تماس
021-66582923
شیر سویا برای نوزادان

خواص شیر سویا برای نوزادان

مهمترین منبع تغذیه نوزادان تا شش ماهگی تغذیه با شیر مادر است اما برخی مادران بنا به دلایلی قادر به شیردهی به نوزاد خود نیستند و باید راه دیگری را انتخاب و جایگزین نمایند و عده‌ای دیگر نیز بعد از شش ماهگی می خواهند به عنوان غذای کمکی ، شیر حیوانی و یا گیاهی را امتحان کنند در این مقاله ما قصد داریم خواص شیر سویا برای نوزادان را بررسی کنیم و ببینیم استفاده از این نوع شیر از چه زمانی برای نوزادان مناسب است و آیا همه نوزادان می توانند از خواص آن بهره‌مند شوند یا خیر .

آشنایی با شیر سویا

ماده ای که به عنوان شیر سویا شناخته می‌شود در اصل شیره و عصاره ای است که از گیاه سویا به دست می‌آید و از نظر ساختار و مواد تشکیل دهنده تفاوت‌های بسیاری با شیر گاو دارد. مانند دیگر شیرها سفید رنگ است و جهت غنی‌سازی شیر سویا به آن ترکیباتی مانند کلسیم ، آهن ، روی و ویتامین های گروه B را اضافه می‌کنند و مصرف آن برای افرادی که به لاکتوز موجود در شیر حیوانی حساسیت دارند بسیار توصیه شده و جایگزین مناسبی است . پس والدین و افرادی که و ظیفه نگهداری و مراقبت از کودک و نوزاد را برعهده دارند با مشورت پزشک متخصص می توانند این غذای مقوی را به کودکان بدهند.

مصرف شیر سویا برای نوزادان از چه زمان مناسب است  ؟

معمولاً گفته می‌شود که از یازده ماهگی به بعد میتوان شیر خشک سویا را به برنامه غذایی نوزادان اضافه کرد خصوصاً آنهایی که نمی توانند از شیر گاو استفاده کنند و حساسیت به شیر گاو دارند ( علائم حساسیت به شیر گاو در کودکان ) . در عده ای از نوزادان مصرف شیر سویا باید از دو سالگی به بعد باشد؛ زیرا  همین جا باید اضافه کرد برخی کودکان و نوزادان  به پروتئین موجود در شیر سویا حساسیت نشان می‌دهند.

آشنایی با خواص شیر سویا برای نوزادان:

برای نوزادان مبتلا به گالاکتوزمی مفید است :

گالاکتوزمی اختلالی است که در برخی نوزادان مشاهده می شود. بدن آن ها قادر نیست گالاکتوز را به گلوکز تبدیل نماید. این ماده در تمام شیرها یافت می‌شود حتی در شیرخشک ها ، در چنین شرایطی مصرف شیر خشک سویا برای این نوزادان بسیار مفید است که البته باز هم باید با مشورت پزشک صورت بگیرد .

عدم تحمل لاکتوز در برخی نوزادان  :

در این دسته از نوزادان سیستم ایمنی بدن ، لاکتوز را نوعی پاتوژن شناسایی می کند و به آن حمله ور می شود این مشکل حساسیت به لاکتوز معرفی می‌شود؛ در بدن بعضی نوزادان نیز آنزیم لاکتوز جهت تجزیه آن تولید نمی‌شود و بدنش تحمل لاکتوز موجود در شیر های دیگر را ندارد شیر سویا به طور طبیعی حاوی لاکتوز نیست و جایگزین کردن شیر خشک سویا برای این نوزادان مناسب است .

تمایل والدین جهت تغذیه نوزاد و استفاده از رژیم غذایی گیاهی :

والدینی که خود گیاهخوار هستند و از مواد لبنی حیوانی نیز استفاده نمی کنند تمایل دارند که نوزاد خود را نیز از ابتدا با این رژیم غذایی تغذیه کنند و پودر شیر خشک سویا تفاوت ساختاری زیادی با شیرهای حیوانی دارد این دسته از والدین می‌توانند از ۱۲ ماهگی به بعد با خیال راحت نوزاد خود را با این نوع شیر تغذیه نمایند .

شایعات بی اساس در ارتباط با شیر سویا:

اختلال در روند رشد سلول های استخوانی :

پودر شیر خشک سویا مانند سایر شیر خشک ها ،حاوی مواد مغذی بسیاری است که برای کودکان مفید می‌باشد و تعادل تغذیه ای آن حفظ شده و حتی ترکیبات کلسیم و فسفر بیشتری نسبت به سایر شیرخشک ها دارد اما برخی آن را برای رشد استخوان های نوزاد مناسب نمی‌داند و حتی می گویند باعث ایجاد اختلال در روند رشد استخوان ها می شود .

بروز عدم تعادل هورمونی و ایجاد مشکلات فیزیولوژیکی :

شیر سویا در ترکیبات خود ایزوفلاون دارد و عده ای معتقدند که وجود این ماده باعث اختلالات هورمونی (استروژن زیاد)می‌شود و نوزادان پسر دچار مشکل می‌شوند و در دختران نیز با بلوغ زودرس همراه است . طبق تحقیقات آکادمی اطفال آمریکا ،هیچ یک از این شایعات پایه علمی ندارند و ایزوفلاون علاوه بر شیر سویا در شیر مادران نیز وجود دارد و هرگز تاثیری بر غدد درون ریز نوزادان نداشته است زیرا کلیه ها می توانند این مواد را دفع کنند .

غنی بودن از آلومینیوم :

در اوایل تولید این نوع شیر به ترکیبات آن نمک های معدنی جهت تقویت فرمول آن ها اضافه می شده اما امروزه این ترکیبات وجود ندارد و البته قابل ذکر است که آلومینیوم نیز خطری برای نوزادان ندارد و فقط برای نوزادان زودرس مشکل‌ساز می‌شود به همین جهت توصیه می‌شود به نوزادان زودرس به هیچ‌عنوان شیر خشک سویا داده نشود .

بروز اسهال در نوزادان :

این شایعه نیز بی اساس است و شواهد علمی ندارد و برخلاف این تصور باید گفت برخی پزشکان مصرف شیر سویا را برای نوزادانی که اسهال دارند نیز توصیه می کنند و این کار باعث بازیابی سیستم گوارشی نوزاد می شود .

ایجاد یبوست در نوزادان :

درست است که نباید هایی در مصرف شیر سویا برای برخی نوزادان وجود دارد اما این شیر باعث بروز یبوست نمی شود و خواص شیر سویا برای نوزادان بسیار بیشتر است .

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی راه های جلوگیری از خشک شدن شیر مادر را حتما مطالعه نمایید ))

چه نوزادانی نباید با شیر سویا تغذیه شود؟

نوزادان زودرس :

در این نوزادان به دلیل داشتن سیستم ایمنی ضعیف و عدم رشد کافی سیستم گوارشی،  مصرف شیر سویا می تواند باعث بروز اختلالاتی در بدن آن ها شود .

کودک مبتلا به آلرژی :

آلرژی های مانند آسم ،اگزما ، رینیت آلرژیک و همچنین حساسیت نسبت به شیر گاو نباید با این نوع شیر تغذیه شوند زیرا این آلرژی با واکنش سیستم ایمنی بدن همراه است و خطراتی برای نوزاد به همراه دارد .

کودکان مبتلا به کم کاری تیروئید مادرزادی :

پروتئین سویا باعث جذب هورمون های زیاد شده و برای این نوزادان خطرناک است .

نوزادان مبتلا به انتروکولیت :

این مشکل که از مشکلات روده و مخاط موجود در آن است در برخی نوزادان دیده می شود و نباید این دسته نوزادان با شیر سویا تغذیه شوند و فقط باید از شیرخشک هیدرولیز شده استفاده نمایند .

علائم وجود حساسیت به شیر سویا در نوزادان:

  • به وجود آمدن جوش های پوستی یا به صورت خوشه‌ای یا خط مستقیم
  • متورم شدن زبان و لب ها و به طور کل عضلات دهان
  • متورم شدن و قرمزی پلک و اطراف چشم و ابرو
  • بروز درد در ناحیه شکم همراه با اسهال و استفراغ  
  • احساس تنگی نفس به دلیل تورم و التهاب ریه ها و ماهیچه سینه
  • سرگیجه و ضعف و بی حالی نوزاد

هشدار ! خدمات ما پرستاری در منزل برای سالمندان ، کودکان و بیماران است و این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است از پزشک یا متخصص مربوطه مشورت بگیرید.

موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هجده + سه =

فهرست