تماس
021-66582923

صحیح خوابیدن در بارداری در ماه های مختلف بارداری

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
صحیح خوابیدن در دوران بارداری

با توجه به اینکه بارداری یکی از دوران حساس برای هر خانمی در زندگی می باشد باید میزان ساعاتی که هر فرد باردار به خواب نیاز دارد و همچنین طرز صحیح خوابیدن در بارداری نیز مورد توجه قرار بگیرد ما در این مقاله قصد داریم راجع به نحوه صحیح خوابیدن در بارداری پاره از اطلاعات را در اختیار شما مادران و پرستار منزل که وظیفه مراقبت از مادران باردار را دارد قرار دهیم امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شود .

به چه دلیل در دوران بارداری به راحتی نمیتوانید بخوابید؟

بدن هر شخص باردار به دلیل تغییراتی که در این دوران برای او عارض می شود معمولا نمیگذارد یک خواب راحت و آرامی را داشته باشد یک سری از نشانه ها که باعث می شود این ناراحتی و عدم آرامش در خواب فرد باردار شود شامل:

  • بزرگ شدن شکم
  • احساس درد در ناحیه پشت
  • بروز تنگی نفس در فرد باردار
  • حس سوزش روی شکم

مناسب ترین حالتی که یک باردار میتواند بخوابد چگونه است؟

یکی از مناسب ترین و بهترین حالت های خواب در دوران بارداری خوابیدن به سمت پهلوی چپ می باشد زیرا زمانی که فرد به پهلوی چپ می خوابد خون رسانی به جنین و جفت آن بالاتر می رود زمانی که فرد باردار به پهلو می خوابد می باید از یک بالش در بین زانو های خود استفاده کند و پاهایش را کمی خم کند.

افراد بارداری که در ناحیه سر شکم یا معده خود احساس سوزش می کنند معمولا زمانی که سر خود را بالاتر از بدن خود قرار میدهند احساس راحتی بیشتری می کنند اما به طور کل در این دوران فرد نمیتواند به یک حالت ثابت بخوابد دائما در خواب می چرخد تا یک پوزیشن راحت را برای خود بیابد.

خوابیدن به چه روش هایی برای فرد باردار مناسب نیست؟

  • خوابیدن به پشت یا طاق باز: اگر فرد باردار موقع خوابیدن طاق باز باشد مشکلاتی مانند تنگی نفس،عارضه کم شدن فشار خون و میزان گردش خون برای او حاصل می شود که بهتر است از این روش اجتناب شود.
  • خوابیدن روی شکم: فرد باردار در دوران بارداری به دلیل اینکه هر ماه شاهد بزرگ شدن شکم او هستیم این روش کمتر برای او اتفاق می افتد اما در هر صورت از این نوع پوزیشن برای خواب باردار باید دوری کرد.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی مضرات خواب زیاد در بارداری را حتما مطالعه نمایید ))

نحوه صحیح خوابیدن در ماه های اولیه بارداری به چه صورت است؟

در ماه های اولیه بارداری زنان باردار به دلیل حالت تهوع و تکرر ادرار در هنگام شب خیلی نمیتواند خواب راحتی داشته باشند و مجبورا نیمه شب دائما به دستشویی بروند و یا هنگام صبح با حالت تهوع بیدار می شوند که خواب آنها را مختل می کند.

برای پیشگیری از این حالت توصیه می شود میزان آب مصرفی را هنگام شب کاهش دهید و یا زمانی که بیدار می شوید از نور زیاد در هنگام شب استفاده نکنید که خواب شما نپرد و صبحگاه از غلات استفاده نمایید که حالت تهوع شما را کمتر کند.

در این ماه ها خوابیدن روی شکم به دلیل اینکه هنوز شکم به حد کافی بزرگ نشده است مشکلی ندارد اما پیشنهاد می شود از همین پوزیشن صحیح خوابیدن در بارداری را امتحان کنید که مجبور نشوید در ماه های بعدی این عادت را به سختی کنار بگذارید پس خوابیدن به سمت پهلوی چپ را جز پوزیشن های صحیح در بارداری خود قرار دهید این حالت می تواند تورم را در زنان باردار کم کند.

یکی از دغدغه های ذهنی مادران در ماه های اول این است که بلند شدن آنها می تواند باعث پیچ خوردگی بند باف در گردن جنین آنها شود یا خیر؟ که باید گفته شود پیچ خوردگی بند ناف ارتباطی به نحوه خوابیدن و برخاستن مادر ندارد.

نحوه صحیح خوابیدن در ماه های میانی بارداری چگونه است؟

در این ماه های میانی همه چیز برای فرد باردار عادی شده است و شدت تغییراتی که در ماه های اولیه برای فرد باردار عارض می شود در این ماه عادی شده و تغییرات آنچنانی نخواهد داشت. یکی ازمشکلاتی که خواب را در این دوران از فرد باردار میگیرد این است که اگر فرد آهن خون پایینی داشته باشد میتواند به سندروم پای بی قرار مبتلا شود که احساس سوزن شدن در ناحیه پا را حس میکند.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی درد لگن در باردرای و راه های پیشگیری از آن را حتما مطالعه نمایید ))

بهترین راه درمانی آن در این دوران پیاده روی می باشد و سوزش در ناحیه معده هم میتواند در این دوران مزید بر علت شود که خواب را از فرد باردار بگیرد در این دوران توصیه می شود به پهلوی چپ بخوابید ویک بالش در بین پاهای خود قرار دهید.

اکثر بارداران در این ماه های میانی با اضافه کردن بالش در زیر سر خود و بالا بردن سر از بدن برای کم شدن حس سوزش در ناحیه شکم اقدام می کنند به طور کلی این دوران پوزیشن های متفاوتی را تجربه می کنند و نمیتوانند به یک حالت قرار بگیرند زیرا خوا آنها معمولا کوتاه مدت است.

نحوه صحیح خوابیدن در ماه های پایانی بارداری چگونه است؟

در ماه های پایانی بارداری میزان یک خواب با کیفیت و مناسب در میان بارداران به شدت پایین می آید و به بی خوابی دچارمی شوند در این دوران شکم به حد کافی بزرگ شده است و فعالیت های جنین به مراتب بالا تر می رود. در این دوران زنان باردار باید یک پوزیشن و موقعیت مناسب را در این دوران برای خود انتخاب کنند وبه استراحت بپردازند.

توصیه می شود مادران در این ماه ها به درستی تکیه بدهند زیرا سنگین شدن شکم آنها می تواند روی اعصاب و ستون فقرات آنها فشار زیادی را به وجود بیاورد نحوه صحیح خوابیدن در این ماه ها باید طوری باشد که یک بالش بین زانو ها یک بالش در زیر شکم و یک بالش برای تکیه دادن به آن مورد استفاده قرار بگیرد تا بتوانید دردهای خود را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 × چهار =

فهرست