تماس
021-66582923

علت شب بیداری در سالمندان و راه های درمان

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
شب بیداری در سالمندان و عوارضی که دارد

شب بیداری در سالمندان چه باخواست خود شخص باشد چه غیر ارادی میتواند عوارض بسیار خطرناک و جدی به همراه داشته باشد ما در این مقاله که توسط بخش سلامت آتیه پرستاران سلامت تهیه شده ، میخواهیم علت های بی خوابی سالمندان در شب، عوارض ناشی ازآن و راه های مقابله با آن را توضیح دهیم قبل از توضیح این موارد به تعریف مختصری از شب بیداری می پردازیم:

تعریفی از شب بیداری:

زمانی که یک فرد دائما در هنگام شب چه به صورت ارادی و چه غیر ارادی نمی تواند بخوابد اصطلاحا شب بیداری گفته می شود. ممکن است برخی ازاشخاص بنابر موقعیت های شغلی خود در شیفت شب کار کنند و مجبور باشند تمامی شب را بیدار بمانند یا ممکن است مشکلاتی در پیاپی بیدار شدن در نیمه شب و یا احساس ناتوانی در خوابیدن داشته باشند که نتوانند در طول شب به راحتی بخوابند و در هر صورت بیداری می تواند عوارض خاص خود را به دنبال داشته باشد.

شب بیداری در میان افراد سالمند چه علت هایی می تواند داشته باشد؟

  • فعالیت های بدنی در هنگام شب: زمانی که افراد سالمند حرکات بدنی و ورزش های سنگین در هنگام شب انجام می دهند باعث می شود ضربان قلب او افزایش پیدا کند در نتیجه می تواند از علت های شب بیداری در این افراد گردد.
  • نوشیدن مشروبات الکلی قبل از اینکه بخواهید بخوابید می تواند باعث شب بیداری در افراد سالمند شود.
  • حرارت نامتعادل فضای خواب: اگر اتاقی که افراد سالمند برای خوابیدن انتخاب می کنند دمای نامناسبی داشته باشد یعنی زیر 18درجه و یا بالاتر از 22 درجه سانتیگراد باشد به احتمال زیاد خواب خوب سالمند را با مشکل ایجاد می کند و باعث به وجود آمدن شب بیداری در سالمندان می گردد.
  • به وجود آمدن تنش و استرس می تواند از دیگر علت های شب بیداری در سالمندان باشد.
  • مصرف نوشیدنی های کافئین دار: افراد سالمند برای جلوگیری از شب بیداری می باید از خوردن نوشیدنی هایی مانند قهوه که حاوی کافئین می باشد خودداری کنند تا بتوانند به راحتی بخوابند زیرا مصرف آن در خواب سالمند اختلال ایجاد می کند.
  • وجود نور در جایگاه خواب: اگر نور بیش از حد درجایگاهی که سالمند می خوابد وجود داشته باشد روی خواب سالمند تاثیر بد می گذازرد پس لازم است نورهای اضافه خاموش شود.
  • نوع مواد غذایی مصرفی: اگر افراد سالمند در هنگام شب غذاهای چرب و پروتئین دار زیادی مصرف کنند باعث شب بیداری آنها خواهد شد زیرا سیستم گوارش بدن آنها فعالیت بیشتری برای هضم این مواد غذایی می کند و باعث می شود خواب سالمند به هم بریزد در ضمن گرسنه خوابیدن و احساس ضعف داشتن هم می تواند شب بیداری در سالمندان را به همراه داشته باشد.

در ادامه پیشنها می شود اگر نیاز به پرستار برای مراقبت از سالمند خود در منزل دارید حتما مبحث خدمات پرستاری خانگی در منزل را مطالعه نمایید.

مشکلات و عوارض پیش آمده در شب بیداری سالمندان چه مواردی می تواند باشد؟

1)بدخلقی و بد رفتاری:

سالمندانی که دچار شب بیداری هستند زود از کوره در می روند و بداخلاقی بیشتری می کنند.

2)بروز درد در ناحیه سر:

شب بیداری می تواند عامل سردرد های زیاد در میان افراد شود در صورتی که هنوز ارتباط این دو کشف نشده است اما می تواند سردرد ها را بالا ببرد.

3)عدم توانایی لازم در آموزش مطالب:

عدم یک خواب خوب و با کیفیت می تواند روی حافظه کوتاه مدت افراد سالمند تاثیر گذار باشد اگر شخص با کم خوابی مواجه باشد برای یاد آوری و آموزش مطالب و کلماتی که به حافظه خود سپرده اند دچار مشکل می شوند و تاثیرات منفی روی حافظه آنها خواهد گذاشت.

4)افزایش وزن:

به طور کلی افراد سالمندی که شب بیدار هستند افراد پرخوری می باشند ومقدار کالری هایی که مصرف می کنند را نمی توانند موقع شب به خوبی هضم کنند در نتیجه باعث چاقی آنها خواهد شد.

5)اختلالات بینایی:

شب بیداری در سالمندان باعث می شود فرد احساس تاری در دید، دو بینی و توهم بینایی پیدا کند.

6)بالا رفتن سکته های قلبی:

کم خوابی در میان افراد سالمند باعث می شود فشار خون آنها بالاتر برود و این خود می تواند عامل سکته های قلبی باشد و میزان آن را در افراد سالمند شب بیدار بالا ببرد.

7)کند عمل کردن افراد:

شب بیداری باعث میشود افراد سالمند فعالیت های خود را کند تر انجام بدهند وسرعت عمل در آنها پایین می آید.

(( در ادامه توصیه می شود مبحث آموزشی زمان مناسب برای خوابیدن چه موقع است؟ را حتما مطالعه نمایید ))

8)پایین آمدن سیستم ایمنی بدن:

شب بیداری ارتباط مستقیمی با کاهش سیستم ایمنی بدن پیدا می کند و باعث تضعیف آن می شود زیرا وظیفه سیستم ایمنی بدن این است که با انواع باکتری ها مقابله کند و از نفوذ این باکتری ها روی زخم های ایجاد شده در بدن جلوگیری کند در نتیجه بیخوابی این روند را کاهش می دهد و سلامت فرد سالمند را به خطر خواهد انداخت.

9)افزایش ادرار:

تولید ادرار در هنگام شب بیداری برای سالمندان افزایش پیدا می کند و روند تند تری ایجاد می کند در صورتی که خواب سالمند تنظیم شود این حالت به روال عادی بر می گردد.

10)تمرکز نداشتن :

نداشتن تمرکز لازم از دیگر عوارض شب بیداری در افراد سالمند می باشد.

11)بروز مشکلات التهاب روده:

زمانی که شب بیداری در سالمندان زیاد تکرار شود می تواند سندروم التهاب روده را افزایش دهد.

12)اختلال در بیان کلمات:

شب بیداری در میان افراد سالمند می تواند روی بیان کلمات شخص تاثیرات منفی داشته باشد و باعث شود دائما از کلمات تکراری استفاده کنند و لحن صدای آنها نامفهوم می شود.

13)بالا رفتن میزان خطر مرگ:

افرادی که خواب کمی داشته باشند به مراتب دچار مرگ های زود رس می شوند پس لازم است بین 7 تا 8 ساعت خواب مفید داشته باشند.

روش های مقابله با شب بیداری در سالمندان:

  • کاهش مصرف کافئین در هنگام خوابیدن
  • نور های موجود مانند نور تبلت، تلفن، تلویزیون را یک ساعت قبل از خواب خاموش کنید.
  • برای میزان عوارض ناشی از شب بیداری در هنگام روز می توانید بخوابید و کمبود های خواب شبانه را جبران کنید.
  • قبل از خوابیدن دوش آب سرد نگیرید زیرا باعث می شود هوشیاری و بیداری در شما بالا برود و باعث شب بیداری گردد.
  • از انجام فعالیت های ورزشی سنگین در هنگام خواب دوری کنید زیرا در هنگام خوابیدن انرژی شما را افزایش می دهد و مانع از خوابیدن در افراد سالمند می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 − سه =

فهرست