تماس
021-66582923

قبل از درخواست پرستار کودک بهتر است که وظایف پرستار کودک را با تمام جزئیات آن بدانیم. با رشد چشمگیری که شاغل شدن زنان در جامعه داشته ، والدین مجبور هستند برای نگهداری از کودکان و نوزادانشان، آنها را به مراکز نگهداری یا همان مهدکودک ها بسپارند . این موسسات و مراکز وظیفه دارند که در اوقاتی که مادر سرکار است و قادر نیست از فرزندش مراقب و نگهداری کند این کار را برای مادران انجام دهند و از کودکان و نوزادان پرستاری و مراقبت کنند .

در این راستا عده ای دیگر از خانم ها نیز وجود دارند که ترجیح می دهند کودکان عزیزشان در منزل تحت پرستاری و مراقبت قرار بگیرند. آنها با استخدام کردن پرستار برای مراقبت کودک این بستر را فراهم می کنند که از کودکانشان در منزل خودشان پرستاری و مراقبت شود که یکی از این موسسات پرستاری کودک در منزل ، موسسه آتیه پرستاران سلامت می باشد.

وظایف پرستار کودک

یکی از اصلی ترین وظایف پرستار کودک در منزل انتقال روحیه محبت آمیز به کودک می باشد. در سنین یک سالگی به بعد برای نوزادان، تزریق محبت و عاطفه به نوزادان یا کودکان بسیار مهم است و باید همواره به آنها محبت و مهربانی کرد که این کار ها جزو خصوصیات و ویژگی های بارز یک پرستار کودک در منزل است و می تواند این امر را به خوبی انجام دهد. در زیر به دیگر وظایف پرستار کودکان اشاره کرده ایم.

  • غذا دادن در زمان مناسب به کودک و تهیه غذای مناسب و مقوی برای کودک
  • تعویض لباسهای کودک ، اگر نوزاد باشد باید پوشک او را مرتبا عوض کند
  • انجام بازیهای آموزشی و فکری با کودک
  • استحمام کودک را پرستار کودک باید انجام دهد و اگر اموری مربوط به نظافت کودک باشد را نیز باید به صورت دقیق و مناسب انجام دهد .
  • پرستاران کودک گاهی اوقات باید مهارت خواندن و نوشتن را به کودکان بیاموزند.

کودکان شما دوست دارند که در محیطی امن و راحت به فراگیری علوم و تربیت بپردازند که این عامل مهم باعث یادگیری بهتر آنها می شود و هم والدین را از شرایط و جایی که کودکشان در آنجا پرستاری و نگهداری می شود خرسند و راضی خواهند بود. در زیر به مزایایی که باعث می شود ما از پرستار کودک در منزل استفاده نماییم اشاره کرده ایم که شامل:

  • نظارت بهتر :

وقتی که شما از کودک دلبندتان در منزل توسط یک پرستار کودک پرستاری و نگهداری می شود ، راحت تر می توانید بر عملکرد کاری پرستار نظارت داشته کنید .

  • هزینه در رفت و آمد به مهد کودک :

وقتی قرار است که کودکتان را برای پرستاری و نگهداری به مهد کودک ببرید برای رفت و آمد او باید هزینه پرداخت کنید . اما هنگامی که از کودکتان در منزل پرستاری شود این هزینه ها از بین می روند

  • صرفه جویی در وقت و زمان :

شما مجبور هستید که ایامی که کودکتان را به مهدکودک می برید باید یا مرخصی بگیرد و یا از زمان ارزشمند خود بزنید و کودک را به مهد ببرید اما وقتی که کودک شما در منزل مورد پرستاری و مراقبت قرار می گیرد دیگر نیاز ندارید که زمان با ارزش خود را این گونه صرف کنید .

  • هزینه های بالای مراکز نگهداری از کودک :

با توجه به هزینه های سرسام آوری که از والدین بابت پرستاری از کودکشان در مراکز نگهداری و مهد کودک می گیرند از لحاظ اقتصادی به نفع خانواده ها است که از کودکشان در منزل نگهداری کنند .

  • مشکلات ترافیک و بیماریهایی که ممکن است در مراکز مهد کودک باشد :

با توجه به روند چشمگیر رشد جمعیت در جامعه شهر نشینی ، ترافیک و کلافگی در آن برای هر انسانی اضطراب آور است که با نگهداری کودکشان در منزل دیگر نیاز نیست که خود را در دل این ترافیک ها قرار دهند . بیماریها و ویروسها که در این مراکز وجود دارد برای کودکان خطرات زیادی دارد که می تواند زندگی آنها را دچار اختلال کند ، شما وقتی از کودک عزیزتان در منزل پرستاری می کنید کودک شما از گزند این بیماریها در امان خواهد بود .

خصوصیات پرستار کودکان در کنار وظایف آنها

پرستار کودک کسی است که مسئولیت پرستاری و نگهداری از کودک شما را عهده دار است . به گفته روانشناسان بهترین سنی که باید در نگهداری و تربیت نوزاد همیشه یک پرستار یا والدین در کنار نوزادان باشند بعد از سنین یک سالگی است اما وقتی که شما خود به دلیل شاغل بودن یا نداشتن وقت لازم این امکان را نمی توانید برای نوزادتان فراهم کنید بهترین گزینه استخدام کردن یک پرستار کودک در منزل است .

  • پرستار کودک باید به طور مرتب و منظم از کودک پرستاری و نگهداری کند و او را تنها نگذارد .
  • داشتن آراستگی در هنگام پرستاری از کودک در منزل ( ظاهر موجه و قابل قبول )
  • در انجام کارهایی که مربوط به کودک است کوتاهی نکند و به طور دقیق آنها را انجام دهد .
  • همانگ بودن با خانواده کودک در انجام درست کارهای کودک
  • برقراری رابطه عاطفی و احساسی با کودک ، پرستار کودک در منزل باید کودکی را که از او پرستاری می کند همچون کودک خود بداند و با تمام مهری که در دل دارد به او مهربانی کند .

والدین باید در انتخاب و گزینش پرستار منزل به سن آنها توجه زیادی داشته باشند و پرستار بسیار جوان که تجربه کافی را در امر پرستاری و مراقبت از کودک ندارد انتخاب درستی نخواهد بود و در شرایطی که ممکن است برای کودک شما تعلیمات پرستار جوان خطرناک باشد و در هنگام بحرانی نتواند درست تصمیم بگیرد .

اگر پرستار کودک پخته و جا افتاده باشد توانایی این چنین شرایطی را نسبت به تجربه ای که دارد خواهد داشت . برای انتخاب پرستار مناسب کودک باید فردی میانسال را انتخاب کنید که علیرغم داشتن مهارت و تجربه کافی بتواند نیازهای کودک شما را فراهم کند . معمولا بهترین سن بین 28 تا 40 سال می باشد.

بودجه و قیمت همراه با شرح وظایف پرستار کودک در منزل

وظایف پرستار نوزاد در منزل

اگرچه پرستار بچه بودن یکی از لذت بخش ترین شاخه های حرفه پرستاری است اما در کنار شیرین بودن، دقت، تجربه، مهارت، صبر و حوصله و فداکاری مضاعفی نیز میطلبد که در این میان مراقبت از نوزادان در مقایسه با کودکان بزرگسال تر به علت ناتوانی بیشتر آنها در بیان خواسته ها و احتیاجاتشان، به نسبت از سختی کار بیشتری برخوردار بوده و نیازمند تجربه ی بیشتری نیز میباشد.

در بحث وظایف یک پرستار نوزاد در منزل به دو بخش مراقبت و نگهداری از نوزاد در مرحله ی اول و حمایت و اموزشی همه جانبه به مادر و سایر اعضا در مرحله ی بعدی میتوان اشاره کرد که اگر بخواهیم بطور کلی به شرح مختصری از ان بپردازیم، میتوانیم موارد زیر را برشماریم

  • توجه به ثابت نگه داشتن دمای محیط اتاق نوزاد به منظور حفظ دمای بدن وی در یک رنج ایده ال ( زیرا دمای پایین موجب بیماری و دمای بالا موجب بیقراری نوزاد میگردد )
  • حفظ بهداشت نوزاد و محیط نگهداری از وی، در راستای ایمن ساختن او دربرابر عفونت های قابل ابتلا به نوزادان به علت سیستم ضعیف ایمنی بدنشا
  • اعمال درمان های توصیه شده توسط پزشک در صورت ابتلای نوزاد به زردی یا نارس بودن
  • مداومت بر گرفتن عاروق نوزاد بعد ازهربار شیردهی و ماساژ شکم وی به منظور دفع گاز و کاهش نفخ و به دنبال ان رفع بیقراری نوزاد
  • اجرای الگوی خواب منظم برای نوزاد
  • تغذیه نوزاد با شیردهی منظم مادر یا تهییه ی شیر خشک در حجم مناسب با توجه به سن و نیاز بدنی نوزاد و استریل کردن شیشه شیر وی در هربار شیردهی
  • پوشاندن لباس مناسب به نوزاد متناسب با فصل
  • تعویض بموقع پوشک نوزاد و چرب کردن پاهای او با هدف جلوگیری ازالتهابات پوستی و سوختگ
  • آموزش تکنیک های شیردهی به مادران کم تجربه، تماس پوست به پوست مادر و نوزاد و راهکارهای مراقبت از پستانها
  • افزایش آگاهی خانواده ها در خصوص آزمایشات غربالگری نوزاد، واکسیناسیون، مهارت های او در هر ماه از سنش و راهکارهای شکلگیری پیوند عاطفی قوی بین کودک و والدین

بودجه ی مالی مورد نیاز برای استخدام یک پرستار کودک در منزل

در بالا فهمیدم که وظایف یک پرستار کودک در منزل چیست ، حال می خواهیم بدانیم برای استخدام یک پرستار کودک در منزل چقدر باید هزینه کنیم. تقریبا می توان گفت پس از یافتن یک پرستار قابل اعتماد و کاربلد، نگرانی از بابت بودجه مورد نیاز برای پرداخت دستمزد وی، از اصلی‌ترین دغدغه‌های والدین در هنگام استفاده از خدمات مراقبتی در منزل میباشد.

اما خوشبختانه از آنجایی که دستمزد پرداختی در دریافت این نوع از خدمات منعطف بوده و کاملا متاثر از فاکتورهایی چون تعداد کودکان تحت مراقبت، سنی که در آن قرار دارند( نوزاد یا بزرگسال)، مدت زمان مورد نیاز برای نگهداری از کودک، حجم و سنگینی وظایف محوله به پرستار و میزان سلامت جسمی و روحی کودک و غیره می باشد، شرایطی ایجاد گردیده تا اکثر خانواده ها با سطوح مختلف توانایی مالی، قادر به دریافت و استفاده از آن باشند زیرا والدین می توانند با کاهش یا محدود ساختن برخی از این عوامل، هزینه های پرداختی خود را کاهش داده و شرایط را مطابق با میل خود پیش ببرند. با ذکر یک مثال، اگرچه طبیعی است که یک مراقب نوزاد یا کودکی با بیماریهای خاص( ابتدا به اتیسم، معلولیت و غیره) به علت صرف وقت و انرژی مضاعف برای کار با این عزیزان، در مقایسه با یک مراقب کودک سالم یا بزرگسال، هزینه ی بیشتری مطالبه نماید.

اما در نظر داشته باشید در چنین شرایطی باز هم خانواده ها میتوانند با محدود کردن وظایف پرستار تنها در بازه ی زمانی که خودشان در منزل حضور ندارند، دستمزد وی را تا حد زیادی کاهش داده و به بودجه ی در نظر گرفته شده توسط خودشان نزدیک نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه × 4 =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست