تماس
021-66582923
ضربان نامنظم قلب جنین

آیا ضربان نامنظم قلب جنین خطرناک است ؟

ضربان نامنظم قلب جنین یکی از مشکلاتی می باشد که مادران در دوران بارداری به آن گرفتار می شوند. جنین در شکم مادر ممکن است بر اثر عوامل متعدد و گوناگونی دچار نامنظمی ضربان قلب شود. اما یکی از علت‌ هایی که می‌ توان برای آن متصور شد، کار و فعالیت‌ های خطرناکی است که مادر در دوران حاملگی انجام می‌ دهد که در این‌ صورت علاوه‌ بر ایجاد کردن مشکل برای خودش می‌ تواند برای جنین هم اختلالاتی ایجاد کند.

پدر و مادر برای چک کردن وضعیت و شرایط جنین از نظر سلامتی به پزشک متخصص مراجعه می‌ کنند و پزشک با عمل سونوگرافی از روی شنیدن ضربان قلب به سلامتی و یا وجود مشکل برای جنین پی می‌ برد.

اگر ضربان قلب منظم باشد نشان می‌ دهد که وضعیت عمومی جنین طبیعی می‌ باشد و جنین بدون مشکل درحال رشد کردن می‌ باشد اما ضربان نامنظم قلب جنین می‌ تواند به‌ عنوان هشدار عمل کند و به پدر و مادر خبر می‌ دهد که جنین با مشکلی رو به رو است. تعداد طبیعی ضربان قلب در دوران حاملگی برای جنین حدوداً بین صد و ده تا صد و پنجاه و نه عدد در هر ۶۰ ثانیه می‌ باشد ، البته کمی اختلاف در تعداد ضربان قلب طبیعی است .

مواردی که سبب می‌ شود قلب جنین به‌ صورت نامنظم کار کند عبارت‌ اند از :

۱‌. ماده‌ ای به نام کافئین :

کافئین ماده‌ ای محرک می‌ باشد و باعث بالا رفتن ضربان قلب مادر می‌ شود. مصرف‌ کردن بیش‌ از حد کافئین باعث می‌ شود که ضربان قلب خودش بالا برود و در این صورت بالا رفتن ضربان قلب جنین طبیعی است و به‌ صورت نامنظم می‌ تپد. انواع ماده های غذایی دارای کافئین : قهوه ، کاپوچینو و شکلات‌ های کاکائویی می‌ باشد. پس مادر باید در خوردن مواد کافئین‌ دار دقت داشته باشد و از مصرف کردن بیش‌ از حد این مواد خودداری کند .

۲. ماده‌ ای خطرناک و سمی به نام نیکوتین:

رسیدن این ماده ی سمی و پر خطر به بدن مادر باعث ایجاد مشکل برای مادر و جنین خواهد شد. زمانی‌ که نیکوتین وارد بدن مادر می‌ شود اثر تخریبی بر روی سلول‌ های بدن مادر و جنین دارد. به صورتی که باعث زیاد شدن جریان خون در بدن می‌ شود و زیاد شدن غیر طبیعی جریان خون در بدن باعث کارکرد بیش تر بافت قلب مادر است و این وضعیت بر روی قلب جنین هم تاثیر می‌ گذارد و کارکرد قلب جنین را نیز بالا می‌ برد که با به وجود آمدن این شرایط ضربان قلب جنین نامنظم می‌ شود.

استعمال دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود سیگار سبب می‌ شود که نیکوتین وارد بدن مادر شود ، پس مادر باید نه‌ تنها از کشیدن سیگار دوری کند بلکه در دوران حاملگی نباید در معرض دود آن‌ هم قرار گیرد .

۳. مصرف برخی از دارو ها در زمان قبل از بارداری و یا هنگام حاملگی:

عوارض برخی از دارو های محرک، باعث بالا بردن فعالیت و عملکرد قلب می شود و همین روند سبب نامنظم شدن ضربان قلب مادر و جنین خواهد شد ، این سه عامل بیشتر از سایر عوامل سبب ضربان نامنظم قلب جنین می‌ شود .

( در ادامه توصیه می شود مقاله تاثیر خواب مادر بر جنین را مطالعه نمایید )

آیا ضربان نامنظم قلب جنین خطرناک است ؟

احتمال مبتلا شدن جنین چه مادرانی به اختلال نامنظمی ضربان قلب زیاد است ؟

برخی از مادران قبل از زمان بارداری یا در زمان حاملگی دچار انواع بیماری‌ ها و اختلالات می‌ شوند مانند : بیماری ام‌ اس و یا بیماری لوپوس.

مادرانی که در زمان حاملگی یا قبل‌ از آن به این نوع بیماری‌ های خود ایمنی دچار می‌ شوند، احتمال نامنظم شدن ضربان قلب جنین در آن‌ها بالا می‌ رود. چون در بیماری مثل ام اس سیستم دفاعی بدن و در راس آن‌ ها گلبول‌ های سفید ، سلول‌ های مغز و نخاع بدن را عوامل بیگانه و نفوذی تلقی می کنند و بر ضد آن‌ ها پادتن ساخته و برای این‌ که آن‌ ها را از بین ببرند به این سلول‌ ها حمله‌ ور می‌ شوند که در این صورت گردش خون در بدن مادر بالا رفته و این افزایش خون در بدن مادر بر روی جنین هم اثر می‌ گذارد.

زیاد شدن جریان خون در بدن جنین باعث بالا رفتن فعالیت قلب جنین شده و این فعالیت بیش‌ از حد باعث نامنظم شدن ضربان قلب جنین می‌ شود .

آیا ضربان نامنظم قلب جنین نگران کننده است ؟

با توجه به تحقیق‌ ها و بررسی‌ های فراوانی که توسط متخصصین و پژوهشگران بر روی دلیل‌ های ضربان نامنظم قلب جنین صورت‌ گرفته دلیل قطعی و اصلی ایجاد بی‌ نظمی در ضربان قلب جنین تا به به امروز مشخص نشده‌ است ، اما با توجه به آزمایش‌ هایی که بر روی مادرانی که در دوران حاملگی جنین آن‌ ها دچار بی‌نظمی ضربان قلب شده ، مشخص شد که در اکثر موارد این ضربان نامنظم قلب جنین خطرناک نبوده و مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی‌کند.به‌ مرور زمان و بدون نیاز به درمان خاص و یا مصرف دارو از بین می‌ رود .

اما در مواردی که بسیار نادر است ضربان نامنظم قلب جنین می‌ تواند خطر آفرین و خطرناک باشد مثل : در مواقعی که با گذشت زمانی بی‌نظمی ایجاد شده در ضربان قلب جنین از بین نرود حتما خطرناک و خطر آفرین خواهد بود و در این صورت باید فرد تحت مراقبت‌ های پزشکی قرار گیرد تا اقدامات لازم در جهت برطرف‌ شدن این بی‌ نظمی انجام شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

16 − نه =

فهرست