تماس
021-66582923

صبحانه مقوی برای سالمندان

پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
صبحانه های مقوی و مغذی در دوران سالمندی

صبحانه خوردن یکی از وعده های غذایی مهم است به خصوص برای سالمندان که جزء افراد آسیب پذیر جوامع هستند. بنابراین باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد. تغذیه مناسب در وعده صبحانه مقوی برای سالمندان در سلامت جسمانی و فیزیکی آنها بسیار کاربرد دارد. اگر سالمندان در مصرف تغذیه خود دقت لازم را داشته باشند می توانند بسیاری از مشکلات و بیماری ها را در خودشان به حداقل برسانند. در این مبحث می خواهیم در مورد صبحانه مقوی برای سالمندان مطالبی را ارائه دهیم که توصیه می شود سالمندان و همچنین پرستاران سالمند با دقت به نکات مهم در این مقاله توجه نمایند .با ما همراه باشید.

تاثیر صبحانه مقوی برای سالمندان در سلامت آنها :

زمانی که سن افراد بالا می رود سطح انرژی آن ها کاهش پیدا میکند و به همین دلیل نیاز کمتری به خوردن غذا پیدا می کنند اگر مصرف مواد غذایی و مواد مغذی آنها کم شود سلامت جسمی این افراد را به خطر میاندازد. بنابراین خوردن یک صبحانه قوی برای سالمندان می تواند جلوی روند پیری مغز را بگیرد و انرژی مورد نیاز بدن آنها را تامین کند. با افزایش سن، مشکلات گوارشی برای سالمندان به وجود می آید پس لازم است مراقبین و پرستار منزل مواد غذایی با ارزش که سالمندان بتوانند به راحتی آنها را هضم کنند برایشان فراهم نمایند که بتوانند حجم غذای کم در وعده های بیشتری میل کنند لازم است بدانید یک سری ازعوامل روی سالمندان اثر می گذارد این عوامل شامل موارد زیر می باشد :

(( ارائه خدمات پرستاری و مراقبت از سالمندان در منزل در مرکز خدمات پرستاری در منزل به صورت حرفه ای))

عوامل تاثیر گذار روی سلامت سالمندان :

  • آسیب دیدگی دندان ها
  • عوض شدن حس چشایی سالمند
  • بروز تداخلات دارویی
  • مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی

این عوامل روی تغذیه و سلامت سالمندان تاثیر گذار می باشد پس قبل از هر چیزی نسبت به نیاز های تغذیه ای سالمندان آگاهی لازم را پیدا کنید تا بتوانید یک صبحانه قوی برای سالمندان تهیه کنیم.

احتیاجات تغذیه ای سالمندان کدام ها هستند ؟

1) میزان سطح انرژی :

افراد سالمند در سنین بالا میزان فعالیت های جسمانی آنها به مراتب کم می شود و بدن آنها به انرژی کمتری نیازمند می شود حال اگر میزان انرژی از آنچه بدن به آن نیازمند باشد یک سری عوارض را برای سالمند به وجود می آورد از جمله اضافه وزن، فشار خون بالا و بیماری های قلبی .
پس باید برای پیشگیری از این مشکلات برنامه غذایی که برای سالمندان تهیه می کنید با نظر پزشک متخصص آنها صورت بگیرد.

2) میزان پروتئین مصرفی :

افزایش سن باعث می شود بدن سالمندان به پروتئین بیشتری نیاز پیدا کنند زیرا در سنین بالا سطح ذخیره شده پروتئین کاهش پیدا می کند درصد قابل توجهی از میزان انرژی یک سالمند از طریق پروتئین های دریافتی آنها تامین می شود که این پروتئین های دریافتی از طریق وعده هایی که در صبحانه مصرف می شود توسط سالمند دریافت می گردد پس به همین دلیل خوردن یک صبحانه قوی برای سالمندان بسیار حائز اهمیت می باشد.

3) میزان مایعات مصرفی :

در دوران میان سالی افراد به خشکی و کمبود آب در بدن مبتلا خواهند شد که این عارضه می تواند باعث یبوست، کم شدن ادرار، گود افتادن چشم ها و احساس خشکی در لب ها شود. بنابراین سالمندان باید به اندازه لازم روزانه آب بنوشند زیرا مایعات و آب درون بدن سالمند می تواند باعث جذب مواد مغذی و انواع ویتامین های مصرفی باشد.

4) جذب ویتامین و مواد معدنی :

افراد سالمند با مصرف میوه و سبزیجات می توانند انواع ویتامین های مورد نیاز بدن خود را تامین کنند و باعث شادابی فرد شوند اما اکثر آنها از مکمل های ویتامین استفاده می کنند. اگر یک رژیم غذایی مقوی در صبحانه که مهمترین وعده غذایی برای سالمند است را در نظر بگیرید می توانید تمامی مواد معدنی و ویتامین ها را برای بدن سالمندان تامین کنید مواد غذایی که در صبحانه خورده می شود باید سرشار از ویتامین، پروتئین و فیبر باشد و جز موادی که هضم آن به سختی صورت میگیرد نباشد تا سالمند به راحت تر آن را مصرف نماید.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی مزایای صبحانه خوردن و چرا صبحانه مهمترین وعده ی غذایی است را حتما مطالعه نمایید ))

معرفی صبحانه های قوی برای سالمندان :

مصرف تخم مرغ :

خوردن تخم مرغ در وعده صبحانه برای سالمندان یک منبع پروتئینی می باشد یک فرد سالمند به ازای هر یک کیلو از وزنش می تواند بین یک تا سه گرم پروتئین دریافت کند تخم مرغ علاوه بر دارا بودن پروتئین شامل ویتامین دی هم می باشد. از این رو توصیه می شود این مواد غذایی را در صبحانه میل کنند و از بروز پوکی استخوان که بر اثر کمبود ویتامین دی در بدن آنها عارض می شود جلوگیری نماید.

مصرف کردن پروبیوتیک :

باکتری پروبیوتیک در وجود انسان می باشد و باعث می شود هضم کردن غذا را برای افراد سالمند راحت تر کند بنابراین اگر مواد پروبیوتیک دار مانند ماست را در وعده صبحانه مصرف کنند می توانند از بروز مشکلات گوارش مانند یبوست پیشگیری کنند و همچنین کلسیم لازم را به بدن خود برسانند زیرا در سنین بالا از تراکم استخوان ها به دلیل کمبود کلسیم کاسته می شود.

سیب زمینی یک وعده صبحانه قوی برای سالمندان :

مصرف سیب زمینی در وعده صبحانه می تواند پتاسیم لازم را برای بدن سالمندان فراهم کند توصیه می شود سیب زمینی را روغن زیتون و سبزیجات میل نمایید پتاسیم در بدن باعث می شود جذب آهن در بدن را حفظ کند بنابراین برای هیدراته شدن بدن پتاسیم زیادی را مصرف نمایید.

خوردن نان های حاوی سبوس :

همانطور که ذکر شد مصرف نان های سبوس دار به دلیل داشتن فیبر بالا برای سالمندان مفید است نان های سبوس دار علاوه بر دارا بودن فیبر دارای مواد مغذی مانند آهن، کلسیم و ویتامین هایی نیزمی باشد از این رو یک صبحانه قوی برای سالمندان محسوب می شود که اگر با کره بادام زمینی سرو شود پروتئین و چربی را نیز به رژیم خود اضافه کرده این که یک صبحانه کامل خواهد شد.

مصرف انواع متفاوت میوه :

اگر سالمند شما از مشکلاتی در دهان و دندان برای جویدن غذا رنج می برند توصیه می شود چند نوع میوه را باهم ترکیب کنید و شیر یا ماست و پودر های پروتئین دار را با آنها مخلوط نمایید و به آنها بدهید سالمندان از طریق این مخلوط فیبر و پروتئین و ویتامین لازم را به بدن خود می رسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 × 5 =

فهرست