تماس
021-66582923

سوپ های مقوی برای سالمندان با دستور پخت برای پرستاران

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

ما دراین مقاله قصد داریم انواع سوپ مقوی برای سالمندان وعده های غذایی که برای سالمندان عزیزمان مقوی هستند را بررسی کنیم که مراقبین سالمند با طریقه پخت این مواد غذایی از جمله سوپ های مقوی بتوانند در تقویت سالمندان خود اقدامی کرده باشند زیرا سالمندان با روند پیری و افزایش سن دچار ضعف های جسمانی می شوند از این رو خوراک مصرفی آنها باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد. تصور بسیاری از افراد این است که تهیه سوپ برای سالمندان زمانی است که آنها دچار سرماخوردگی شده اند و برای اینکه حال آن ها بهتر شود و سرفه های آن ها بهبود یابد آن را تهیه می کنند اما در واقع سوپ می تواند یک غذای کامل که سرشار از انواع ویتامین ها باشد در برنامه غذایی روزانه ی همه سالمندان قرار بگیرد.

دلیل مفید واقع شدن سوپ برای سالمندان :

سوپ یک نوع غذای خیلی سبک است که هضم شدن آن برای سالمندان راحت می باشد و نیازی نیست برای هضم آن انرژی زیادی را مصرف کنند. در صورتی که غذاهای دیگر که کالری بالا دارند و چرب هستند لازم است برای هضم آن انرژی زیادی را مصرف کنند در صورتی که غذا های دیگر که کالری بالا دارند و چرب هستند لازم است فرد سالمند برای هضم آن انرژی بیشتری را مصرف کنند

در حالی که افراد با افزایش سن متابولیسم بدن آنها کم می شود و انرژی زیادی را نخواهند داشت از این رو سوپ یک غذای خیلی مفید و مقوی برای سالمندان محسوب می شود و چون حالت آبکی دارد باعث می شود کارکرد گوارشی سالمندان راحت تر شود و دچار یبوست نشوند مصرف سوپ جزغذاهای مورد علاقه سالمندان می باشد به خاطر همین ما در این جا دستور پخت چند نوع سوپ مقوی را به شما خواهیم داد :

دستور پخت چند نوع سوپ مقوی برای سالمندان :

یکی از مهمترین خدمات پرستاری در منزل که توسط پرستاران و مراقبین به سالمندان ارائه می شود درست کردن غذا برای سالمند است که به مراقبین توصیه می شود تا حد امکان از سوپ های مقوی برای سالمند خود تهیه کنند که در زیر به سوپ های مقوی همراه با دستور پخت آنها را برای شما عزیزان شرح داده ایم.

1) پخت سوپ جو با سبزیجات :

برای تهیه این سوپ مقوی ابتدا باید یک عدد حبه سیر و یک پیاز را خورد کرده و درون روغن تفت بدهید سپس یک سری از سبزیجات شامل سیب زمینی، هویج ، لوبیا سبز، کدو و کلم را به پیاز خود اضافه کنید و نمک و زرد چوبه را به اندازه لازم به موادتان اضافه کنید و در آخر دو تا قاشق جو پرک و گشنیز را به محتویات بالا اضافه کنید مقداری آب روی آن بریزید تا بپزد.

2) تهیه سوپ اسفناج :

اسفناج به دلیل وجود آهن بالا در آن برای سالمندانی که کمبود آهن دارند بسیار توصیه می شود و لازم است برای سلامت و شادابی بیشتر سالمندان در برنامه غذایی آنها قرار داده شود. طرز تهیه این سوپ قوی به این صورت است که یک پیاز را خورد کرده و آن را تفت بدهید و سپس یک مقدارعدس و جو پرک و نیم کیلو اسفناج را به آن اضافه کنید و با ریختن مقداری آب بگذارید تا بپزد چیزی که در اینجا مهم است این است که حتما قبل از مصرف حبوبات باید آن را چند ساعت خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود زیرا حبوبات نفاخ هستند و ممکن است باعث ناراحت شدن سیستم گوارشی سالمندان شود.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی غذاهای ملین برای سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

3) تهیه پخت سوپ ور میشل با مرغ :

این سوپ خاصیت بی نظیری برای سالمندان دارد و یک سوپ مقوی برای سالمندان محسوب می شود. برای پختن آن می باید یک عدد سینه مرغ را جداگانه بپزید و در یک قابلمه دیگر مقداری پیاز خورده کرده و تفت دهید سپس مرغ پخته شده را ریزریز کنید و به پیاز اضافه نمایید و رب و نمک و فلفل را نیز به آنها اضافه کنید و مقداری آب به آن اضافه کنید تا بجوشد. زمانی که آب با محتویات درون قابلمه به جوش آمد یک هویج، سیب زمینی را به صورت ریز ریز خورد کنید و به موادتان اضافه کنید و در آخر رشته فرنگی را که لعاب سوپ را بیشتر می کند به آن اضافه کنید تا کامل بپزد و سپس آن را سرو کنید.

4) تهیه سوپ هویج :

این سوپ نیز جز سوپ های مقوی برای سالمندان می باشد که می تواند انرژی سالمندان را بیشتر کند تهیه آن به این صورت است که یک عدد پیاز را در روغن زیتون تفت دهید و بعد دو عدد هویج و زردک را با یک سیب زمینی نگینی کنید و داخل پیاز بریزید و تفت دهید و نمک و فلفل و زرد چوبه را نیز بیافزاید سپس مقداری آب مرغ را به آن اضافه کنید و بگذارید سوپ شما کاملا جا بیفتد سپس برای راحت تر خوردن سالمند آنها را میکس کنید این سوپ مقوی برای یک وعده شام سالمند بسیار مهم می باشد.

5) روش پخت سوپ قارچ و جو که یک سوپ مقوی برای سالمندان محسوب می شود :

یک سینه مرغ را با جو پرک و آب بپزید و سپس یک هویج نگینی شده را به آن اضافه کنید سپس دو لیوان شیر ودو لیوان قارچ خورد شده را به قابلمه خود اضافه کنید و بگذارید خوب بپزد. اگر تمایل داشتید این سوپ را با خامه و گشنیز تزئین نمایید اما اگر چربی خامه برای سالمند شما مضر است آن را کنار بگذارید این سوپ جز سوپ های بسیار قوی برای سالمندان است و دارای یک طعم و بوی عالی می باشد و بسیاری از سالمتدان از آن استقبال می کنند.

(( در ادامه پیشنها می شود مقاله آموزشی دلیل تهوع و بالا آوردن غذا در سالمندان را حتما مطالعه کنید ))

6) سوپ سب زمینی و گوشت :

یکی دیگر از سوپ های مقوی برای سالمندان تهیه سوپ سیب زمینی و گوشت می باشد برای پخت آن باید گوشت را ریز کنید و بگذارید بپزد و سپس پیاز ها را خورد کرده و تفت دهید و فلفل دلمه را به آن اضافه کنید بعد از آن سیب زمینی و کمی آرد را به مواد بالا اضافه می کنیم و در مرحله بعدی ذرت پخته شده، سبزیجات معطر و گوشت پخته را با مواد دیگر تر کیب می کنید و می گذارید بپزد قبل از آن که مواد کاملا پخته شودمقداری خامه را آب سوپ مخلوط کنید و پیاز ها را به آن اضافه نمایید و سپس محتوی مواد بالا را به آن اضافه کنید تا کاملا بپزد.

7) طرز پخت سوپ میگو قوی برای سالمندان :

ابتدا مقداری سرکه و نمک را می جوشانیم و میگو را درون آن خورد می کنیم و می گذاریم نیم ساعت بماند و سپس آن را صاف کنید در مرحله بعدی خامه و جعفری، پیازچه، سیر و هویج را نگینی کرده و درون قابلمه میریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و سپس میگو را به آن اضافه می کنیم تا بپزد.

8) تهیه سوپ بادمجان و عدس :

برای تهیه این سوپ مقوی برای سالمندان ابتدا می باید پیاز را رنده کنید و آن را تفت بدهید سپس مقداری سیر، زردچوبه، فلفل قرمز، ساقه کرفس خورده شده را به پیاز اضافه کنید و مدت ده دقیقه آن را روی حرارت تفت بدهید. سپس عصاره مرغ را در آب جوش مخلوط نمایید و آن را با بادمجان، عدس و برگ بو مخلوط کنید سپس مقداری سرکه سیب را به موادتان بیافزایید تا کاملا بجوشد زمانی که سوپ پخته شد می توانید برگ بو را از سوپ خارج کنید و سوپ را با گشنیز میل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نه + یک =

فهرست