ویتامین b2 همانند یک آنتی اکسیدان عمل می‌ کند و می‌ تواند استرس را از روی بدن به خصوص ناحیه چشم به حداقل برساند کمبود این ویتامین به مرور منجر به آب مروارید خواهد شد توصیه می‌ شود از مواد غذایی که سرشار از ویتامین b۲ هستند مصرف کنید و آن را در مواد غذایی مانند جو دوسر ،شیر ، ماست و غلات دریافت نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج − پنج =

فهرست