تماس
021-66582923
سوء هاضمه در کودکان

دلایل و علائم سوء هاضمه در کودکان

سوء هاضمه در کودکان نوعی اختلال مربوط به سیستم گوارشی می‌ باشد که فرآیند تجزیه و تحلیل غذا در معده را مختل می کند. این اختلال به‌ احتمال زیاد سراغ همه ی افراد می آید و تقریبا اکثر افراد حداقل یک‌ بار درگیر سوء هاضمه شده‌ اند که علت‌ ها و نشانه های به وجود آمدن سوء هاضمه در افراد مختلف فرق دارد .

دلیل‌های ایجاد شدن اختلال سوء هاضمه در کودکان عبارت اند از :

۱. مصرف کردن برخی از دارو ها:

از علت‌ های رایج و متداول برای ایجاد شدن اختلال سوء هاضمه در کودکان مصرف کردن برخی از دارو ها می‌ باشد ، احتمال دارد که بدن کودک و دستگاه گوارش او به برخی از دارو ها حساسیت داشته باشد و در خوردن آن دارو بدن کودک واکنش نشان دهد و دردی در ناحیه شکم خود حس کند و باعث به وجود آمدن سو هاضمه در بچه ها شود .

۲. داشتن اضافه‌ وزن:

شیوه‌ ی زندگی و نحوه ی زیستن در به وجود آمدن انواع بیماری‌ ها و مشکلات نقش اساسی دارد که امروزه مواد خوراکی که افراد مصرف می‌ کنند ناسالم و به‌ صورت نیمه آماده می‌ باشد که دارای مواد نگهدارنده و غیر طبیعی است که همین امر سبب به وجود آمدن اختلال و مشکل برای معده و دستگاه گوارش می‌ شود. در نتیجه کودک دردی را در ناحیه ی شکم خود حس می‌ کند و دچار اختلال سوء هاضمه می‌ شود .

۳. وارد شدن فشار روانی و داشتن استرس و اضطراب:

کودکان به علت‌ های مختلف دچار استرس و اضطراب شده و در برابر عوامل تنش‌ زا قرار می‌ گیرند. علت‌ هایی مثل نداشتن اسباب‌بازی مورد علاقه خود که به آن‌ ها استرس و اضطراب وارد می‌ کند. وجود استرس و اضطراب در بدن باعث می شود که فعالیت و عملکرد طبیعی اندام‌ های بدن نامنظم و مختل شود و اندام‌ های بدن نتوانند وظیفه ی خود را به‌ درستی انجام دهند. به وجود آمدن این بی نظمی در بدن و دستگاه گوارش باعث ایجاد شدن اختلال به سوء هاضمه در کودکان می‌ شود .

۴. داشتن رفلاکس معده :

تعریف رفلاکس معده : مواد غذایی که کودک مصرف می‌ کند از دهان به لوله مری و بعد به معده وارد می شود و اگر مسیر برعکس انجام شود و محتویات معده از معده به مری باشد این عمل به رفلاکس معده معروف است و این عمل باعث ایجادکردن اختلال سو هاضمه می‌ شود .

( در ادامه توصیه می شود مقاله زخم معده در کودکان و راه های درمان آن در خانه را مطالعه نمایید )

علائم سوء هاضمه در کودکان

علائم سوء هاضمه در کودکان چیست ؟

۱. حس کردن درد نسبتاً شدید در ناحیه ی شکم:

اصلی‌ ترین و مهم‌ ترین نشانه ای که اختلال سوء هاضمه در کودکان دارد دردی است که در ناحیه شکم احساس می‌ شود که در اکثر مواقع این درد با نوعی احساس سوزش همراه می شود. حس کردن این درد و سوزش در ناحیه شکم به وسیله ی کودک می‌تواند از علائم سوء هاضمه باشد .

۲. بالا آوردن و داشتن حالت تهوع :

کودک در ناحیه ی شکم خود احساس فشار و سنگینی می کند که در اکثر اوقات این فشار و سنگینی توسط کودک حس می‌ شود ، این احساس ناخوشایند در نهایت باعث استفراغ کردن کودک می شود که اگر این روند ادامه دار باشد از علائم سوء هاضمه در کودکان می‌ باشد .

۳. تجمع یافتن مواد و باد های اضافی در ناحیه شکم:

برخی از غذا هایی که کودک مصرف می‌ کند ناسالم است و سنگین می باشد و خوب پخته نمی‌ شود و دستگاه گوارش برای تجزیه و تحلیل کررن این مواد غذایی باید فعالیت خود را بیشتر و سریع‌ تر کند که همین روند باعث تولید شدن گاز و باد های اضافی در بدن می‌ شود و این گاز و باد های اضافی در ناحیه ی شکم تجمع می‌ یابد و باعث به وجود آمدن اختلال سو هاضمه در کودک می‌ شود .

( در ادامه توصیه می شود مقاله مشکلات گوارشی کودکان و نکات مهم درمان خانگی را مطالعه نمایید )

۴. باد گلو:

کودکان به مواد خوراکی که می‌ خورند بی‌ توجه می‌ باشند و نمی‌ دانند چه مواد غذایی برای آن‌ ها مفید است و باید این مواد غذایی را مصرف کنند و نیز نمی‌ دانند که کدام مواد خوراکی برای آن‌ ها مضر است و نباید آن را مصرف کنند ، چون کودکان توجه به مواد غذایی که می‌ خورند ندارند.

پدر و مادر و همچنین پرستار کودک خانم در منزل باید توجه کافی به مواد غذایی که کودک می‌ خورد را داشته باشند ، در این‌ صورت دستگاه گوارش برای این که بتواند این مواد خوراکی که کودک به معده خود رسانده را هضم کند باید سرعت فعالیت و کارکرد خود را بیشتر کند و همین زیاد کردن سرعت فعالیت و نیز تأثیراتی که هر کدام از غذا ها در بدن دارند ، باعث می‌ شود که هوا و گاز هایی تولید شود و این گاز و هوایی که به‌ وجود آمده است در گلو جمع می‌ شود و از طریق گلو به خارج از بدن دفع می‌ شود و در اکثر مواقع این باد گلو ادامه دار است و مکرر اتفاق می‌ افتد .

۵. افزایش یافتن اسید معده:

افزایش یافتن اسید معده علت‌ ها و دلیل‌ های مختلف و متعددی دارد که اساسی ترین علت های آن خوردن مواد غذایی اسیدی مثل انواع ترشی ها ، داشتن استرس و اضطراب در کودکان سبب بالا بردن اسد معده می‌ شود .

۶. دیده شدن خون در مدفوع و استفراغ کودک:

یکی دیگر از علائم سوء هاضمه در کودکان را می توان مشاهده خون در مدفوع کودک دانست . اگر در مدفوع و استفراغ کودک خون دیده شود به این معنی است که اختلال سو هاضمه در مرحله ی پیشرفته خود قرار گرفته است و باید سریع به مرکز درمانی مراجعه شود تا هرچه زودتر برای درمان اختلال سو هاضمه اقدام شود و باید به این نکته توجه داشت که وجود خون خبر از مشکل جدی برای دستگاه گوارش می‌ دهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

18 − پنج =

فهرست