تماس
021-66582923

8 مورد از فواید شن بازی برای کودکان که والدین باید بدانند

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
8 مورد از فواید شن بازی برای کودکان

شن بازی کودکان یکی از وسایل عالی و سرگرم کننده برای کودکان ۸ تا ۱۲ ماه می باشد که در عین سرگرم کنندگی کودک می‌ تواند فواید بسیار مهمی برای آن ها از جمله بالا رفتن میزان توانایی های حرکتی دست آن ها ایجاد کند. آن ها می توانند بافت های متفاوتی را با دست خود احساس کنند و همچنین خالی و پر بودن چیزی را درک نمایند. برای قرار دادن کودک خود در شرایط این بازی حتما نیاز به کنار ساحل رفتن نیست شما می توانید در منزل خود از شن و ماسه های بهداشتی برای کودک فراهم کنید. ما در این مقاله که توسط کارشناسان موسسه پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت جمع آوری شده است قصد داریم در مورد فواید شن بازی برای کودکان توضیحاتی را ارائه بدهیم . با ما همراه باشید.

مزایای بازی با شن برای کودکان:

1- ایجاد هماهنگی لازم بین دست و چشم :

یک کودک هنگام شن بازی از حرکات دست خود استفاده می‌ کند و به شن و ماسه ها شکل دلخواه خود را می‌ دهد و به دنبال آن شکل دهی چشمهایش را به سمت دستهایش حرکت می‌ دهد این عامل باعث می‌ شود هماهنگی لازم را بین چشم و دست خود ایجاد نماید .

2- تقویت عضلات :

تمامی حرکت هایی که کودک باشن انجام می دهد شامل فشار دادن شن ها، کوبیدن آن و ریز کردن آن ها با عضلات دست صورت می‌ گیرد و این عامل می‌ تواند در رشد عضلات و همچنین تقویت آن تاثیر زیادی داشته باشد .

3- افزایش خلاقیت ذهنی :

یکی از فواید شن بازی برای کودکان این است که آن ها با ذهن خود اشکالی را که در تخیلات شان می پرورانند را با دست روی شن اعمال می کنند و اشکال مختلفی را روی آن ها پیاده می‌ کنند و از این طریق خلاقیت ذهن آن ها افزایش پیدا می‌ کند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله راه های افزایش خلاقیت کودکان را مطالعه نمایید )

4- درک حس لامسه :

کودک از طریق ور رفتن با شن میزان نرمی و سفتی آن را به خوبی حس می‌ کند و از این روش می‌ تواند حس لامسه خود را درک کند و آن را متوجه شود .

5- اجتماعی شدن کودک :

با توجه به میزان علاقه ای که کودکان به شن و ماسه دارند سعی می کنند یک شرایط را ایجاد کنند تا کودکان هم سن خود را به بازی با آن ها بکشاند و این مسئله روی اجتماعی شدن آن بسیار تاثیر گذار است و از فواید مهم شن بازی برای کودکان محسوب می گردد.

6- گستردگی واژگان :

یکی دیگر از فواید شن بازی برای کودکان این است که این بازی باعث می‌شود کودکان با یکدیگر صحبت کنند و از تخیلات یکدیگر بهره ببرند و راجع به اشکالی که درست کردن با یکدیگر حرف بزند از این رو باعث می‌ شود دایره لغت آن ها بیشتر شود و گستردگی واژگان آن ها بالاتر رود .

7- درمان ترس کودک :

از دیگر فواید شن بازی برای کودکان این است که روانشناسان از آن به عنوان یک وسیله کمکی برای درمان ترس های کودک استفاده می‌ کنند به این طریق که کودک با شن چیزهایی را که باعث ترس و وحشت او شده است و در توهم و خیال خود از آن ها می‌ ترسد را می سازد سپس به آن ها حمله ور می شود و آن ها را از بین می‌ برد و این مسئله می‌ تواند باعث رها شدن کودک از ترس های خیالی خود شود .

8- بیان احساسات :

کودک باشن بازی می تواند تمامی احساسات و فکرهای خود را از طریق اشکالی که می سازد به ما بفهماند از آن جا که آن ها قادر به بیان احساسات نیستند این روش بازی عصبانیت و آرامش آن ها را به ما القا می کند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله بازی درمانی کودکان چیست؟ را مطالعه نمایید )

آموزش بازی با شن برای کودکان که والدین و پرستار منزل باید بداند:

از آن جا که کودکان نمی توانند به خوبی چیز های خوردنی و غیر خوردنی را تشخیص بدهند و هر چیزی را که در اطراف خود دارند برای درک و کشف آن درون دهان خود قرار می‌ دهد هنگامی که از شن ها برای بازی آن ها قرار می دهید آنها را برای اولین بار درون دهان خود می گذارد شما باید آموزش لازم را به کودک بدهید و بگویید که این ها وسایل بازی هستند و نباید آن ها را درون دهان خود بگذارد و زمانی که آن را درک کرد او را درون شن بگذارید اما از دور را کنترل نمایید .

آیا شن بازی می‌تواند زیانبار باشد ؟

همان طور که شن بازی برای کودکان فواید زیادی دارد به مراتب می تواند مضراتی را نیز برای آن ها به وجود بیاورند البته بازی با شن هایی که در محیط بیرون هستند این خطرات را احتمال دارد برای کودک به وجود بیاورند نه شن و ماسه های که در خانه برای آن ها تهیه کرده اید از جمله مضرات شن بازی می توان به موارد زیر اشاره کرد . توصیه می شود والدین و پرستار کودک در منزل حتما به این موارد دقت داشته باشند تا بتوانند به خوبی از کودک مراقبت نمایند.

1- ایجاد خفگی برای کودک :

اگر دانه های ریز شن وارد گلوی کودک شود احتمال خفگی برای آن ها دارد.

2- ایجاد زخم :

شی های ریز و برنده این که درون آن ها وجود دارد می‌ تواند باعث بریدگی و ایجاد زخم در کودک شود.

3- نیش حشرات :

ممکن است درون شن هایی که کودک به بازی مشغول است حشرات ریزی باشند که کودک را نیش بزند.

4- ایجاد عفونت در کودک :

چون ماسه ها و شن ها اکثراً درون گودال ها قرار دارند احتمال دارد حیوانات درون آن مدفوع و ادرار خود را ریخته باشند که با قرار گرفتن کودک در آن ها ایجاد عفونت کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهارده − دو =

فهرست